راهنمای خرید ویلچر مناسب

راهنمای خرید ویلچر مناسب

خرید ویلچر مناسب

ویلچر یک وسیله کمکی حرکتی فنی است که حمل و نقل فرد ناتوان در حرکت پا را بر روی یک سطح صاف آسان می کند. مهمتر از همه، ویلچر را باید طبق استاندارد بدن در نظر گرفت. با جبران ناتوانی، سختی یا خستگی راه رفتن، چه موقت و چه دائم، به بازیابی تحرک کمک کند.
ویلچر نشان دهنده بازگشت به استقلال است که بسیار مهمتر از نماد ناتوانی در اجتماع است. امروزه بسیاری از ورزش‌ها برای افراد با ویلچر قابل دسترسی است، از این رو نیاز به داشتن ویلچر ورزشی متناسب با نوع فعالیت است.

معیار انتخاب ویلچر چیست؟

برای انتخاب مناسب ترین ویلچر، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

ویلچر ورزشی

نوع صندلی: ویلچر فعال چه فعال باشد یا غیرفعال: ویلچرهای “فعال” برای ارائه بیشترین استقلال به کاربران در نظر گرفته شده اند.
آنها به افراد کم تحرک اجازه می دهند خودشان به سرعت حرکت کنند و پس از تسلط بر ویلچر خود از فضاهای بسته عبور کنند. این صندلی‌ها اغلب به چرخ‌هایی با قابلیت باز شدن سریع و یک تکیه‌گاه تاشو مجهز هستند، این صندلی‌ها را می‌توان به راحتی در صندوق عقب خودرو نگهداری کرد. از سوی دیگر،ویلچرهای “منفعل” توسط شخص ثالث هل داده می شوند و برای جابجایی افراد ناتوانی که قدرت یا توانایی فشار دادن خود را ندارند در نظر گرفته شده است. این وسایل نقلیه همچنین می توانند توسط شخص دیگری جمع شوند یا به راحتی جدا شوند.

برقی باشد یا دستی: صندلی‌های چرخدار برقی راحتی بیشتری را ارائه می‌کنند و نیاز به تلاش کمتری از سوی کاربران دارند.
آنها به کاربران این امکان را می دهند که چرخش های محکم انجام دهند و به راحتی بر موانعی مانند سطح های شیب دار غلبه کنند. به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی، این ویلچرها ساختار بسیار محکمی دارند و در عین حال سبک وزن هستند و به راحتی جدا می شوند. آنها را می توان به یک باتری دوم مجهز کرد تا برد طولانی تر، تا بیش از 20 کیلومتر را فراهم کند.
واحد کنترل وسیله نقلیه را می توان در صورت درخواست، در سمت راست یا چپ ویلچر قرار داد. کلید روشن/خاموش به راحتی برای هر کاربری قابل دسترسی است و یک سوئیچ انتخابگر امکان تنظیم سرعت را فراهم می کند. ویلچرهای دستی باعث ارتقای استقلال افرادی می شود که هنوز محدوده اندام بالایی دارند.
آنها گاهی اوقات نیاز به اندازه گیری قبل از زمان کاربر و همچنین مطالعه کامل نیازهای کاربر دارند تا به بهترین نحو با هر فرد سازگار شوند.

استفاده روزانه از صندلی: چه سطح راحتی لازم است؟ اگر فردی با تحرک کم بیشتر وقت خود را روی ویلچر می گذراند، توصیه می شود راحت ترین وسیله نقلیه ممکن را با بالشتک ضخیم صندلی، تکیه گاه دست، پشت سر، زیرپایی و غیره انتخاب کند. اگر برعکس،این یک ویلچر است که به سادگی به شخص اجازه می دهد تا از خانه خود به ماشین منتقل شود، برای مثال، همه این لوازم جانبی ضروری نخواهند بود.

قابلیت مانور: در حالی که بسیاری از ویلچرها را می توان هم در داخل و هم در فضای باز استفاده کرد، برخی برای استفاده موقت خاص طراحی شده اند.
این مورد در مورد ویلچرهای دوش است که برای دوش یا توالت استفاده می شود. بسته به اینکه از ویلچر در داخل یا خارج از منزل استفاده می شود، جابجایی فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود. هرچه چرخ‌های جلو کوچک‌تر باشند، ویلچر در داخل خانه قابلیت مانور بیشتری دارد. و هرچه چرخ های جلو بزرگتر باشند،
بهتر است ویلچر بر موانعی مانند درها، پیاده روها یا سنگریزه غلبه کند.

لوازم جانبی: بسیاری از لوازم جانبی را می توان به ویلچر اضافه کرد. علاوه بر تکیه‌گاه‌ها، پشتی‌های سر یا زیرپایی‌هایی که در بالا ذکر شد، می‌توان یک روکش برای بالشتک صندلی، یک کیسه چند منظوره برای اتصال به پشتی صندلی چرخدار تعبیه کرد.
سینی تاشو برای نوشتن یا غذا خوردن، کمربند ایمنی، جای پا و غیره. همچنین می‌توان دستگیره‌ها را به چرخ‌های ویلچرهای فعال پیچ کرد تا چسبندگی بهتری داشته باشد.

آیا صندلی چرخدار برای ورزش طراحی شده است؟

ویلچر ورزشی فقط به این دلیل که یک فرد ناتوانی جسمی دارد به این معنی نیست که نمی تواند در ورزش شرکت کند. امروزه، تجهیزات روز به روز متنوع‌تر و استفاده آسان‌تر می‌شوند و گزینه‌های افراد با تحرک کم را برای شرکت در ورزش‌های تفریحی و رقابتی افزایش می‌دهند.
ورزش های زیادی وجود دارد که افراد دارای معلولیت جسمی می توانند در آنها شرکت کنند: بسکتبال، راگبی، تنیس، دوچرخه سواری، پیاده روی، اسکی یا دو و میدانی. دومی یکی از اولین ورزش های پارالمپیک بود و اکنون در میان محبوب ترین ها قرار دارد. ویلچرهای ورزشی بسیار متفاوت از ویلچرهای معمولی دستی یا برقی هستند.

ورزشکاران دارای معلولیت نیز یک صندلی استاندارد برای زندگی روزمره و یک صندلی مسابقه برای ورزش خود دارند. ویلچرهای مسابقه سبک تر و راحت تر از ویلچرهای سنتی هستند. آنها دارای یک صندلی کوچکتر و بدون تکیه گاه یا پشتی سر هستند تا دامنه حرکتی بیشتری داشته باشند. در بسیاری از موارد،آنها دارای لاستیک های سازگار با مکان ورزشی هستند، خواه این ورزشگاه باشد یا یک زمین در فضای باز. چرخ‌ها معمولاً کج می‌شوند تا امکان مدیریت بهتر سرعت را فراهم کنند، شاسی باریک‌تر و تقویت‌شده‌تر است در حالی که صندلی را می‌توان به‌طور متفاوتی کج کرد.
مسابقه با ویلچر مستلزم به دست آوردن تجهیزات خاصی مانند یک قاب سفت و سخت نصب شده روی سه چرخ و لوازم ضروری مانند کلاه ایمنی و دستکش است. برای دوچرخه سواری با ویلچر یا دوچرخه دستی، یک وسیله نقلیه سه چرخ با پیشرانه دستی نیز لازم است، همراه با عناصری برای رانش (زنجیری، دنده ریل،لنگ) و ترمز (دسته و اهرم ترمز).

ویلچر چه ویژگی های خاصی می تواند داشته باشد؟

زندگی روزمره یک فرد با تحرک کم چالش‌های زیادی را به همراه دارد که برخی از ویلچرها می‌توانند به رفع آن‌ها کمک کنند: ویلچر ایستاده

ویلچر ایستاده

صندلی‌های ایستاده: این صندلی‌ها به افرادی که نمی‌توانند راه بروند اجازه می‌دهند صاف بایستند، که تنفس، هضم غذا را بهبود می‌بخشد.
انتقال ادرار و حفظ تعادل قلبی عروقی، از جمله موارد دیگر این نوع ویلچرهاست. توانایی ایستادن برای رسیدن به اشیایی که در قفسه بالایی یا مبلمان بلند قرار گرفته اند و برای قرار گرفتن در قد افراد دیگر مفید است که برای تعاملات اجتماعی و روحیه خوب است.

ویلچرهای پله نوردی: زمانی که آنها اختراع شدند،این ویلچرها با از بین بردن یک مانع بزرگ برای افراد کم تحرک، انقلاب کوچکی را در این بخش نشان دادند.

ویلچرهای کنترل صدا یا حرکت چشم: اکثر این صندلی ها هنوز در مرحله تحقیق هستند.
آنها مجهز به سیستم هایی هستند که می توانند با درجه ناتوانی و خستگی فرد سازگار شوند و به دستورات صوتی یا چشمک زدن پاسخ دهند. در بسیاری از موارد، برای آموزش ویلچر، لازم است با گفتن نام هر مقصد مهم، محل استفاده از آن را از قبل به آن نشان دهیم.
سپس ویلچر می تواند داده ها را ذخیره کند تا بتواند در دفعه بعد با یک فرمان صوتی ساده کاربر را به مقصد برساند. برخی از ویلچرهای “هوشمند” مجهز به سیستم تشخیص موانع متشکل از حسگرها و یک الگوریتم ناوبری هستند که به صندلی اجازه می دهد در صورت لزوم سرعت خود را کاهش دهد یا متوقف کند.

. جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *