کرونا در سیستان

سیستان‌وبلوچستان در نزدیکی فاجعه انسانی کرونا است

نماینده چابهار در مجلس ایران، می‌گوید با شدت گرفتن شیوع کرونا استان سیستان و بلوچستان ایران در آستانه “فاجعه انسانی” است. یک مقام وزارت بهداشت هم می‌گوید که میزان بستری در این استان از متوسط کشور بالاتر رفته است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار به ایلنا گفته است: “شرایط کنونی شیوع کرونا اکنون دیگر دامنه‌های بحران را طی کرده و ما در حال رو به رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم.”

پزشکان در استان سیستان و بلوچستان گفته‌اند که تخت‌های اغلب بیمارستان‌ها پر شده است.

در روزهای اخیر گفته شده که ایران وارد “موج پنجم” شیوع کووید-۱۹ شده و به ویژه هشدارهای مختلفی درباره وضعیت بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان داده شده، از جمله دادستان زاهدان گفته با شرایط فعلی “سونامی مرگ از سیستان و بلوچستان به سراغ کل ایران می‌آید.”

مقام‌های ایرانی پیوسته “رعایت نکردن پروتکل‌ها” از طرف مردم و همچنین ورود سویه‌های جدید بیماری را دلیل افزایش مبتلایان عنوان می‌کنند.

با وجود تبلیغات رسمی گسترده درباره تولید واکسن کرونا در ایران، روند واکسیناسیون عمومی با کندی و آشفتگی پیش می‌رود.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، گفته: “در چنین شرایطی حضرات وزارت بهداشت به جای فرافکنی و فراربه جلو باید پاسخگو باشند و بگویند که چرا وضعیت واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد.”

او همچنین از اینکه “زیرساخت‌های حوزه درمان در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است” انتقاد کرده و گفته است منطقه آزاد چابهار کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران با اشاره به اینکه برای نخستین بار میزان بستری در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته، از ۷۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در این استان خبر داده و گفته: “می‌دانیم مردم در فشار قرار دارند و از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند، اما خواهش می‌کنیم همکاری کنند تا با رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون سریع و گسترده در آینده نزدیک بتوانیم از بیماری رهایی پیدا کنیم.”

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان روز پنجشنبه از شناسایی ۱۱۹۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داده و گفته ۱۴ نفر دیگر از بیماران نیز در این استان درگذشته‌اند. به این ترتیب مجموع قربانیان رسمی کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۶۰۹ نفر می‌رسد.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، می‌گوید آمار واقعی احتمالا “چند برابر” است.

آقای شمس‌آبادی گفته بسیاری “به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند یا در روستاها بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند و جزو آمار نمی‌آیند. به‌نظر می‌رسد آمار کنونی کرونا در سیستان و بلوچستان را باید چند برابر کنیم.”

ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان برای مهار موج شیوع تنها دو روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۹ و ۱۰ تیر را تعطیل اعلام کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *