لاپاراسکوپی چیست؟ | هزینه 1402

فهرست مطالب

لاپاراسکوپی (جراحی سوراخ کلید) نوعی روش جراحی است که به جراح اجازه می دهد بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ در پوست به داخل شکم (شکم) و لگن دسترسی پیدا کند. این روش به عنوان جراحی سوراخ کلید یا جراحی کم تهاجمی نیز شناخته می شود.

هزینه عمل لاپاراسکوپی در سال 1401 حدود 6 تا 11 میلیون تومان به صورت آزاد است.

در طول لاپاراسکوپی می توان از برش های بزرگ اجتناب کرد زیرا جراح از ابزاری به نام لاپاراسکوپ استفاده می کند. این یک لوله کوچک است که دارای یک منبع نور و یک دوربین است که تصاویری از داخل شکم یا لگن را به مانیتور تلویزیون منتقل می کند.
از مزایای این روش نسبت به جراحی باز سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد: اقامت کوتاهتر در بیمارستان و زمان بهبودی سریعتر درد و خونریزی کمتر پس از عمل کاهش جای زخم.

لاپاراسکوپی

کاربردهای لاپاراسکوپی

چرا ممکن است به لاپاراسکوپی نیاز داشته باشم؟

لاپاراسکوپی شکم را می‌توان برای بررسی شکم و اندام‌های آن انجام داد:

  • برای برداشتن و بررسی تومورها
  • خونریزی در داخل شکم
  • عفونت‌ها
  • درد شکمی که قابل توضیح نیست
  • انسداد
  • اصلاح فتق های شکمی
  • اصلاح فتق کشاله ران
  • حذف یا ترمیم مثانه، میزنای یا حالب و کلیه ها (سیستم ادراری)
  • پیوند کلیه حتی
  • سایر شرایط

لاپاراسکوپی اغلب زمانی انجام می شود که نتایج معاینه فیزیکی، اشعه ایکس یا سی تی اسکن مشخص نباشد.

ممکن است برای تعیین مرحله سرطان برای اندام شکمی استفاده شود. همچنین ممکن است برای بررسی آسیب شکمی استفاده شود. می تواند ببیند آسیب کجاست و چقدر عمیق است. همچنین می تواند میزان خونریزی داخلی شما را مشاهده کند.

برای خانم ها نیز ممکن است از این روش برای بررسی موارد زیر استفاده شود:

درد لگن و مشکلات کیست تخمدان فیبروم لوله های فالوپی در بانوان

لاپاراسکوپی همچنین می تواند برای درمان اندومتریوز استفاده شود. به این صورت که زمانی است توده ای که به طور معمول رحم را می پوشاند در خارج از آن رشد می کند.

این روش ممکن است برای درمان حاملگی خارج از رحم یا بستن لوله ها (بستن لوله های فالوپ) برای جلوگیری دائمی از بارداری انجام شود.

ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که ارائه دهنده شما لاپاراسکوپی را پیشنهاد کند.

عوارض لاپاراسکوپی

عوارض احتمالی ممکن است شامل خونریزی از برش، آسیب به اندام های شکم، یا ورود گاز دی اکسید کربن به مکان هایی غیر از شکم باشد.

گاهی اوقات لاپاراسکوپی توصیه نمی شود. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که: تومورهای سرطانی پیشرفته روی دیواره شکم خود داشته باشید.

سل ترم (مزمن) مشکل خونریزی مانند تعداد کم پلاکت خون (ترومبوسیتوپنی) داشتن بافت اسکار (چسبندگی) زیاد ناشی از جراحی های دیگر آیا داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید بسته به وضعیت پزشکی شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل از انجام عمل حتما در مورد هر گونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.
برخی شرایط ممکن است مانع از عملکرد خوب لاپاراسکوپی شود. اینها شامل چاق بودن یا خونریزی در داخل شکم می شود.

جراحی لاپاراسکوپی چقدر درد دارد؟

در روزهای بعد از لاپاراسکوپی، ممکن است در نواحی که برش ها ایجاد شده است، درد و ضربان متوسطی احساس کنید. هر گونه درد یا ناراحتی باید ظرف چند روز بهبود یابد. پزشک ممکن است برای تسکین درد دارو تجویز کند. درد شانه بعد از عمل نیز شایع است.

عمل چقدر طول می کشد؟

این روش معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. اگر جراح در حال درمان بیماری باشد، بسته به نوع جراحی که انجام می شود، زمان بیشتری طول خواهد کشید.

آیا جای زخم لاپاراسکوپی می ماند؟

تا یک سال طول می کشد تا برش به طور کامل بهبود یابد. بسیار مهم است که برش خود را از نور خورشید دور نگه دارید، زیرا این ناحیه به راحتی می سوزد. نور مستقیم خورشید نیز می تواند باعث تیره شدن محل برش شود.

بعد از جراحی چه مدت در بیمارستان می مانید؟

در بیشتر موارد، حدود چهار ساعت پس از عمل می توانید بیمارستان را ترک کنید. به ندرت پیش می‌آید که پس از انجام این روش، بیمار باید یک شب در بیمارستان بماند. از شما خواسته می شود برای پیگیری به مطب مراجعه کنید. قرار ملاقات های خود را ظرف دو تا هشت هفته پس از عمل انجام دهید.

برنامه بعد از لاپاراسکوپی

پس از جراحی، شما را به اتاق ریکاوری می برند. روند بهبودی شما بسته به نوع بی هوشی شما متفاوت خواهد بود. از نزدیک تحت نظر خواهید بود. هنگامی که فشار خون، نبض و تنفس شما ثابت شد و هوشیار بودید، به اتاق بیمارستان منتقل خواهید شد.
یا اگر این یک روش سرپایی بود ممکن است به خانه فرستاده شوید.

وقتی در خانه هستید، باید محل بخیه را تمیز و خشک نگه دارید. پزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه حمام کردن به شما می دهد. هر گونه بخیه یا منگنه جراحی در یک ویزیت مطب بعدی کشیده می شود. اگر از نوارهای چسب استفاده می شد، باید آنها را خشک نگه داشت. آنها اغلب در چند روز سقوط می کنند.

ممکن است از گاز دی اکسید کربن که هنوز در شکم خود است احساس درد کنید. این درد ممکن است چند روز طول بکشد و در شانه های شما احساس شود. باید هر روز کمی بهتر شود. ممکن است طبق دستور پزشکتان از داروی مسکن استفاده کنید. آسپرین یا سایر داروهای ضد درد ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهد.

فقط داروهایی را مصرف کنید که پزشک شما تایید کرده است. به مدت 1 یا 2 روز پس از عمل هیچ گونه نوشیدنی گازدار نخورید. این به کاهش درد خفیف ناشی از گاز دی اکسید کربن کمک می کند. همچنین نوشیدنی های گازدار ممکن است معده شما را ناراحت کند. ممکن است چند ساعت پس از عمل مجاز به نوشیدن مایعات شفاف باشید.
ممکن است به آرامی طبق دستور به سراغ غذاهای جامد بیشتری بروید. اگر حالت تهوع یا استفراغ دارید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است به شما گفته شود که فعالیت بدنی خود را برای چند روز محدود کنید.

غذاهای بعد از جراحی لاپاراسکوپی :

با یک رژیم غذایی مایع شروع کنید. غذای رژیمی مایع حاوی انواع مایعات شفاف مانند سوپ یا آبگوشت، شیر، کشک، پودینگ و غیره می باشد. علاوه بر اینها می توانید خامه برنج، سوپ خامه ای را بعد از صاف کردن، آب میوه طبیعی نیز در آن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که از خوردن دانه ها و آجیل خودداری کنید.

چه مدت بعد از لاپاراسکوپی می توانم رانندگی کنم؟

بسته به نوع عمل انجام شده، اکثر بیماران می توانند در عرض 1-2 هفته پس از لاپاراسکوپی به فعالیت های عادی خود بازگردند. به طور معمول بیماران ممکن است 1-2 هفته پس از عمل خود به رانندگی بازگردند. با این حال،تعدادی از ملاحظات وجود دارد که ممکن است بر توانایی شما برای بازگشت به پشت فرمان تأثیر بگذارد.

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب یا لرز ،
  • تورم،یا خونریزی یا ترشحات دیگر از محل برش
  • درد بیشتر در اطراف محل برش
  • استفراغ مشکل در ادرار

پزشک ممکن است بسته به وضعیت شما دستورالعمل های دیگری به شما بدهد.

هزینه لاپاراسکوپی در سال 1401

هزینه لاپاراسکوپی در سال 1401 با توجه به نوع و تخصص جراح و نوع بیمارستان (دولتی یا آزاد) متفاوت هست. اما در حالت کلی هزینه لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز آن ، حداقل به میزان نصف کاهش می یابد.

اگر بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی داشته باشید هزینه این عمل تا حد زیادی کاهش خواهد یافت اما اگر قرار هست لاپاراسکوپی را با تعرفه آزاد در بیمارستان خصوصی انجام دهید باید چیزی حدود 8 تا 11 میلیون تومان در نظر بگیرید. البته این هزینه در بیمارستان های دولتی خیلی کمتر است.

0 0 رای ها
امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x