علائم، علل و درمان ضرب دیدگی ساق پا

فهرست مطالب

ساق پا بخشی از ناحیه تحتانی بدن بوده و بین زانو و مچ پا قرار می گیرد. ساق پا از استخوان ها، رگ ها، اعصاب و عضلات بسیاری تشکیل شده است. به هنگام وارد شدن ضربه و فشار به آن، بافت های نرم عضلات پا دچار آسیب هایی از جمله کشیدگی و پارگی شده و ضرب دیدگی در ساق پا اتفاق می افتد.

علائم ضرب دیدگی ساق پا

فشار و ضربه در ناحیه ساق پا موجب کشش و پارگی بافت های عضلانی و در نهایت ضرب دیدگی ساق پا می شود. این آسیب با علائم و نشانه هایی همراه می باشد. این علائم و نشانه ها با توجه به میزان آسیب به صورت زیر طبقه بندی می شوند :

علائم و نشانه های ضرب دیدگی نسبتا شدید و یا شدید مچ پا:

  1. کاهش دامنه حرکتی و حرکت دادن پا
  2. عدم توانایی در راه رفتن روی پا
  3. دردهای مداوم و شدید
  4. کبودی، تورم و التهاب
  5. عدم تعادل در ایستادن بر روی پا

علائم و نشانه های ضرب دیدگی خفیف مچ پا

  1. ایجاد درد های خفیف و متوسط
  2. حساس شدن به لمس

علل ضرب دیدگی ساق پا

ساق پا نیز می تواند به دلایل مختلفی دچار آسیب و ضرب دیدگی شود. این دلایل عبارتند از:

  1. انجام فعالیت های ورزشی نامناسب
  2. ضربه بر ساق پا درسوانح مختلفی از جمله زمین خوردن، افتادن از روی دوچرخه، تصادفات و پرش از ارتفاع و فرود های نامناسب و …
  3. آسیب به هنگام مسابقات ورزشی
  4. انجام حرکت های ناگهانی و فشار بر ساق پا

درمان ضرب دیدگی ساق پا

ضرب دیدگی ساق پا معمولا با انجام مراقبت های لازم و بعد از یک هفته بهبود می یابد. البته مدت زمان بهبود آن بسته به درجه و شدت آسیب ساق پا می باشد. بعد از آسیب و ضرب دیدگی ساق پا جهت درمان آن اقداماتی صورت می گیرد:

  1. ابتدا با بررسی علائمی از جمله تورم و کبودی، بهتر است پای ضرب دیده را بی حرکت نگه داشته و از عدم شکستگی آن مطمئن شوید.
  2. قرا دادن کمپرس سرد بر روی ساق پا در چند ساعت اول ضرب دیدگی (هر ۲۰ دقیقه به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه)
  3. ماساژ ناحیه آسیب دیده با آب گرم و ولرم
  4. استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب
  5. استفاده از بانداژ در مدت کوتاه
  6. فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی

درمان سنتی ضرب دیدگی ساق

سرکه

اگر سرکه را با عسل مخلوط کرده و بر محل ضرب خوردگی بمالند موثر است. به خصوص اگر این ضرب خوردگی در ناحیه اطراف چشم باشد.

دم اسب

مصرف جوشانده دم اسب به نسبت یک کیلوگرم گیاه در یک لیتر آب برای کمپرس بر روی ضخم ها یا ضرب خوردگی های اعضاء به کار می رود.

دم اسب خاصیت بند آورندهُ خون دارد چه اینکه این خون ریزی داخلی باشد یا خارجی و این خاصیت دم اسب مربوط به وجود سلیس در آن است.این نسخه برای درمان ضرب دیدگی موثر است

مومیایی را در روغن شتر یا کوهان شتر آب کرده به قدر یک قاشق چای خوری از آن را میل نمایید. و روزی 3 مرتبه عضو ضرب خورده را با آن چرب نمایید. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا بکلی خوب شود. به شرط اینکه مومیایی، مومیایی اصل هندی یا افغانی یا مومیایی بهبهان باشد نه مومیایی تقلبی.

مومیا

اگر مومیا و قوت قیرو زفمت را با هم مخلوط کنند و بر محل ضرب خوردگی و جایی که ضرب خوردگی حاصل از افتادن به زمین باشد موثر است.

پامچال

آن را جهت ضرب خوردگی اعضاء در استعمال خارجی توصیه می کنند برای این کار کمپرس 5 درصد عصاره روان آن را درآب جوش و با جوشاندهُ 100 گرم ریشه گیاه در یک لیتر آب به طوریکه در محلول پس از جوشاندن به یک سوم تقلیل یابد. بر روی عضو اثر داده شود. سریعاً موجب بهبود ضرب خوردگی می شود.

ریشه پامچال

برای درمان ورم و کوفتگی که در اثر ضربه به ظهور می رسد و همچنین دفع خون مردگی حاصل از ضرب خوردگی کمپرس جوشانده ریشه پامچال درمان کننده موثر است.

برای این کار بایستی یکصد گرم از ریشه تازه پامچال را در یک لیتر آب بجوشانید تا حدود یک سوم حجم آب به جوش برود و کم شود. بعد آن را صاف کنید و با آن محل ضرب دیده را کمپرس کنید.

0 0 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x