*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی *

لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می شود.

این به جراح اجازه می دهد فقط از بریدگی های کوچک و یک دوربین برای اعمال داخل شکم یا لگن استفاده کند.

همچنین لاپاراسکوپی یک روش کم تهاجمی است که داخل معده یا لگن شما را بررسی می کند.

 ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از  لاپاراسکوپی برای تشخیص شرایط پزشکی یا انجام جراحی استفاده می کنند. اگر سایر آزمایش‌های تشخیصی نتوانند علت بیماری شما را شناسایی کنند، ممکن است پزشک شما لاپاراسکوپی را توصیه کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین از لاپاراسکوپی برای جمع آوری نمونه های بافت (بیوپسی) برای آزمایش استفاده می کنند.

حال چرا جراح از لاپاراسکوپی استفاده می کند ؟

ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی :

از لاپاراسکوپی می توان برای تشخیص بیماری هایی مانند آپاندیسیت، بیماری التهابی لگن، اندومتریوز و برخی سرطان ها مانند سرطان کبد و سرطان تخمدان استفاده کرد.

همچنین برای جراحی برای درمان بیماری هایی مانند:

*برداشتن اندام هایی مانند آپاندیس یا کیسه صفر

*ترمیم فتق یا ترکیدگی یا خونریزی زخم معده

*برداشتن اندام های تحت تاثیر سرطان مانند تخمدان ها، پروستات یا کبد

*درمان حاملگی خارج رحمی

*برداشتن رحم (هیسترکتومی) یا فیبروم

*جراحی کاهش وزن

لاپاراسکوپی اغلب توصیه می شود زیرا زمان بهبودی سریعتر از سایر انواع جراحی است.

در حین لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد ؟

ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی :

*اگر برای تشخیص بیماری لاپاراسکوپی می کنید، معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد.

*اگر برای درمان یک عارضه تحت عمل جراحی قرار می گیرید، این مدت طولانی تر خواهد بود.

چگونگی انجام لاپاراسکوپی :

لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بنابراین شما در طول عمل خواب خواهید بود و هیچ دردی احساس نمی کنید.

جراح یک برش کوچک، معمولا در نزدیکی ناف شما ایجاد می کند.

هوا از طریق برش به داخل شکم شما پمپ می شود تا جراح بتواند راحت تر داخل شکم شما را ببیند.

سپس یک لوله نازک و منعطف با یک دوربین در داخل (لاپاروسکوپ) در برش قرار داده می شود تا تصاویر ویدئویی از داخل شکم شما بر روی صفحه نمایش داده شود.

اگر در حال انجام عمل جراحی هستید، ممکن است نیاز باشد که بریدگی های کوچک بیشتری در شکم شما ایجاد شود تا جراح ابزارهای خود را از آن عبور دهد.

وقتی کار تمام شد، هوا از شکم شما خارج می شود و برش ها با بخیه یا گیره بسته می شوند و یک پانسمان روی آن قرار می گیرد.

در ادامه به مجموعه ای از 28 ابزار لاپاراسکوپی می پردازیم :

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Clip A pplicators*

گیره یک ابزار پزشکی است که در جراحی ها برای مسدود کردن ساختارهای لوله ای مانند رگ های خونی یا مجاری استفاده می شود. این یک ابزار مقرون به صرفه است که امکان استفاده از گیره های متعدد را بدون برداشتن ابزار از محل جراحی فراهم می کند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Needle Holder  *

نگهدارنده سوزن که به آن سوزن‌گردان یا فورسپس سوزنی نیز می‌گویند، یک ابزار جراحی شبیه هموستات است که توسط پزشکان و جراحان برای نگه‌داشتن و فشار دادن سوزن بخیه هنگام بستن زخم و سایر روش‌های جراحی که نیاز به آناستوموز مجدد دارند، استفاده می‌کنند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Trocar  *

تروکار (یا تروچار) یک وسیله پزشکی یا دامپزشکی است که در جراحی های کم تهاجمی استفاده می شود. تروکارها معمولا از یک بال (که ممکن است فلزی یا پلاستیکی با نوک تیز یا مخروطی باشد)، یک کانول (که اساساً یک لوله توخالی سفت و سخت) و اغلب یک مهر و موم ساخته شده‌اند. برخی از تروکارها همچنین دارای مکانیزم دریچه ای هستند که امکان دمیدن را فراهم می کند. تروکارها برای قرار دادن در قفسه سینه و دیواره های شکم در طی جراحی توراکوسکوپی و لاپاراسکوپی طراحی شده اند و هر تروکار به عنوان دریچه ای برای قرار دادن سایر ابزارهای آندوسکوپی مانند گراسپر، قیچی، استپلر، الکتروکوتر، نوک ساکشن و غیره عمل می کند. تروکارها همچنین امکان تخلیه غیرفعال گاز یا مایع اضافی از اندام های بدن را فراهم می کنند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Suction Irrigation System*

برای شستشوی حفره شکمی و تمیز کردن حین اینتروژن های جراحی آندوسکوپی استفاده می شود. این برای استفاده با لوله مکش/ باد کردن 26173 AR طراحی شده است. پمپ فشار/مکش الکتریکی آن در برابر ورود ترشحات بدن محافظت می شود.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Veress Needle *

سوزن Mölnlycke Veress برای ایجاد پنوموپریتونئوم در روش های لاپاراسکوپی استفاده می شود. این شامل یک استایلت با فنر جمع شونده و سوزن سوراخ توخالی تیز است. برای ایجاد پنوموپریتوئن قبل از قرار دادن تروکار و کانولا در روش های لاپاراسکوپی استفاده می شود. سوزن Veress در طول‌های 120 و 150 میلی‌متر موجود است، هم به‌عنوان محصول استریل یک بسته‌بندی شده و هم برای گنجاندن در سینی‌های روش Mölnlycke® موجود است.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Aspiration Needle*

آسپیراسیون با سوزن ظریف نوعی روش بیوپسی است. در آسپیراسیون با سوزن ظریف، یک سوزن نازک در ناحیه‌ای از بافت یا مایع بدن که ظاهر غیرطبیعی دارد وارد می‌شود.

مانند سایر انواع بیوپسی، نمونه جمع‌آوری‌شده در طول آسپیراسیون با سوزن ظریف می‌تواند به تشخیص یا رد بیماری‌هایی مانند سرطان کمک کند.

آسپیراسیون با سوزن ظریف به طور کلی یک روش ایمن در نظر گرفته می شود. عوارض نادر است.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Reducer *

کاهنده ها را می توان به سادگی برای تطبیق لوله های با اندازه های دیگر استفاده کرد، اما کاربردهای پیچیده تری نیز برای آنها وجود دارد. زمانی که جریان باید در یک سیستم لوله کشی محدود شود یا گسترش یابد، ممکن است لازم باشد از آنها استفاده شود، مثلاً اگر ماهیت هیدرولیکی سیستم لوله کشی آن را ایجاب کند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Electrode Spatula *

ابزارهای جراحی الکتریکی مانند قلاب به عنوان کالبد شکافی کند قبل از فعال سازی مفید هستند. آنها برای جداسازی بافتی که باید بر جریان تقسیم شود استفاده می شود. نوک به داخل یا زیر لایه‌ای از بافت در حال جدا شدن عبور داده می‌شود، که سپس قلاب شده و به سمت بالا بسته می‌شود (برای افزایش امپدانس آن و در نتیجه محدود کردن پخش جریان در هنگام اعمال). بخش‌های کوچکی از بافت به گونه‌ای برخورد می‌شود که بتوان قبل از اعمال جریان انعقاد یا برش به دستگاه، ارزیابی بافت گرفتار شده روی قلاب را انجام داد. قلاب را می توان برای پاک کردن بافت های ناخواسته در کنار ساختارهای خطی با عبور قلاب به بافت های موازی ساختار و سپس چرخاندن آن برای قلاب کردن رشته های بافت ناخواسته استفاده کرد. بافتی که باید تقسیم شود از بافت زیرین دور نگه داشته می شود تا از آسیب ناخواسته جلوگیری شود. در صورتی که بافت از قبل جدا نشده باشد، می توان از جریان برش استفاده کرد.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Electrode Hook *

الکترودهای دوقطبی برای تشریح و همچنین برای انعقاد نواحی استفاده می شوند.

لایه عایق بین الکترودها فاصله غیرمتغیر و نتایج ثابت را در نتیجه تضمین می کند. به این ترتیب الکترودها به راحتی تمیز می شوند.

یک انتهای شیر مخروطی شکل، قرار دادن الکترودها در پوسته تروکار را بسیار آسان می کند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

Knot Pusher* *

فشاردهنده گره تک سوراخ روشی ساده برای پیشبرد گره های کشویی و نیم بند ارائه می دهد. این فشار دهنده گره بسته دارای یک دسته اصلاح شده است که احساس ارگونومیک را ارائه می دهد. نوک دیستال نیز برای پیشروی آسانتر گره های لغزنده و نیمه گیر اصلاح شده است.

انگشت ششم برای گره زدن گره‌های جراح طراحی شده است و به جراح اجازه می‌دهد تا در پرتاب اول در حین پیشبرد پرتاب‌های بعدی، کشش را اعمال کند و حفظ کند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Spoon Forceps *

فورسپس دو قاشقی ابزاری است که در جراحی سینوس برای برداشتن بافت، پولیپ یا باقی مانده از سینوس های ماگزیلاری استفاده می شود. سینوس های ماگزیلاری در زیر چشم ها قرار دارند و می توانند تحت تاثیر شرایط سینوسی مانند سینوزیت مزمن و پولیپ بینی قرار گیرند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Claw Grasper *

در جراحی های لاپاراسکوپی برای گرفتن و دستکاری بافت ها و اندام ها استفاده می شود.

 چنگال لاپاروسکوپی شامل یک شفت بلند، نازک و لوله ای است که از طریق یک برش کوچک به بدن وارد می شود. در انتهای دیگر شفت، دو فک متضاد وجود دارد که برای باز و بسته شدن با حرکت قیچی مانند طراحی شده اند. چنگال لاپاروسکوپی که از فولاد ضد زنگ درجه پزشکی ساخته شده است، حتی اگر بافت ها یا اندام ها لغزنده باشند، چسبندگی عالی دارد.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Maryland Dissector *

پنس کالبد شکافی مریلند لاپاراسکوپی به خوبی با دست جراح مطابقت دارد. مواد فولادی ضد زنگ مونوتایپ انتقال انرژی الکتروکوتر برتر را از منبع انرژی استاندارد به نوک دیسکتور تضمین می کند و نیروهای تشریح و عملکرد الکتروکوتر را ارائه می دهد.

فورسپس های تشریح کننده دارای یک چرخ چرخان بزرگ و صاف و عایق عالی در امتداد شفت هستند. لایه اضافی عایق بر روی اتصال الکتروسرجری ایمنی الکتروسرجری را برای اپراتور افزایش می دهد. دیسکتور لاپاراسکوپی ابزار ضروری شما برای تشریح لاپاراسکوپی است.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Johann Fenestrated grasper *

فورسپس لاپاراسکوپی یوهان با یک جفت آرواره راست و دم دار با دندان های لایه ای نازک و اندکی فرو رفته است. گراسپر یوهان به خوبی با دست جراح سازگار است. مواد فولادی ضد زنگ یکنواخت، انتقال انرژی الکتروکوتر فوق‌العاده را از منبع انرژی استاندارد به نوک گیره تضمین می‌کند، و نیروهای چنگ زدن عالی و عملکرد فوق‌العاده الکتروکوتر را ارائه می‌دهد.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Bowel Fenestrated Grasper *

گیره روده لاپاراسکوپی یک ابزار جراحی است که در روش های کم تهاجمی برای گرفتن، دستکاری و جمع کردن بافت روده در طی جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود. معمولاً از یک محور بلند و باریک با یک دسته در یک انتها و فک در انتهای دیگر تشکیل شده است. فک‌ها ممکن است دارای فنر یا دندان‌هایی باشند که بدون ایجاد آسیب، بافت روده را محکم بگیرند. روده گیر لاپاروسکوپی به جراحان اجازه می دهد تا دستکاری های ظریف روده را انجام دهند و در عین حال آسیب به بافت های اطراف را به حداقل برسانند. آنها ابزار ضروری در روش های مختلف لاپاراسکوپی، از جمله برداشتن روده، ترمیم فتق، و سایر جراحی های شکمی هستند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Mixture Grasper *

این گیره ها برای جمع کردن اندام ها یا ساختارها برای بهبود دید و دسترسی به محل جراحی مفید هستند.

به عنوان مثال، می توان از آنها برای حرکت کبد یا روده برای رسیدن به منطقه مورد نظر استفاده کرد.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Atraumatic Grasper *

انواع مختلفی از گیره ها وجود دارد که قسمت داخلی فک ها بسته به کاربرد مورد نظر دارای خواص سطحی متفاوتی است: ضربه ای: دندانه های عمیق یا نوک دندانه دار برای گرفتن ایمن. آتروماتیک: دندانه های ریز برای دست زدن به ملایمت.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Babcock Grasper *

گرسپر لاپاروسکوپی IndoSurgicals یک ابزار ضروری در جراحی لاپاراسکوپی است. این گیره که برای دقت و تطبیق پذیری طراحی شده است، برای نگه داشتن و دستکاری ایمن بافت ها در طول روش های مختلف جراحی ایده آل است.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Alligator Grasper *

ابزار 5 میلی‌متری Endo Clinch™ II در انواع روش‌های زنان، عمومی، اورولوژی، قفسه سینه و آندوسکوپی برای گرفتن / بستن موقت بافت و ساختارهای لوله‌ای کوچک کاربرد دارد.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Clinch Fenestrated Grasper *

این قیچی در اندازه های مختلف برای رفع نیازهای جراحی موجود است. Metzenbaum Scissors Curved 5″ – تنگستن کاربید برای تشریح و برش بافت ها استفاده می شود. دارای درج های خمیده فوق العاده تیز کاربید تنگستن است که کنترل و دقت را به حداکثر می رساند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*Metz Scissor Curved *

شرح. قیچی مایو با تیغه مستقیم برای برش بافت بدن در نزدیکی سطح زخم طراحی شده است. از آنجایی که قیچی مایو با تیغه مستقیم برای برش بخیه ها استفاده می شود، به آنها “قیچی بخیه” نیز می گویند.

*ست ابزار جراحی لاپاراسکوپی*

*نتیجه*

جراحی لاپاراسکوپی یکی از جراحی های ساده اما بسیار مهم می باشد که توسط آن می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص داد و درمان کرد.

به طور کلی لاپاراسکوپی ایمن تر از جراحی سنتی است زیرا کمتر تهاجمی است.

این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و دوره درمان و نقاحت آن بسیار کوتاه می باشد.

شرکت پزشکی طب دائم

جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید .
شماره تماس 09046285161
اینستاگرام : TEB DAEM
ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

www.tebdaem.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *