ساخت لنزهای نرم رباتیک چشم

ساخت لنزهای نرم رباتیک چشم

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD) لنزهای رباتیک نرمی را که می توانند در یک چشمک زدن بزرگنمایی کنند. با پتانسیل جایگزین مناسب برای عینک یا حتی به عنوان چشم مصنوعی استفاده شود، این سیستم می تواند طیف وسیعی از کاربردهای ممکن را در دنیای پزشکی داشته باشد.

دکتر شنگ کیانگ کای دانشیار گروه مهندسی مکانیک و هوافضا، UCSD، گفت: «سیستم توسعه یافته در کار ما پتانسیل استفاده در پروتزهای بینایی و عینک های قابل تنظیم را دارد. اگر لنز روباتیک نرم را بتوان با عینک ادغام کرد، می توان عینک را به سادگی با حرکات چشم تنظیم کرد.


سیستم نمونه اولیه به سیگنال های الکتریکی تولید شده در اطراف چشم در حین حرکت پاسخ می دهد که سیگنال های الکترواکولوگرافی نامیده می شوند. تکه‌هایی از الکترودهای مانیتورینگ به پوست اطراف دو چشم متصل می‌شوند: سیگنال‌های تولید شده توسط حرکت ماهیچه‌های چشم طوری طراحی شده‌اند که نحوه عملکرد چشم انسان را تقلید کنند.

اگر کسی این لنز را میزند دو بار پلک بزند،لنز بزرگنمایی و کوچکنمایی می کند. اگر به چپ، راست، بالا یا پایین نگاه کنند، لنز دنبال می‌شود. دکتر کای توضیح داد: سیگنال‌های تولید شده توسط حرکت چشم، پس از پردازش سیگنال، برای کنترل نحوه اعمال ولتاژ به نواحی مختلف پلیمرهای الکترواکتیو استفاده می‌شوند.

ولتاژ -تغییر شکل القایی پلیمرهای الکترواکتیو، عملکرد رباتیک را تعیین می کند. A Soft Option خود لنز نرم از آب نمک تشکیل شده است که درون دو لایه الاستومری الکترواکتیو قرار گرفته اند که مانند ماهیچه ها عمل می کنند. هنگامی که پتانسیل الکتریکی اعمال می شود، آنها می توانند منبسط، منقبض یا ساختار خود را تغییر دهند.
این لنز را قادر می سازد در چهار جهت نگاه کند و نقطه کانونی خود را تغییر دهد. از آنجایی که لنز از مواد نرم ساخته شده است، می تواند فاصله کانونی خود را تا 32٪ تغییر دهد. این پروژه تقریباً دو سال پیش با هدف ایجاد یک نمایش اثبات مفهومی از رابط انسان و ماشین نرم آغاز شد.

دکتر کای گفت: مراحل بعدی،بهبود سیستم با توسعه ارتباط بی سیم بین چشم انسان و لنز رباتیک و کاهش اندازه لنز می باشد. وی افزود: «ما همچنین قصد داریم انواع دیگر رابط‌های انسان و ماشین نرم، مانند گیرنده‌های رباتیک نرم کنترل‌شده با سیگنال EEG (الکتروانسفالوگرام) را بررسی کنیم.
امیدوارم تظاهرات ما برای شرکای بالقوه صنعت جالب باشد، زیرا می توانند از برخی از ایده های ما برای ایجاد محصولات جدید در چند سال آینده استفاده کنند.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *