زانو درد

رژیم غذایی مناسب برای درد زانو

مشکلات زانو می‌توانند در هر سنی رخ دهند. این مشکلات ممکن است بصورت مستقیم مرتبط با سن یا استخوان یا ضعف عضلانی نباشند. این ناراحتی می‌تواند هنگام انجام فعالیت‌های روزانه مانند ورزش، وزنه برداری و حتی راه رفتن باعث محدودیت شما شوند.

نکته‌ی مهم این است که باید به محض شروع ناراحتی به دنبال مراقبت پزشکی بود تا زانو بطور کامل معاینه شده و به موقع تحت درمان قرار بگیرد. این امر مانع بروز عوارض مهمی که منجر به جراحی می‌گردند، خواهد شد. علاوه بر مراجعه به پزشک، می‌توانید از مزایای برخی مواد غذایی جهت کاهش طبیعی زانو درد بهره‌مند شوید.

ماهی


اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی ضد التهاب‌های قوی می‌باشند. کاهش التهاب مفصل اغلب به تسکین درد زانو کمک می‌کند. در مطالعات بالینی تصادفی به این نتیجه رسیده‌اند که اسیدهای چرب امگا ۳ باعث تسکین درد و کاهش مدت زمان خشکی زانو در صبح در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌شوند. بهترین منبع امگا ۳ ماهی سالمون، تن، ساردین، شاه ماهی، ماهی کاد و ماهی خال‌خالی و نیز مکمل‌های روغن ماهی هستند. یک مزیت دیگر اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی این است که ماهی بی‌خطرتر از داروهای ضد التهابی است که ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

آب پرتقال


آب پرتقال یک منبع درجه یک از ویتامین ث است که یک ماده غذایی موثر جهت محافظت در برابر آرتروز زانو می‌باشد. یک مطالعه از تقریباً ۳۰۰ فرد میانسال نشان داد که افرادی که مقادیر زیادی ویتامین ث را دریافت می‌کنند کمتر مستعد ابتلا به تحلیل استخوان مرتبط با آرتروز زانو هستند. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال حدود ۲۵ درصد ویتامین ث بیشتری در مقایسه با خوردن پرتقال فراهم می‌کند. سایر منابع خوب ویتامین ث برای پیشگیری از زانو درد فلفل سبز، گریپ فروت و توت فرنگی می‌باشند.

اسفناج و پیاز


اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. محققین دریافته‌اند که دریافت مقادیر زیاد آنتی اکسیدان لوتئین و زآگزانتین (که در سبزیجات سبز مانند اسفناج وجود دارند) می‌تواند به تسکین زانو درد کمک کند. مطالعات متعددی مزیت دیگر لوتئین و زآگزانتیت را که کمک به پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با بینایی است، مشخص کرده‌اند.

بهتر است مقداری پیاز را نیز به سالاد اسفناج اضافه کنید. اضافه کردن پیاز به سالاد، ساندویچ، خورش و غیره می‌تواند زانو درد را متوقف کند. پیازها منبع سرشاری از کوئرستین هستند که یک زردینه با خواص ضد التهابی قوی می‌باشد.

لوبیا


لوبیاها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند که به تسکین زانو درد کمک می‌کنند. توصیه می‌شود که لوبیا به عنوان یک منبع پروتئین چندین بار در هفته جهت ترمیم رباط‌ها و عضلات مفاصل مصرف شوند.

هرچند در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، باید میزان لوبیای مصرفی خود را کنترل کنید زیرا خوردن بیشتر از یک فنجان در روز می‌تواند میزان گلولز را افزایش دهد.

روغن زیتون


این روغن به کاهش زانو درد کمک می‌کند. توصیه می‌شود که روغن زیتون بطور روزانه استفاده شود زیرا سرشار از روغن‌های سالم است که بدن برای عملکرد مناسب به آنها نیاز دارد.

برای بهره‌مندی از تمام مزایای روغن زیتون پیشنهاد می‌شود که آن را بصورت خام مصرف کنید و یا بیش از حد داغ نشود زیرا در این صورت می‌تواند مضر باشد.

تخم مرغ


تخم مرغ حاوی مواد مغذی است که برای محافظت از مفاصل و کاهش زانو درد ضروری هستند. شما می‌توانید به چند طریق تخم مرغ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بنابراین آشپزی کردن با آنها بسیار عالی می‌باشد.

آب پنیر


توصیه می‌شود که برای کاهش زانو درد روزی یک بار آب پنیر مصرف کنید. مزایای آن به دلیل مواد مغذی بخصوص کلسیم می‌باشد. این مواد مغذی نه تنها درد را کاهش می‌دهند بلکه به حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش ناراحتی‌های دیگر نیز کمک می‌کنند.

موز


پتاسیم و منیزیم نمونه‌ای از مواد مغذی متعددی هستند که در این میوه وجود دارد. این مواد معدنی به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کرده و به تدریج موجب برطرف شدن زانو درد می‌گردند. برای کمک به رفع زانو درد می‌توانید روزی یک عدد موز مصرف کنید.

سویا


مصرف سویا می‌تواند باعث کاهش درد و ناراحتی در مفاصل زانو شود. به مدت سه ماه روزانه سویا مصرف کنید و پس از آن متوجه تغییر قابل توجه خواهید شد. طبق نظر محققین، سویا منبع سرشاری از ایزوفلاون‌ها، خواص ضد التهابی و هورمون‌های گیاهی هستند. شما می‌توانید از سویا در خورش، سبزیجات بخارپز شده، همبرگر سویا و سالاد استفاده کنید یا شیر سویا بنوشید.

زردچوبه


زردچوبه حاوی کورکومین است که یک ضد التهاب قدرتمند می‌باشد. کورکومین شبیه به مهارکننده‌های انتخابی کوکس۲ عمل می‌کند، داروهایی که آنزیم کوکس۲ را که باعث درد و تورم در آرتروز می‌شود کاهش می‌دهند. یک مطالعه در مورد اثرات کورکومین و کوئرستین نشان داد که کورکومین التهاب ناشی از آرتریت را در حیوانات کاهش می‌دهد. کوئرستین (فلاونوئید یا زردینه موجود در پیاز) نیز موثر است اما نه در حد کورکومین.

پرهیز از کربوهیدرات‌های تصفیه شده


برخی مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند التهاب را افزایش دهند. محققین توصیه به پرهیز از نان سفید، پاستا و مواد پخته شده داخل فر می‌کنند. اجتناب از این مواد غذایی مزیت کاهش وزن را نیز به همراه دارد.

از آنجایی که تغییر رژیم غذایی اقدامی نسبتاً آسان است، امتحان کردن برخی یا تمام مواد غذایی ذکر شده در بالا می‌تواند موثر باشد. در این صورت می‌توان علاوه بر تسکین زانو درد از مزایای سلامتی آنها نیز بهره‌مند شد.

حذف کردن مواد غذایی کم ارزش


تنقلات یا هله هوله یکی از اصلی‌ترین دشمنان سلامت زانو هستند. این محصولات حاوی مقدار زیادی چربی، کلسترول و نمک می‌باشند که موجب التهاب بیشتر در مفاصل برای مثال در زانوها می‌گردند. در صورتی که زمان کافی برای آشپزی یا غذا خوردن در خانه ندارید، سعی کنید مواد غذایی سالم مانند نوشیدنی‌های سالم یا سالاد را همراه خود ببرید.

ممکن است این کار در چند روز اول دشوار باشد. هرچند به تدریج با مشاهده‌ی مزایا و نتایج آنها عادت می‌کنید. یک روش دیگر مراجعه به رستوران‌هایی است که غذاهای متعادل عرضه می‌کنند. یافتن رستوران‌هایی با قیمت‌های مناسب و کیفیت غذای خوب تقریباً در هر جایی امکان پذیر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *