هزینه جراحی فک در سال ۱۴۰۲

فهرست مطالب

بدون بیمه، هزینه های معمول جراحی برای دو فک درسال ۱۴۰۱ می تواند از ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان شروع شود(به غیر از هزینه های جانبی ). اگر جراحی فقط روی یک فک لازم باشد، معمولاً هزینه ها کمتر است. جراحی ارتوگناتیک شامل معاینه، عکسبرداری، بیهوشی عمومی، برش استخوان، تغییر شکل استخوان و تغییر موقعیت فک است.

آیا جراحی فک شامل بیمه می شود؟

قاعدتا هزینه های زیبایی شامل بیمه نمی شوند و بیمه تنها هزینه های درمانی را پرداخت می کند، که درمان جنبه درمانی داشته باشد برای اینکه از پرداخت هزینه توسط بیمه درمانی خود اطمینان حاصل کنید، باید به پزشک معتمد بیمه مورد نظر خود مراجعه کنید. پزشک معتمد سازمان بیمه با معاینه وضعیت دهان و دندان شما تشخیص می دهد عمل مربوط به زیبایی بوده و یا به دلیل مشکلات عملکردی دهان و فک می باشد. همچنین توجه داشته باشید بیمارستان مورد نظر برای جراحی، با بیمه شما قرارداد داشته باشد.

آیا انجام جراحی فک ارزش دارد؟

جراحی فک یا ارتوگناتیک می تواند به کاهش مشکلات مختلف عملکردی دندان و ناهنجاری های صورت و دندان کمک کند و ظاهر زیبایی دندان ها و فک های شما را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

هنگامی که فک های شما ناموزون باشد، صورت شما از جلو، پهلو یا هر دو نامتعادل به نظر می رسد. جراحی ارتوگناتیک برای تنظیم مجدد دندان و فک عمل می کند و تنظیمات انجام شده هرگونه عدم تقارن قابل توجه را از بین می برد. یک روش اصلاحی فک می تواند تفاوت عمده ای ایجاد کند و ظاهر صورت شما را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

عوارض جراحی فک چیست ؟

جراحی فک به طور کلی زمانی ایمن است که توسط یک جراح مجرب دهان و فک و صورت، اغلب با همکاری یک متخصص ارتودنسی انجام شود. خطرات جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن خون
  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • شکستگی فک
  • بازگشت فک به موقعیت اصلی
  • مشکلات مربوط به بایت فیت و درد مفصل فک
  • نیاز به جراحی بیشتر
  • نیاز به درمان ریشه در دندان های انتخابی
  • از دست دادن بخشی از فک

پس از جراحی، ممکن است این موارد را تجربه کنید: درد و تورم مشکلات مربوط به غذا خوردن که می‌توان با مکمل‌های غذایی یا مشورت با متخصص تغذیه برطرف کرد.

آیا جراحی فک درد دارد؟

جراحی فک آنقدر که می ترسید دردناک نیست. در طول عمل تحت بیهوشی عمومی خواهید بود، بنابراین در حین جراحی در ناحیه احساس بی حسی می کنید. و اگر مراحل بهبودی صحیحی را که دکتر به شما توصیه می کند دنبال کنید، با کمترین ناراحتی ممکن بهبود خواهید یافت.

آیا می توانم فک نامتقارن را بدون جراحی ترمیم کنم؟

به عنوان یک قاعده کلی، برای اصلاح آندربایت بدون جراحی در بزرگسالان، سه گزینه اصلی وجود دارد: اینویزیلاین، بریس ها، و روش های زیبایی مانند روکش.

اصلاح آندربایت جراحی معمولاً تنها زمانی ضروری است که یک مشکل اسکلتی جدی‌تر مسئول بایت بد وجود داشته باشد.

نحوه آماده سازی برای جراحی

در اکثر موارد، ارتودنتیست قبل از جراحی بریس ها را روی دندان های شما قرار می دهد. بریس‌ها معمولاً ۱۲ تا ۱۸ ماه قبل از جراحی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا دندان‌های شما را برای آماده شدن برای جراحی تراز و تراز کنند. متخصص ارتودنسی و جراح فک و صورت شما با هم همکاری می کنند تا برنامه درمانی شما را تهیه کنند.

با کمک رادیولوژی تصاویر و مدل های دندان های شما بخشی از برنامه ریزی برای جراحی فک شما است. گاهی اوقات، تفاوت در نحوه قرارگیری دندان ها به یکدیگر مستلزم تغییر شکل دندان ها، پوشاندن دندان ها با روکش یا هر دو برای اصلاح کامل است.

سی تی اسکن سه بعدی، کامپیوتربرنامه ریزی درمان هدایت شده و دستگاه های ارتودنسی موقت ممکن است برای کمک به حرکت دندان ها و کاهش زمان شما در بریس ها استفاده شود. گاهی اوقات این تلاش ها به طور کامل نیاز به جراحی فک را برطرف می کند.
گاهی اوقات از برنامه ریزی مجازی جراحی (VSP) برای راهنمایی جراح شما برای تناسب و اصلاح موقعیت بخش فک در طول عمل برای بهینه ترین نتیجه استفاده می شود.

آنچه می توانید انتظار داشته باشید:

قبل از عمل جراحی فک توسط جراحان فک و صورت انجام می شود. جراحی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراحی در بیمارستان انجام می شود و نیاز به اقامت دو تا چهار روزه دارد.

در طول عمل جراحی معمولاً می تواند در داخل دهان شما انجام شود، بنابراین هیچ جای زخم صورت روی چانه، فک یا اطراف دهان شما دیده نمی شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است برش های کوچک در خارج از دهان شما لازم باشد. جراح شما بریدگی هایی در استخوان های فک ایجاد می کند و آنها را در موقعیت صحیح حرکت می دهد.

هنگامی که حرکت فک شما کامل شد، پلاتین های استخوانی کوچک،ممکن است از پیچ، سیم و نوار لاستیکی برای محکم کردن استخوان ها در موقعیت جدیدشان استفاده شود. این پیچ ها – که کوچکتر از براکتی هستند که برای بریس ها استفاده می شود – با گذشت زمان در ساختار استخوانی یکپارچه می شوند(جذبی هستند). در برخی موارد ممکن است استخوان اضافی به فک اضافه شود.

جراح شما استخوان را از لگن شما پیوند می زند ،ساق یا دنده و آن را با پلاک و پیچ محکم می کند. در موارد دیگر، ممکن است استخوان برای ایجاد تناسب بهتر تغییر شکل دهد. جراحی فک ممکن است روی فک بالا، فک پایین، چانه یا هر ترکیبی از اینها انجام شود.

جراحی فک می تواند در سه حالت یا ترکیبی زیر انجام شود :

  • فک بالا (استئوتومی فک بالا)
  • فک پایین (استئوتومی فک پایین)
  • جراحی چانه (جنیوپلاستی)

بعد از عمل فک

پس از جراحی، پزشک دستورالعمل هایی را در اختیار شما قرار می دهد.

این موارد معمولاً عبارتند از:

آنچه می‌توانید بخورید

بهداشت دهان

اجتناب از تنباکو

اجتناب از فعالیت‌های شدید

داروهایی برای کنترل درد

زمان بازگشت به محل کار یا مدرسه،

که معمولاً در عرض یک تا سه هفته طول می‌کشد.


اما بهبودی کامل ممکن است تا ۱۲ هفته طول بکشد. پس از بهبودی اولیه فک – در حدود شش هفته – ارتودنتیست شما تراز کردن دندان های شما را با بریس به پایان می رساند. کل فرآیند ارتودنسی از جمله جراحی و بریس ممکن است چندین سال طول بکشد. پس از برداشتن بریس‌ها، می‌توان از نگهدارنده‌هایی برای حفظ موقعیت دندان استفاده کرد.

نتایج حاصل از جراحی فک

اصلاح تراز فک و دندان ها با جراحی فک می تواند منجر به موارد زیر شود:

ظاهر متعادل پایین صورت شما

بهبود عملکرد دندان ها

مزایای سلامتی ناشی از بهبود خواب،

تنفس، جویدن و بلع

بهبود در اختلالات گفتاری

مزایای ثانویه جراحی فک ممکن است شامل موارد زیر باشد: زیبایی ظاهر و بهبود عزت نفس

میزان موفقیت جراحی فک چقدر است؟

علت انجام عمل جراحی در ۶۲ درصد بیماران، اهداف زیبایی، ۱۸ درصد بهبود عملکرد و ۱۸ درصد هر دو بوده است. رضایت بیمار از ۸۱ درصد در مدت شش ماه پس از جراحی به ۹۲ درصد پس از گذشت بیش از شش ماه از جراحی افزایش یافت.

جراحی فک چند ساعت طول می کشد؟

جراحی معمول روی یک فک معمولاً یک تا دو ساعت طول می کشد. جراحی که شامل چندین روش است ممکن است سه تا پنج ساعت طول بکشد.

آیا جراحی فک صدای من را تغییر می دهد؟

ممکن است تغییرات گفتار و صدا را تجربه کنید زیرا اینها می توانند اثرات جراحی عملکردی باشند. تفاوت در موقعیت یا شکل فک می تواند بر فرکانس های صدا تأثیر بگذارد.

آیا جراحی فک جای زخم می گذارد؟

هیچ جای زخم صورت روی چانه، فک یا اطراف دهان وجود ندارد. اغلب با جراحی گسترده فک، این فرآیند پس از کشیدن بریس انجام می‌شود، بنابراین دندان‌های شما در یک راستا قرار گرفته و آماده حرکت دادن فک شما هستند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد هزینه جراحی فک در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۳۰ میلیون به بالا که معمولا به دلیل زیبایی شامل بیمه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *