شکستگی مارپیچی

شکستگی های مارپیچی یا Spiral


شکستگی مارپیچی چیست؟

شکستگی مارپیچی که به شکستگی پیچشی نیز معروف است ، نوعی شکستگی کامل است. به دلیل یک نیروی چرخشی یا پیچشی اتفاق می افتد.

شکستگی مارپیچی

شکستگی های کامل بر اساس نحوه شکستگی استخوان دسته بندی می شوند. دسته بندی ها عبارتند از:

عرضی
مورب
طولی
خرد شده
مارپیچ
با این حال ، همیشه منجر به جدا شدن استخوان به دو قطعه مشخص می شود.

در یک شکستگی مارپیچی ، استخوان شکسته شبیه یک پیچ چوب پنبه یا یک راه پله پیچ در پیچ است ، زیرا شکستگی به صورت مورب بر روی یک استخوان طولانی تر از عرض است.

برای شکستن یک استخوان ، معمولاً نیرویی که منجر به شکستگی می شود ، انرژی زیادی در نظر گرفته می شود ، به این معنی که توسط یک نیروی بزرگ ایجاد می شود.

شکستگی مارپیچی می تواند جابجا شده یا پایدار باشد. در یک شکستگی جابجا شده ، قسمت های استخوان در شکستگی دیگر به درستی صف آرایی نمی کنند. در یک شکستگی پایدار ، قسمت های استخوان به طور مرتب قرار می گیرند و به سختی از جای خود خارج می شوند.

علائم شکستگی مارپیچ چیست؟

شایع ترین و بارزترین علامت شکستگی مارپیچی درد در ناحیه آسیب دیده است. نوع درد به شدت آسیب بستگی دارد. مردم این درد را کسل کننده ، سنگین و آزار دهنده توصیف کرده اند.

همچنین ممکن است علائم زیر وجود داشته باشد:

  • سفتی استخوان
  • دامنه حرکت محدود
  • تورم و قرمزی
  • حساس بودن پوست
  • در مورد شکستگی باز – شکستگی در جایی که در پوست شکسته شده است – علاوه بر خونریزی ، ممکن است استخوانهای دندانه دار و قطعات استخوان نیز مشاهده شود.

دلایل شکستگی مارپیچ چیست؟

شکستگی های مارپیچی می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که یک اندام ، مانند پای شما ، در حالی که بدن شما در حرکت است رخ دهد. این ها معمولاً نتیجه آسیب های ورزشی مثل فوتبال ، والیبال یا زمین خوردن از فاصله کمی است. در حالی که شکستگی های مارپیچی می تواند در هر استخوان بلندی ایجاد شود ، اما بیشتر در استخوان درشت نی (ساق پا) دیده می شود.

هنگامی که این شکستگی ها در کودکان در سن پیش دبستانی رخ دهد ، از آنها به عنوان شکستگی اطفال یاد می شود. شکستگی های اطفال یکی از نشانه های رایج سواستفاده جسمی است زیرا در نتیجه انقباض یا پیچ خوردگی شدید اندام صورت گرفته است. شکستگی گرین استیک یکی دیگر از انواع شایع شکستگی است که در کودکان اتفاق می افتد ، به دلیل نرم بودن استخوان های آنها.

شکستگی های مارپیچی به احتمال زیاد در این استخوان ها رخ می دهد:

استخوان درشت نی ، یا استخوان ساق
استخوان فیبولا یا استخوان نازک نی ساق پا که موازی استخوان درشت نی است
تالوس ، در مچ پای شما بین استخوان درشت نی و استخوان فیبولا قرار دارد
استخوان ران یا استخوان فمور
استخوان بازو
استخوان انگشتان

شکستگی مارپیچی چگونه تشخیص داده می شود؟

در مورد شکستگی مارپیچ ، مهم است که شما دقیقاً نحوه بروز آسیب را به پزشک خود بگویید ، زیرا این امر می تواند به آنها کمک کند نوع شکستگی شما را مشخص کنند.

پزشک شما با تمرکز بر روی ناحیه آسیب دیده ، یک معاینه کامل بدنی را انجام می دهد. آنها با مشاهده و احساس اندام ، بی نظمی های آشکاری را بررسی می کنند ، از جمله:

در پوست شما جراحت ایجاد شده است
کبودی
حساسیت
بی ثباتی
اگر ارتوپد فکر کند این کار ضروری است ، شما را تحت رادیولوژی و سی تی اسکن قرار می دهد.

اشعه ایکس می تواند شکسته شدن استخوان را تأیید کند و نشان می دهد که شکستگی جابجا شده یا در سرجای خود ثابت است. سی تی اسکن می تواند در صورت آسیب دیدگی در نزدیک مفاصل را به پزشک نشان دهد و اطلاعات بیشتری در مورد شکستگی ارائه دهد.

شکستگی مارپیچی چگونه درمان می شود؟

به دلیل نوع شکستگی مارپیچی ، استخوان شکسته معمولاً دارای لبه های دندانه ای است. این می تواند روند بهبودی را پیچیده کند. همچنین ممکن است آسیب منجر به جدا شدن قطعات استخوانی شود که می تواند درمان را حتی دشوارتر کند. به همین دلایل ، درمان به شدت شکستگی و جابجایی یا پایداری استخوان بستگی خواهد داشت.

درمان شکستگی مارپیچ ثابت


اگر شکستگی مارپیچی ثابت باشد ، درمان معمولاً شامل بی حرکت ماندن استخوان با گچگیری برای مدت چهار تا شش هفته است. شکستگی ثابت به طور کلی در کودکان بیشتر دیده می شود.

درمان شکستگی مارپیچ به همراه جابجایی

به دلیل استخوان های دندانه دار که مشخصه شکستگی مارپیچ جابجا شده است ، بیشتر اوقات برای درمان به جراحی نیاز است.

ارتوپد شما آنچه را که به عنوان جراحی باز شناخته می شود انجام می دهد. در این روش تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید. در مرحله بعدی ، ارتوپد ناحیه آسیب دیده را باز می کند تا قسمت های استخوان را در جای خود قرار دهد.

در طول عمل ، پزشک شما ارزیابی شدت آسیب را ادامه می دهد. به عنوان مثال ، اگر به عضلات اطراف یا رگ های خونی آسیب برسد ، پزشک نیز این آسیب ها را ارزیابی و درمان می کند. سپس پزشک شما استخوان شکسته را مجدداً مرتب کرده و با میله ، پین یا پیچ آن را در جای خود قرار می دهد که همگی می توانند دائمی یا موقتی باشند.

بهبودی پس از عمل جراحی

پس از جراحی باز ، معمولاً گچ بر روی اندام اعمال می شود. بعد از گذشت چند هفته برداشته خواهد شد.

به خصوص در مورد جراحی ، بهبود می تواند دردناک باشد.ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی روند بهبودی را کند می کنند. در نتیجه ، استامینوفن همراه با کدئین بیشتر تجویز می شود.

فیزیوتراپی می تواند قسمت مهم دیگری در بهبود شکستگی شما باشد. به دلیل پوشیدن گچ ، احتمالاً قدرت و دامنه حرکتی خود را از دست خواهید داد. با ورزش و سایر روش های درمانی می توانید آنها را در اندام آسیب دیده بازگردانید.

چشم انداز شکستگی مارپیچی چیست؟


رشد استخوان ها بسیار کند است ، بنابراین بهبود بسیاری از شکستگی های مارپیچی حدود چهار تا شش ماه طول می کشد. درمان سریع برای بهبودی مناسب، بسیار مهم است. اگر مشکوک به شکستگی مارپیچ هستید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار گیرید.

مجله طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *