برای قطع انگشت دست استفاده از پروتز یا عمل جراحی پیوند استخوان، کدام بهتر است ؟

یک بند انگشت من در سن سه سالگی قطع شده است. آیا راهی برای جراحی زیبایی انگشت من وجود دارد؟  پروتز اصلا نه. آیا این امکان وجود دارد که مثلا با پیوند استخوان، انگشت من به حالت اول خود برگردد؟

هر بند انگشت از قسمت های متعددی تشکیل شده است. در مرکز آن استخوان قرار دارد. در اطراف استخوان، عروق و اعصاب، تاندون ها و در اطراف آنها بافت چربی زیر پوستی و سپس پوست قرار گرفته است.

از دهه های قبل عمل جراحی پیوند انگشت قطع شده در صورتی که انگشت در چند ساعت اول به دست جراح برسد انجام میشده است. در مواردی که مدتها از قطع انگشت گذشته باشد برای انگشتان بسیار مهم مانند شست دست گاهی عمل جراحی پیوند انگشت انجام میشود. در این جراحی انگشتی از پای فرد قطع شده و به دست وی پیوند زده میشود.

در هیچ کدام از این دو عمل بخصوص در عمل دوم شکل انگشت پیوندی مانند انگشتان دیگر نخواهد بود. این اعمال جراحی بیشتر از آنکه برای زیبایی دست انجام شود به جهت بهبود عملکرد دست صورت میگیرند.

ایجاد یک انگشت جدید با انتقال تک تک عناصر آناتومیکی که در انگشت قرار دارد هم یا غیر ممکن است و یا اگر بتوان استخوان و پوستی را به محل جدید منتقل کرد شکل زیبایی نخواهد داشت.

امروزه بهترین راه برای بهتر کردن شکل یک انگشت قطع شده استفاده از پروتز و انگشت مصنوعی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *