شکستگی در استخوان سگ

درمان شکستگی استخوان در سگ

شکستگی استخوان در سگ ها علت‌های متفاوتی دارد، بیشتر شکستگی استخوان سگ ها در تصادفات رانندگی یا حوادثی مثل سقوط رخ می‌دهد. گاهی اوقات استخوان به طور کامل نمی‌شکند، بلکه تنها از جای خود خارج می‌شود.
شکستگی استخوان در سگ به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. شکستگی باز زمانی اتفاق می‌افتد که پوست ناحیه شکستگی پاره شود و استخوان دیده شود. در حالی‌که در شکستگی بسته پوست ناحیه شکستگی بدون آسیب و سالم است.

همچنین در برخی موارد ممکن است استخوان به طور کامل نشکند که به آن ترک برداشتن یا مو برداشتن استخوان می‌گوییم. اگر سگی دچار مو برداشتگی در استخوان شود ممکن است علائمی مانند علائم ناشی از شکستگی باز یا بسته نداشته باشد. با این وجود مو برداشتگی استخوان نیز دردناک است و نیاز دارد درمانی شبیه درمان شکستگی کامل برایش انجام شود.

چگونگی مراقبت از شکستگی استخوان در سگ

یک استخوان شکسته از زیرپوست به خاطر فشار ناشی از شکستگی کاملا مشهود است، اما هر نشانه‌ای از درد یا ناراحتی، بعد از تصادف یا جراحت می‌تواند ناشی از فشار شکستگی یا در رفتگی استخوان از جای خود باشد. لنگیدن و نالیدن علائم مهمی است که نشان می‌دهد حیوان دچار جراحت شده است. قبل از احتمال شکستگی باید جراحت‌های احتمالی مربوط به ماهیچه‌ها، تاندون و لیگامنت را بررسی کنیم چراکه علائم مشابهی با شکستگی دارند.

علل اولیه شکستگی استخوان در سگ

پیچ خوردن ناگهانی یا وارد شدن فشار سنگین به بدن می‌تواند باعث شکستگی استخوان در سگ ها شود که ممکن است به هر دلیلی یا افتادن از یک ارتفاع زیاد باشد که معمولا در سگ‌های پیر یا سگ‌های ماجراجو یا حیوانات قابل تحریک بیشتر اتفاق می‌فتد.

مراقبت‌های فوری شکستگی استخوان در سگ

هدف اولیه از درمان شامل کاهش درد، پایین آوردن خطر حوادث جانبی و جلوگیری از عفونت در جراحت باز است. در تمام موارد شکستگی استخوان در سگ (Broken Bones in Dogs)سه قانون اولیه وجود دارد:

از جا انداختن شکستگی اجتناب کنید.
از ضد عفونی کننده‌ها یا پمادها بر روی شکستگی‌های باز استفاده نکنید.
هر چه سریع‌تر سگ خود را به کلینیک دامپزشکی منتقل کنید.

چهار شکستگی خاص استخوان سگ و مشکلات آنها

در اینجا چهار شکستگی خاص و مشکلات آن را بررسی می‌کنیم:

شکستگی استخوان پشت در سگ

اگر لازم می‌دانید پوزه بند سگ خود را ببندید، سپس با ملایمت سگ را به سوی یک سطح صاف مانند یک تخته بکشید بدون اینکه پشت حیوان خم شود. سپس حیوان را به تخته ببندید تا با این کار حرکتش را محدود کنید، اما باید از هرگونه فشار بر روی گردن یا پشت جلوگیری کنید. این نکته بسیار مهم و حیاتی است که شما هرگز نباید سعی کنید استخوان را جا بیاندازید. هرچه سریع‌تر سگ خود را به کلینیک دامپزشکی منتقل کنید.

شکستگی دست سگ یا شکستگی پا

اگر لازم می‌دانید پوزه بند سگ خود را ببندید، سپس با ملایمت یک حوله تمیز را زیر عضو شکسته بیندازید. اگر قسمتی از استخوان شکسته شده قابل دیدن است، قسمت باز شکستگی را با یک گاز یا حوله تمیز بانداژ کنید. هرگز از مواد ضدعفونی‌کننده یا پمادها استفاده نکنید.

اگر شکستگی از نوع بسته بود نیازی به گاز نیوست. سعی کنید با پیچاندن و رول کردن روزنامه، مجله یا هر چیز شبیه آن، آتل درست کنید و عضو شکسته را با آن آتل‌بندی کنید. اگر شکستگی همراه با درد شدید بود از فشار آوردن به آن اجتناب کنید.

در هر دو مورد (شکستگی باز و بسته) عضو شکسته را با یک حوله تا خورده محافظت کنید. هرگز مبادرت به جا انداختن استخوان شکسته نکنید. برآمدگی کوچکی که در محل شکستگی ایجاد می‌شود به جلوگیری از آسیب به اعصاب، رگ‌ها و بافت‌های دیگر کمک می‌کند. اگر سگ شما دچار برجستگی کوچکی در محل شکستگی شده است، او را بلند کرده و سریع به کلینیک منتقل کنید. همچنین برای جلوگیری از شوک سگ خود را گرم نگه دارید.

شکستگی دنده‌ها در سگ

اگر لازم می‌دانید پوزه بند سگ خود را ببندید اما به این شرط که سگ دچار سختی در تنفس نشده باشد. قفسه سینه را برای پیدا کردن جراحات باز بررسی کنید و آنها را با گاز استریل بپوشانید. سپس تمام ناحیه قفسه سینه را باورقه‌های جداگانه تمیز بپوشانید.

قفسه سینه باید کاملا ثابت پیچیده شود، اما نه آنقدر سفت که مانع تنفس گردد. همچنین دقت کنید که هنگام حمل و جا‌به‌جایی سگتان به کلینیک سنگینی بدنش روی قفسه سینه قرار نگیرد و آن را روی قفسه سینه نخوابانید.

اگر متوجه برجستگی و تورم در قفسه سینه شدید، محل تورم را محکم ببندید تا برجستگی را بپوشاند. اگر قسمت متورم سفت بود احتمالا شدیدترین حالت شکستگی دنده‌هاست.

اما اگر نرم بود می‌تواند به معنی سوراخ شدن ناحیه باشد. اگر سگ شما صدایی شبیه مکیدن از خود خارج می‌کند، قفسه سینه شکافته شده است که در این مورد هم لازم است سریعا به کیلینیک مراجعه کنید.

شکستگی دم سگ

مدیریت این مورد حتی برای یک دامپزشک ماهر نیز بی‌نهایت مشکل است. اگر مشخص شد که دم شکسته است، اما هیچ‌گونه خونریزی یا استخوان قابل مشاهده‌ایی وجود ندارد و نیز هیچ‌گونه علائمی از درد در سگ مشاهده نمی‌شود، اقدامات اورژانسی ضرورتی ندارد.

مثل وقتی که انتهای دم تغییر رنگ و یا رنگ پریدگی ندارد. اما سعی کنید طی ۲۴ ساعت آینده به دامپزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های دامپزشکی شکستگی استخوان در سگ

دامپزشک شکستگی را معاینه و بر طبق آن درمان را انجام می‌دهد که ممکن است شامل تهیه و تجویز دارو برای کنترل درد و بی‌هوشی عمومی برای جا انداختن یا تثبیت استخوان باشد.

جلوگیری از شکستگی استخوان در سگ

بسته به سن، سایز، تناسب اندام و فاکتورهای دیگر دامپزشک شما قادر خواهد بود بهترین راه‌ها را برای توان‌بخشی یک استخوان شکسته به شما توصیه کند. مالکان سگ‌های کوچک مخصوصا سگ‌هایی که به نژاد tea cup مشهورند، باید توجه بیشتری هنگام حمل و جابه‌جایی سگ خود داشته باشند، زیرا این سگ‌ها می‌توانند حتی با افتادن از دست افراد و یا افتادن ناگهانی از روی پله‌ها بسیار راحت‌تر دچار شکستگی استخوانی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *