ست آرتروسکوپی شانه :

آرتروسکوپی شانه چیست ؟

آرتروسکوپی شانه ارتروسکوپی شانه عملی می باشد که جراحان ارتوپدی برای بررسی ،تشخیص و درمان مشکلات درون شانه از آن استفاده می کنند.برای این عمل نیاز به ست ارتروسکوپی شانه می باشد.

کلمه آرتروسکوپی از دو کلمه یونانی ARTRO  به معنای (مفصل ) و SKOPEIN  به معنای (دیدن ) که در کل به معنای نگاه کردن به داخل مفصل می باشد.

در آرتروسکوپی شانه ،جراح شانه یک دوربین به نام آرتروسکوپ را وارد مفصل شانه می کند .این دوربین حاوی تصاویری است که جراح با استفاده از آن برای راهنمایی کردن ابزار های جراحی استفاده می کند .

جراح می تواند از این تصاویر برای ایجاد برش های کوچک برای جراحی با استفاده از آرتروسکوپ استفاده کند که این برش های کوچک موجب درد کمتر و بهبودی سریع فرد بیمار می شود.

آناتومی شانه :

شانه یک مفصل پیچیده است که در بین همه مفاصل بیشترین قابلیت حرکت را دارد .شانه یک مفصل گوی و کاسه ای (توپ و سوکتی) محکم و انعطاف پذیر است که بازو را به تنه متصل می‌کند.شانه از سه استخوان تشکیل شده است :

  • 1)استخوان بالایی (هومروس )
  • 2)تیغه شانه (کتف )
  • 3)استخوان یقه (ترقوه )

تیغه شانه (کتف، Scapula)

استخوان کتف پشت قفسه سینه قرار داشته، دنده های دوم تا هفتم را از پشت می‌پوشاند، تقریبا 30 درجه به جلو متمایل است و حدود ۱۷ ماهیچه به آن متصل می‌شوند.

وظیفه کتف تثبیت استخوان بالای بازو است که در یک سوکت کم عمق به نام حفره گلنوئید (Glenoid fossa) در لبه خارجی تیغه شانه قرار دارد. این حفره مفصل شانه را می‌سازد.که توسط غضروف پوشانده شده است .

استخوان بازو (Humerus):

بازو استخوان بلندی است که در قسمت بالا (سر استخوان بازو) گرد می‌شود و در حفره گلنوئید قرار می‌گیرد و باعث ایجاد مفصل شانه می‌شود.بخشی از سر استخوان ران که در مجاورت حفره گلنوئید قرار می‌گیرد با غضروف پوشیده می‌شود. دو برجستگی به نامهای توبروزیته بزرگتر (Greater tubercle) و توبروزیته کوچکتر (Lesser tubercle) به ترتیب در سطح خارجی و سطح جلویی زیر سر استخوان بازو قرار دارند.

بهترین زمان مناسب برای جراحی آرتروسکوپی شانه:

تصمیم‌گیری درباره زمان مناسب برای آرتروسکوپی شانه باید با مشورت پزشک متخصص، شرایط خاص هر بیمار انجام شود. تعیین بهترین زمان برای انجام آرتروسکوپی شانه به چندین عامل بستگی دارد:

  • شدت آسیب یا بیماری که در موارد حاد یا شدید، عمل زودتر توصیه می‌شود.
  • اگر درد و محدودیت شدید باشد، جراحی زودتر مفید است.
  • اگر درمان‌های فیزیکی موثر نباشند، آرتروسکوپی توصیه می‌شود.
  • باید زمان کافی برای توانبخشی پس از عمل در نظر گرفته شود.
  • بیمار باید از نظر سلامتی آمادگی عمل را داشته باشد.

به یاد داشته باشید که جراحی آرتروسکوپی شانه یکی از جراحی های مهم می باشد که باید حتما تحت نظر جراح ارتوپد ماهر صورت بگیرد . بنابراین در انتخاب متخصص ارتوپد خود دقت لازم داشته باشید .

ابزار های مورد نیاز در ست  آرتروسکوپی شانه:

1-PROBE HOOK:

PROBE   جراح را قادر می سازد در عمل آرتروسکوپی شانه تا به راحتی ابزاری را از طریق یک برش کوچک در بافت نرم با نوک آن در یک موقعیت مستقیم وارد میکند . سپس نوک PROBE را میتوان به موقعیت قفل شده 90درجه تغییر داد تا قدرت ترمیم بافت نرم یا یا نقص PROBEرا آزمایش کند .

2-BIRDBEAK :

دارای یک نوک بسیار تیز شبیه به منقار پرنده دارد که برای نفوذ اسان به بافت نرم و و یک محور سفت است که در طول فرایند های جابه جایی بافت در برابر خم شدن مقاومت می کند .BIRDBEAK یک ابزار ضروری برای آرتروسکوپی لابرال ، SLAP یا ترمیم روتاتور کاف است .همچنین دارای یک دسته طراحی منحصر به فرد است که عملا از هر موقعیت دست به راحتی کار می کند .

3-SUTURE RETRIEVER :

بخیه رتریور برای بازیابی و دستکاری بخیه های غیر تروماتیک در طی روش های ارتروسکوپی طراحی شده است .نوک طراحی منحصر به فرد برای گسترش رشته های موازی بخیه برای تسهیل بازیابی ساخته شده است .قطر کوچک و مشخصات کم آن امکان دسترسی به تنگ ترین فضاهای مفصلی را فراهم می کند .

4-SHOULDER DEBRIDEMENT RASP:

این ابزار امکان دسترسی به لبه گلنوئید تحتانی یا فوقانی را از قدامی استاندارد می دهد . سطح سوخاری دو طرفه کمی خمیده به عنوان به یک ابزار ارتروسکوپی ایده ال دبریدمان شانه عمل می کند.

5-SLAP RASP :

این ابزار لبه گلنوئید را در فضاهای مفصلی تنگتر وقتی از طریق پورتال ارتروسکوپی وارد می کند ،تسهیل می کند . این ابزار همانند گلنوئید RASPدارای زاویه نوک 15درجه است اما سطح RASP ذر داخل است که برای تهیه لبه گلنوئید در ناحیه خلفی ایده ال است .

KNOT PUSHER-6 :

فشاردهنده گره تک سوراخ روشی ساده برای پیشبرد گره های کشویی و نیم بند ارائه می دهد. این فشار دهنده گره انتهای بسته دارای یک دسته اصلاح شده است که احساس ارگونومیکی را ارائه می دهد. نوک دیستال نیز برای پیشروی آسان تر گره های لغزنده و نیمه گیر اصلاح شده است.

7-GLENOID RASP :

این ابزار مسطح و زاویه داراست و به طور خاص برای جدا سازی لبه گلنوئید در طی مراحل تعمیر بانکارت طراحی شده است .گلنوئید رسپ دارای زاویه نوک 15 درجه است که زاویه ارتروسکوپی مناسب را برای پاکسازی ایمن و آسان لبه گلنوئید فراهم میکند .

SHOULDER TISSUE ELEVATOR-8:

آسانسور بافت و سیستم آماده‌سازی استخوان آرترکس طرح‌های نوک جدید و دسته‌ای مدولار را ترکیب می‌کند تا بهترین انتخاب ابزار را برای کار در مفصل گلنوهومرال و فضای ساب آکرومیال به جراحان بدهد. همه ابزارهای لازم را برای تکمیل کیس های شانه، از معمولی تا سخت، بدون درخواست از کارکنان برای جستجوی ابزارهای خاص پراکنده فراهم می کنند.

9-REUSABLE OBTURATOR:

مسدود کننده قابل استفاده مجدد برای استفاده طولانی مدت با کانول های یک بار مصرف سازگار طراحی شده اند.طراحی فولاد ضد زنگ یک تکه با پردازش مجدد آسان علاوه بر پاسخگویی به راه حل های اقتصادی، ضایعات در OR را به حداقل می رساند. مسدود کننده های قابل استفاده مجدد دارای نوک گشادکننده نامتقارن منحصر به فرد است که یکپارچگی عضله را در حین پخش شدن در لایه های بافت حفظ می کند.

10-ROTATOR CUFF GRASPER:

Rotator Cuff Grasper (گیره روتاتور کاف )دارای یک شفت بلند و یک فک عریض و عمیق است که هنگام گرفتن بافت در حین جراحی روتاتور کاف امکان خرید عالی را فراهم می کند.

گیره های سری SR دارای مکانیزم قفل خود رها می شوند که به راحتی با جدا کردن دسته ها از هم جدا می شود. گیره های سری NR دارای دسته های غیرقفل کننده برای سهولت استفاده در موقعیت های دشوار دست در حین جراحی هستند. گیره های سری WishBone دارای مکانیزم قفل جغجغه دار هستند که می تواند برای عملکرد غیرقفلی جدا شود.

11-CURETTE BOTH SIDE CUT:

آرتروسکوپی شانه

کورت ،برش هر دو طرف

12-PENETRATOR SUTURE RETRIEVER:

Penetrator™ Retriever ابزاری منحصر به فرد است که یک نوک نافذ کوچک را با یک بخیه گیر ترکیب می کند تا امکان تحویل یا کشیدن بخیه را در یک مرحله فراهم کند. نوک با قطر 2.7 میلی متر به راحتی از میان بافت می لغزد و بخیه می لغزد یا در مکانیزم خود ضامن دار گرفته می شود. یک نسخه ویژه، با فک پهن تر، برای دستکاری آسان نوارهای فیبر موجود است.

13-EXTRA LONG SWITCHING STICK:

دو میله کلیدی بسیار بلند در مجموعه

14-SUTURE HOOK:

قلاب بخیه

15-SUTURE CUTTER OPEN ENDEN LEFT NOTCH:

کاتر بخیه، انتهای باز، بریدگی سمت چپ با دسته

16-FIBER TAPE CUTTER :

برش بخیه نوار فیبر

17-FIBER TAPE RETRIEVER W/SR HANDLE :

 دارای یک فک پهن است که به طور خاص برای مدیریت آسان FiberTape در طول یک روش SpeedBridge™ یا SpeedFix™ طراحی شده است. پین غلتکی در فک بالا به FiberTape اجازه می دهد تا آزادانه سر بخورد. نوک آن دندانه‌دار است تا از آن به‌عنوان گیره برای گرفتن محکم بخیه استفاده شود.

18-PUNCH FOR PUSH LOCK :

ست کامل ارتروسکوپی شانه :

ست کامل ارتروسکوپی شانه :

در پایان :

آرتروسکوپی شانه برای تشخیص و درمان مشکلاتی مانند پارگی روتاتور کاف، التهاب تاندون‌ها، پارگی لابروم، التهاب بورسیت و اجسام خارجی در مفصل استفاده می‌شود.و به دلیل استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی، شما در طول جراحی دردی احساس نخواهید کرد. 

جهت استفاده از ست کامل ارتروسکوپی شانه با طب دائم در ارتباط باشید .

شماره تماس :09391091381

WWW.TEBDAEM.COM

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *