پلاتین های پزشکی دست دوم چه کار کنند؟

اصولا به موادی که در بدن موجود زنده از جمله انسان کاشته میشود ایمپلنت میگویند، ایمپلنت ها از عناصر مختلفی از جمله: طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و دیگر فلزات و عناصری که با بدن انسان سازگار یا به اصطلاح کامپتیبل (compatible) هستند، ساخته میشوند. از آنجایی که اغلب فلزاتی که در بدن کاشته میشوند از نوع فلزات گران بها هستند، ذهنیت بیمار و خانواده او به دنبال آن میرود که این فلزات گران بها نظیر پلاتین را میتوانند بعد از بهبودی و خارج کردن از بدن بفروشد تا با استریل کردن آن مجددا بکار گرفته شود! در این مقاله از آیمدوال نیازمندی های تجهیزات و ملزومات پزشکی قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

با پلاتین های پزشکی دست دوم چه کار کنیم؟

معضل فروش پلاتین های پزشکی

معضل فروش این دسته از ایمپلنت ها یا به اصطلاح پلاتین ها در قطعه های بزرگ بیشتر دیده میشود، ایمپلنت های نسبتا بزرگ معمولا در حیطه ارتوپدی بکار میرود، به این صورت که بعد از شکستگی استخوان نیاز هست که برای جوش خوردن صحیح، محل شکستگی ثابت و محکم نگه داشته شود، در این مواقع هست که پزشک برای بیمار پروتز یا ایمپلت یا به اصطلاح عامه پلاتین تجویز میکند تا در بدن بیمار کاشته شود و موجب ثابت نگه داشتن استخوان گردد.

عمر پلاتین پزشکی در بدن چقدر است؟

اینکه چه وقت باید پلاتین از بدن بیمار خارج شود بستگی به عوامل مختلفی دارد ولی معمولا پلاتین ها باید حداقل شش ماه در بدن بیمار باقی بمانند و پزشکان سعی میکنند اگر پلاتین در اندام فوقانی و تحتانی باشد مادامی که او را آزار ندهد به پلاتین دست نزنند و در بدن باقی بماند. خارج کردن پلاتین به جراحی مجدد نیازمند است و بیمار بعد از آن باید مجددا استراحت خود را داشته باشد، بنابراین توصیه میشود مادامی که مشکل ایجاد نکند پلاتین را خارج نکنیم.

آیا می توان پلاتین پزشکی را خرید و فروش کرد؟

حالا که توضیحات مختصری در مورد ایمپلنت و پلاتین دادیم، به این سوال میرسیم که کجا میتوانم پلاتین دست و یا پلاتین پایم را بفروشم؟ جملاتی که اگر در سطح اینترنت جستجو کنید بارها و بارها مشاهده میکنید که بیمار عکس پلاتین دست و یا پای خود را به همراه پیچ و مهره گذاشته و ادعا میکند که استریل شده و آماده کار گذاشتن در بدن است! اگر شما هم از این دسته از مخاطبین هستید پیشنهاد میکنم حتما تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

آیا پلاتین پزشکی ارزش دارد؟

اگر پلاتین پزشکی نو باشد و مصرف نشده باشد بسته به جنس پلاتین، خارجی یا ایرانی بودن آن قیمت گذاری می شود . خوشبختانه اگر پلاتین به صورت قانونی وارد کشور شده باشد توسط اداره کل تجهیزات پزشکی کشور قیمت گذاری میشود و فروشندگان موطف به رعایت این قیمت ها می باشد. برای مشاهده قیمت ها می توانید به سایت اصلی دولت مراجعه کنید:

قیمت گذاری مخصوص مراکز درمانی

قیمت گذاری مخصوص مردم

اگر پلاتین شما دست دوم است و در بدن فردی کار گذاشته شده باشد جز مواد ضایعاتی محسوب می شود و قیمت اصلی خود را از دست خواهد دادو مرکز یا فروشگاه پزشکی آن ها را خریداری نخواهد کرد بنابراین به دنبال فروش آن ها به مراکز درمانی یا تجهیزات پزشکی که در حوزه ارتوپدی و فروش پلاتین های پزشکی فعالیت میکنند، نباشید.

در سوالی که اکثر افراد می پرسند که آیا پلایتن جنسش طلا است ؟ باید بگویم خیر اصلا . این پلاتین ها طلا نیست . لطفا مقاله زیر را مطالعه فرمایید : آیا جنس پلاتین های پزشکی از طلا است؟

خبر بد برای فروشندگان پلاتین پزشکی

خبر بد برای این دسته از فروشندگان این است که این کار عملی نیست و غیرقانونی میباشد. حتما میپرسید چه کاری؟ بله منظورم، خرید و فروش ایمپلنت و پلاتین های ارتوپدی دست دوم  به عنوان کالای پزشکی است. یعنی خرید و فروش پلاتین دست دوم دست و پا به عنوان اینکه مجددا در بدن فرد دیگری بکار گرفته شود کاملا غیرقانونی است.

البته هیچ پزشک محترمی هم به هیچ وجه قبول نخواهد کرد که پلاتین دست دوم را در بدن بیمار بکار بگیرد. پس در عمل آگهی کردن پلاتین دست دوم با این عنوان که میتواند در بدن فرد دیگری بکار گرفته شود از ریشه غلط و اشتباه است. برای مثال متن یک آگهی را باهم مرور میکنیم:

“پلاتین کارکرده مخصوص پا ، که سال ۱۳۹۶ خریداری کردم. پلاتین ها در حد نو میباشد، به قیمت 4/500/000 تومان و با ضمانت ب فروش میرسد فروش فقط نقدی، قیمت نوی این محصول بالای 8 میلیون است” 

با پلاتین های پزشکی دست دوم چه کار کنیم؟

مشاهده میکنید که فرد با فرض اینکه این قطعات را میتوان مجددا در بدن بکار گرفت اقدام به ثبت آگهی در نیازمندی های تجهیزات پزشکی آیمدوال میکند که خوشبختانه سایت آیمدوال با توجه به توضیحات ارائه شده از ثبت اینگونه آگهی ها جلوگیری میکند.

اخیرا شنیده میشود که بیمارستان ها ملزم شده اند تا این قطعات (پلاتین های پزشکی دست دوم) را به بیمار تحویل ندهند و معدوم نمایند، تا اینگونه مسائل به وجود نیاید.

حال با پلاتین دست دوم پزشکی چکار کنیم؟

در کشورهای توسعه یافته پلاتین هایی پزشکی بازیافت میشوند و در صنایع مختلف از آنها استفاده میشود، ولی به هیچ عنوان در کاربردهای پزشکی بکار گرفته نمیشوند. چراکه درجه کیفیت مواد استفاده شده در ساخت اینگونه از وسایل از نوع پزشکی یا مدیکال گرید (medical grade) میباشد و قوانین بسیار سختگیرانه ای در تولید این گونه از تجهیزات پزشکی وجود دارد.

با پلاتین های پزشکی دست دوم چه کار کنیم؟

بازار خوب بازیافت پلاتین های پزشکی

به نظر میرسد باتوجه به ارزش این گونه از فلزات گران بها، بازیافت آنها برای کاربردهای غیر پزشکی سودمند است، حتی شرکت اورتومتال (OrthoMetals) در هلند، بازیافت اینگونه فلزات گران بها را از اجسادی که سوزانده میشوند برعهده دارد.

این مطلب صرفا جهت اطلاعات شما است و این سایت در جهت خرید پلاتین های دست دوم شما فعالیتی انجام نمی دهد

لطفا از تماس در این خصوص خودداری فرمایید.

6 دیدگاه دربارهٔ «پلاتین های پزشکی دست دوم چه کار کنند؟»

  1. سلام،یک عددپلاتین پا که درحدنومیباشد برای فروش دارم
    بعلت نیازمالی خواهشن مشتری واقعی تماس بگیردودرضمآقیمت توافقی فقط فقط فوری فوری
    تماس 09388506088

  2. محمدرضا ورزقانی09193675020

    بک عدد پلاتین چهار سوراخ 10سانتی
    برند زیمر آلمان فوری فروشی
    قیمت :توافقی

    1. سلام ۹ عدد پلاتین پزشکی دارم با ۲۰ عدد پیچ وزنشانم ۱۲۷۴ گرم است خریدار واقعی زنگ بزنه
      09385649419

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *