قیمت ست جایگذاری ACL/PCL با طب دائم 09046285161

ACL/PCL ست

شرکت پزشکی طب دائم در زمینه فروش انواع ست ACL/PCL ارائه خدمات میدهد . جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشد .

معرفی کلی و کاربرد ست ACL/PCL

هرجای بدن انسان که که دو استخوان به هم میرسند به هم برای کنار هم بودن به مفصل تاندون مایع بین مفصلی غشا سینویال (یا سینوویوم)  است که تعداد مفاصل در بدن انسان 360 عدد مفصل در بدن انسان وجود دارد .که یکی از مهم ترین مفاصل بدن انسان مفصل زانو است که از نوع لولایی است توسط 4 تا تاندون اصلی به هم وصل شده اند که باعث ثبات زانو میشود .تاندون مثل طناب هستند که فاقد خون رسانی است که این که 4 تاندون باعث اتصال فمور (ران) و تبیا ( درشت نی) به هم میشود .

تاندون قدامی و خلفی می شود که قدامی ACL خلفی PCL این نام دارد .تاندون قدامی ACL قسمت جلو ران به قسمت جلو زانو را به هم مرتبط می سازد که این تاندون بیشترین صدمه وکه اسیب این قسمت در بین ورزشکاران و افراد اسیب دیده می شود . اگرACL دچار پارگی شود این اتفاق رخ می دهد که پا به سمت جلو خالی می کند و اگر PCL پاره شود پا به سمت پشت خالی میکند و به ات ریگور باتون میگویند .

تاندون میانی میل ران تیبیا ساق پا وصل است و پا به سمت جلو به حالت لقی در می اید که به ان لک سیتی میگویند قسمت خارجی هم به استخوان فمور یا ران اتصال دارد که پا در واقع به سمت خارج لک سیتی دارد .

برای رفع مشکلات و صدمات بالا و ترمیمم زان وحرکت راحت تر بدن برای ترمیم ان به وسیله ان دو باتون یک سوراخ یه وسیله ریمر تبیا و فمور رد میکنند و کانال که سوراخ شده است به وسیله پیچ جذبی سفت می شود . که ابزار اصلی ست جایگزاری ACL/PCL عبارت است از زاویه سنج ریمر پین چشمی گاید پین و برای برداشتن تاندون بدن از استریپر کلوز یا بسته استفاده میکنند و نخ تاندون را به وسیله نخ غیر قابل جذب میدوزند که به صورت کلوز انجام میشود و عمل ACL/PCL طول عمل یک تا دو ساعت بسته به مهارت وتوانایی جراح زمان میبرد .

مجموعه ابزار ثابت قشری ACL/PCL
ACL/PCL Cortical Fixation Case سیستمی است که انواع گزینه های تثبیت را در خود جای داده است. این مجموعه شامل گزینه‌های پیچ‌های اسفنجی 4.5 میلی‌متری، 6.5 میلی‌متری کورتیکال و 6.5 میلی‌متری است. همچنین شامل واشرهای میخ دار با مشخصات پایین و منگنه های رباط است. پیچ ها دارای سرهای بسیار کم مشخصات برای کاهش تحریک بافت نرم هستند.

یک مته پله‌ای با علامت‌گذاری عمق لیزر، سر پیچ را در هنگام استفاده به‌عنوان پایه تثبیت بخیه تا سطح استخوان فرو می‌برد. ساقه صاف با شیار بخیه، بخیه ها را به طور ایمن در زیر سر در هنگام قرار دادن پیچ جهت می دهد. واشر میخ دار اختیاری و کم مشخصات را می توان همراه با پیچ اسفنجی استفاده کرد

مجموعه ابزار دقیق شامل یک مته 2.5 میلی متری برای پایه دو قشر برای باز کردن استخوان قشر مغز است، در حالی که دستگاه عمق برای به دست آوردن اطلاعات دقیق اندازه استفاده می شود. اگرچه پست دارای ویژگی ضربه زدن خودکار است، اما برای کسانی که تکنیک درج «دریل-میزان ضربه زدن» را ترجیح می دهند، یک شیر گنجانده شده است. منگنه های رباط، با یک پل با مشخصات پایین، دفعات برداشتن ثانویه را به دلیل ناراحتی بیمار ناشی از آن کاهش می دهند

. تحریک بافت نرم منگنه تثبیت میخ دار کروم کبالت دارای نقاط پای تیز برای نفوذ آسان تر به استخوان قشر مغز بدون سوراخ کاری قبلی است. درایور منگنه با ضربه‌گیر/کشنده قابل اتصال، امکان نهفتگی کامل را فراهم می‌کند، زیرا نوک درایور منگنه با پل منگنه همسطح است. پانچ صندلی منگنه ممکن است برای نهفتگی بیشتر استفاده شود. تمام منگنه ها 20 میلی متر طول دارند.

هدف
مقایسه کارایی بالینی رباط مصنوعی LARS آرتروسکوپی و تاندون همسترینگ اتولوگ در بازسازی اولیه رباط متقاطع قدامی (ACL) و رباط متقاطع خلفی (PCL).

روش
داده های بالینی 23 بیمار که از ژوئن 2013 تا ژوئن 2017 تحت بازسازی اولیه ACL و درمان PCL قرار گرفتند، به صورت گذشته نگر تجزیه و تحلیل شد. از این میان 11 مورد با رباط مصنوعی LARS (گروه رباط مصنوعی) و 12 مورد با تاندون اتولوگ همسترینگ (گروه تاندون اتولوگ) بازسازی شدند. تفاوت آماری معنی داری در جنسیت، سن، سمت آسیب، علت آسیب، زمان از آسیب تا عمل جراحی، امتیاز لیشولم قبل از عمل و امتیاز کمیته بین المللی مستندات زانو (IKDC) بین دو گروه وجود نداشت .

زمان عمل، زمان بازگشت بیماران به فعالیت‌های روزانه پس از جراحی و سطح ورزش قبل از عمل، بروز عوارض مرتبط با جراحی، امتیاز عملکرد مفصل زانو، امتیاز Lysholm و نمره IKDC و نتایج ارزیابی ثبات مفصل زانو بین دو مورد ثبت و مقایسه شد. گروه ها.

نتیجه
زمان عمل در گروه رباط مصنوعی و همچنین زمان بازگشت بیماران به فعالیت های روزانه پس از جراحی و سطح ورزش قبل از عمل، به طور قابل توجهی کوتاه تر از گروه تاندون اتولوگ بود برش های بعد از عمل در هر دو گروه در مرحله اول بهبود یافت. در گروه تاندون اتولوگ، 1 مورد آسیب عصب پرونئال مشترک و 1 مورد ترومبوز ورید بین عضلانی بعد از عمل رخ داد. در بقیه بیماران در هر دو گروه هیچ عارضه ای مشاهده نشد.

هر دو گروه از بیماران به مدت 24 تا 54 ماه با میانگین 36.4 ماه پیگیری شدند. در پیگیری نهایی، نمرات Lysholm و IKDC دو گروه به طور قابل توجهی در مقایسه با قبل از عمل بهبود یافت تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت تست استرس واروس و والگوس در هر دو گروه منفی بود. تفاوت آماری معنی داری در آزمون کشوهای قدامی و خلفی و آزمون لاچمن بین گروه ها وجود نداشت

در نتیجه
کاربرد آرتروسکوپی رباط مصنوعی LARS یا تاندون اتولوگ همسترینگ در بازسازی یک مرحله‌ای ACL و PCL کارایی مشابهی دارد، هم عملکرد و هم ثبات مفصل زانو را بازیابی می‌کند، اما بیمارانی که از بازسازی قبلی استفاده می‌کنند می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرند و زودتر به ورزش بازگردند.

کلمات کلیدی: آرتروسکوپی، رباط مصنوعی LARS، تاندون همسترینگ اتوژن، رباط متقاطع قدامی، رباط متقاطع خلفی، بازسازی عملکرد مفصل آسیب های همزمان رباط صلیبی قدامی (ACL) و رباط صلیبی خلفی (PCL) مفصل زانو معمولاً در اثر چرخش خارجی و استرس والگوس ایجاد می شود و اغلب به ترومای ورزشی یا تصادفات رانندگی مربوط می شود

. ACL و PCL ساختارهای اصلی هستند که به ترتیب ترجمه قدامی و خلفی تیبیا را محدود می کنند. بنابراین، پس از آسیب همزمان ACL و PCL، ثبات مفصل زانو آسیب جدی می بیند که اغلب به صورت درد مفصل زانو، تورم، مشکل در راه رفتن و اختلال حرکتی ظاهر می شود. . در حال حاضر، بازسازی آرتروسکوپی ACL و PCL به یک روش درمانی استاندارد تبدیل شده است، اما هنوز در مورد زمان جراحی، انتخاب نوع پیوند و بهبودی اختلاف نظر وجود دارد. برخی از محققان جراحی مرحله‌ای را پیشنهاد کرده‌اند

که بسته به شرایط، بازسازی PCL در مرحله اول و بازسازی ACL در مرحله دوم انجام می‌شود. با این حال، برخی از محققان معتقدند که بازسازی ACL و PCL در یک مرحله می تواند به نتایج خوبی دست یابد گرافت های ترمیمی می توانند تاندون اتولوگ، تاندون آلوگرافت و رباط مصنوعی را انتخاب کنند.

در حال حاضر، مطالعات کمی در مورد مقایسه اثربخشی رباط مصنوعی LARS و تاندون همسترینگ اتولوگ در بازسازی یک مرحله‌ای ACL و PCL وجود دارد. برای این منظور، ما یک تجزیه و تحلیل گذشته نگر بر روی بیماران مبتلا به پارگی ACL و PCL انجام دادیم که از ژوئن 2013 تا ژوئن 2017 در بیمارستان وابسته دانشگاه پزشکی جنوب غربی تحت بازسازی اولیه قرار گرفتند. این گزارش به شرح زیر است.

. داده های بالینی
1.1. معیارهای انتخاب بیمار
معیارهای ورود: ① MRI و آرتروسکوپی آسیب همزمان ACL و PCL را تایید کرد، بدون آسیب رباط جانبی داخلی و جانبی، یا آسیب های ترکیبی رباط جانبی داخلی و جانبی بدون درمان جراحی. ② بازسازی اولیه با رباط مصنوعی LARS یا تاندون همسترینگ اتولوگ ACL و PCL. ③ سن 18 تا 65 سال؛ ④ دامنه حرکتی مفصل زانو بیمار قبل از آسیب محدود نبود.

معیارهای خروج: ① بخیه زدن منیسک یا پیوند غضروف مفصلی به طور همزمان یا در مراحل. ② با شکستگی در اطراف مفصل زانو و آسیب عروقی و عصبی. ③ با تغییر شکل واروس و واروس مفصل زانو و استئوآرتریت شدید. ④ سابقه جراحی زانو؛ ⑤ پس از جراحی، فعالیت های مفصل زانو باید محدود شود یا استراحت در بستر ممکن است بر تمرین توانبخشی تأثیر بگذارد.

از ژوئن 2013 تا ژوئن 2017، در مجموع 23 بیمار معیارهای انتخاب را داشتند و در مطالعه قرار گرفتند. از این میان، 11 مورد از رباط مصنوعی LARS (گروه رباط مصنوعی) و 12 مورد از پیوند تاندون همسترینگ اتولوگ (گروه تاندون اتولوگ) برای بازسازی ACL و PCL استفاده کردند.

1.2. اطلاعات کلی
گروه رباط مصنوعی: 7 مرد و 4 زن. رده سنی 18 تا 56 سال با میانگین 34.1 سال. 5 مورد زانوی چپ و 6 مورد زانوی راست بود. علل جراحات: 5 مورد جراحات ورزشی و 6 مورد جراحات تصادفات رانندگی بوده است. زمان از آسیب تا عمل بین 10 تا 21 روز با میانگین 15 روز متغیر بود. گروه تاندون اتولوگ: 7 مرد و 5 زن. سن بین 20 تا 61 سال، میانگین سنی 37.8 سال. 5 مورد زانوی چپ و 7 مورد زانوی راست بود. علل جراحات: 6 مورد آسیب های ورزشی و 6 مورد جراحات تصادفات رانندگی. زمان از آسیب تا عمل بین 12 تا 21 روز با میانگین 15.9 روز متغیر بود.

علائم بالینی اصلی هر دو گروه از بیماران درد مفصل زانو، تورم و محدودیت فعالیت بود. تست کشو قدامی، تست کشو خلفی، تست لاچمن و تست شیفت محوری همگی در معاینه فیزیکی قبل از عمل تحت بیهوشی مثبت بودند. در گروه رباط مصنوعی 4 مورد تست استرس واروس و 3 مورد مثبت تست استرس والگوس و در گروه تاندون اتولوگ 5 مورد مثبت بود. و 3 مورد تفاوت آماری معنی داری در جنسیت، سن، سمت آسیب، علت آسیب، زمان از آسیب تا عمل جراحی، امتیاز لیشولم قبل از عمل و امتیاز کمیته بین المللی مستندات زانو (IKDC) بین دو گروه وجود نداشت.

1.3. روش های جراحی
هر دو گروه جراحی توسط یک تیم از پزشکان انجام شد، ابتدا بازسازی PCL و سپس بازسازی ACL انجام شد. تحت بیهوشی مداوم اپیدورال یا بیهوشی عمومی، بیمار در وضعیت خوابیده به پشت قرار می گیرد و یک تورنیکت بالونی برای جراحی روی ریشه ران در سمت عمل اعمال می شود.

ابتدا، از روش‌های استاندارد قدامی و قدامی برای کشف حفره مفصل تحت جراحی آرتروسکوپی استفاده کنید. برای تمیز کردن هیپرپلازی سینوویال و از بین بردن خونریزی در حفره مفصل از یک پلنر استفاده کنید. از قلاب های کاوش برای تشخیص شکستگی ACL و PCL و تنش آنها و اینکه آیا با نیمه ماه همراه هستند یا خیر استفاده می شود. آسیب صفحات و غضروف مفصلی. همه بیماران با اکتشاف آرتروسکوپی با پارگی ACL و PCL تشخیص داده شدند.

21 مورد با آسیب منیسک همراه بود که شامل 5 مورد آسیب منیسک داخلی، 2 مورد آسیب منیسک جانبی، 3 مورد آسیب منیسک داخلی و خارجی در گروه رباط مصنوعی و 7، 1 و 3 مورد در گروه تاندون اتولوگ بود. به ترتیب؛ ترمیم منیسک (14 مورد) یا برداشتن جزئی (7 مورد) انجام شد. 19 مورد آسیب رباط جانبی داخلی و جانبی ترکیبی داشتند که شامل 5 مورد آسیب رباط جانبی داخلی، 2 مورد آسیب رباط جانبی جانبی، 2 مورد آسیب رباط جانبی داخلی و جانبی در گروه رباط مصنوعی و 5، 3 و 2 مورد بود.

موارد در گروه تاندون اتولوگ. حفره بین کندیل باید به درستی تمیز شود و بافت استامپ نقاط اتصال تیبیا و فمورال رباط صلیبی باید تا حد امکان حفظ شود بدون اینکه روی موقعیت بازسازی رباط به عنوان مرجع بازسازی تأثیر بگذارد. سپس یک رویکرد خلفی میانی به مفصل زانو ایجاد کنید و از یک چاقوی الکتروجراحی پلاسما برای تمیز کردن حدود 1.6 سانتی متر از لبه خلفی فلات تیبیا استفاده کنید تا نقطه اتصال PCL را آشکار کنید.

گروه رباط مصنوعی: ① بازسازی PCL: پوزیشنر مخصوص PCL را بردارید و آن را در حدود 1 سانتی متر زیر توبرکل تیبیا با زاویه حدود 50 درجه نسبت به درشت نی قرار دهید و نوک پوزیشنر را حدود 1.6 سانتی متر زیر لبه خلفی قرار دهید. فلات تیبیا، از بیرون به داخل. پین راهنما را از طریق نزدیکی قدامی جانبی، 1.5 سانتی متر در داخل خط وسط شیار بین کندیلی فمور و حدود 1.0 سانتی متر پشت سطح مفصلی به داخل استخوان ران دریل کرده و به استخوان ران نفوذ کنید.

پس از اینکه دستگاه اشعه ایکس C-arm نشان داد که موقعیت دو پایه راهنما رضایت بخش است، یک مته مخصوص در امتداد پین های راهنما استفاده می شود تا تونل های تیبیا و استخوان ران را از خارج به داخل برقرار کند

. رباط مصنوعی LARS (شرکت LARS، فرانسه) در امتداد تونل تیبیا معرفی شد و از یک سیم راهنما برای هدایت انتهای استخوان ران استفاده شد. موقعیت رباط مصنوعی طوری تنظیم شد که طول الیاف آزاد در تونل استخوان بیش از 1 میلی متر باشد. از پیچ های تیتانیوم برای ثابت کردن انتهای استخوان ران استفاده کنید،

سپس دررفتگی خلفی استخوان درشت نی را اصلاح کنید، رباط مصنوعی انتهای درشت نی را سفت کنید، مفصل زانو را 20 بار خم کنید و بکشید، کشش رباط کاشته شده را تنظیم کنید و آن را در 90 درجه ثابت کنید. خم شدن ② بازسازی ACL: مفصل زانو را در 90 درجه خمیدگی نگه دارید، یک دستگاه پوزیشنر تیبیا را در 45 درجه قرار دهید، از یک پین راهنما برای دریل کردن از بیرون به داخل استفاده کنید،

تحت آرتروسکوپی در مرکز ردپای ACL در سمت داخلی سوراخ کنید. در مقابل برجستگی بین کندیل تیبیا. سپس وارد حفره بین کندیل شده، مرکز نقطه درج ACL در سطح داخلی کندیل جانبی فمورال را سوراخ کرده و به استخوان ران نفوذ کنید. از مته های مخصوص در امتداد پین راهنما برای ایجاد تونل های تیبیا و فمورال از خارج به داخل استفاده کنید. از یک سیم راهنما برای نفوذ به رباط مصنوعی LARS از تونل تیبیا به داخل مفصل استفاده کنید،

سپس آن را به داخل تونل فمورال بکشید و طول و چرخش الیاف آزاد در حفره مفصل را تحت آرتروسکوپی تنظیم کنید. انتهای استخوان ران را با پیچ های تیتانیومی ثابت کنید، انتهای درشت نی رباط را سفت کنید، مفصل زانو را 20 بار خم کنید و امتداد دهید، کشش رباط مصنوعی کاشته شده را تنظیم کنید و در نهایت انتهای درشت نی را با پیچ های تیتانیوم در 30 درجه خم شدن زانو ثابت کنید.

1.4. درمان بعد از عمل
گروه رباط مصنوعی: پس از جراحی از بریس برای ثابت کردن مفصل زانو در حالت کشیده استفاده شد، یخ گذاشته شد و انقباض ایزومتریک عضله چهارسر ران، تمرینات عملکرد پمپ مچ پا و حرکت کشکک شروع شد. در روز سوم پس از جراحی، تمرینات فعال خم شدن و اکستنشن زانو تحت محافظت بریس شروع شد. در هفته های 2 تا 4، دامنه حرکت مفصل زانو به 0 تا 90 درجه رسید و راه رفتن جزئی با تحمل وزن روی عصا تحت محافظت بریس انجام شد.

در 4 تا 6 هفتگی در 6 تا 8 هفتگی، تحرک مفصل زانو به تدریج تا محدوده طبیعی افزایش می‌یابد و می‌توانید به طور کامل راه رفتن را تحت پوشش بریس تحمل کنید. در هفته 6 تا 8 می توانید بریس را بردارید و راه بروید،

به تقویت تمرینات قدرتی عضلانی و تمرینات دامنه حرکتی مفاصل ادامه دهید و به عملکرد حس عمقی و توانبخشی هماهنگی توجه کنید. آموزش؛ پس از 12 هفته به تدریج فعالیت های روزانه را از سر بگیرید. پس از 6 ماه به تدریج دویدن، شنا و سایر فعالیت های ورزشی کم شدت را شروع کنید. فعالیت های ورزشی تقابلی و رقابتی پس از 1 سال امکان پذیر است.

گروه تاندون اتولوگ: بعد از جراحی از بریس برای ثابت کردن مفصل زانو در حالت کشیده استفاده شد و از یخ استفاده شد. انقباض ایزومتریک عضله چهارسر ران، تمرین عملکرد پمپ مچ پا و حرکت کشکک شروع شد. در 1 تا 2 هفته، زاویه بریس را می توان طوری تنظیم کرد که دامنه حرکت مفصل زانو به 0 تا 30 درجه برسد. در 3 تا 4 هفتگی، بیمار می تواند با کمی بار روی عصا زیر محافظ بریس راه برود و دامنه حرکتی مفصل زانو به 0 تا 90 درجه می رسد.

° در 5 تا 6 هفتگی، بیمار می تواند با تحمل وزن جزئی تحت محافظت بریس راه برود و دامنه حرکت مفصل زانو به 0 تا 120 درجه می رسد. در هفته 8 تا 12، او می تواند با تحمل وزن کامل تحت محافظت بریس راه برود و دامنه حرکت مفصل زانو به حالت عادی باز می گردد.

محدوده؛ پس از 3 تا 6 ماه، به تدریج فعالیت های روزانه خود را تحت حفاظت بریس از سر بگیرید و آموزش توانبخشی حس عمقی و هماهنگی را شروع کنید. پس از 6 ماه، بریس را بردارید و فعالیت های عادی زندگی روزمره را شروع کنید. پس از 9 ماه، شنا، آهسته دویدن و سایر فعالیت های سطح پایین را شروع کنید فعالیت بدنی شدید. ورزش های عمومی تقابلی و رقابتی بعد از 1 سال امکان پذیر است.

1.5. شاخص های ارزیابی اثربخشی
زمان عمل دو گروه، زمان بازگشت بیماران به فعالیت های روزانه و سطح ورزش قبل از عمل پس از جراحی و بروز عوارض مربوط به جراحی بین دو گروه ثبت و مقایسه شد. امتیاز Lysholm و نمره IKDC برای ارزیابی بهبود عملکرد مفصل زانو، و همچنین آزمون‌های استرس واروس و والگوس، تست Lachman و آزمون‌های کشو قدامی و خلفی برای ارزیابی ثبات مفصل زانو استفاده شد.

1.6. روش های آماری
برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار آماری SPSS19.0 استفاده شد. داده های اندازه گیری با توزیع نرمال مطابقت داشت و به صورت میانگین ± انحراف استاندارد بیان شد. مقایسه درون گروهی قبل و بعد از جراحی با استفاده از آزمون های t زوجی و مقایسه بین گروه ها با استفاده از آزمون t نمونه های مستقل انجام شد. مقایسه بین داده های شمارش با استفاده از روش احتمال دقیق فیشر انجام شد. مقایسه بین گروه ها برای داده های سلسله مراتبی با استفاده از روش احتمال دقیق فیشر انجام شد. آزمون مجموع رتبه ویلکاکسون; سطح آزمون α = 0.05.

اقلام ست ACL/PCL

مجموعه ابزار بازسازی ACL/PCL حاوی موارد زیر:

ACL JIG / PCL JIG ترکیبی

ACL FEMORAL IMER 7mm /ACL FEMORAL IMER 5mm

                                                                                                                       
                                                                                       مجموعه پلاگ تونل ACL از 3 عدد

ACLتاندون گرفت

ریمر تیبیا در سایزهای 7.0 / 8.0/ 9.0 /10.0/ 11.0/ 12.0 میلی متر

نوک مته بیث پین (نوک تروکار)

DILATOR :7-8-9 میلی متر

                                                                                      دسته T برای بازکننده تونل

GUHDE 10-11-12

                                                                                    ریمر آندوسکوپی 4.5 میلی متر
                                                                                               كورت فمورال PCL
                                                                                               تاندون استریپر باز
                                                                                         بستن تاندون استریپر
                                                                                        عمق سنج ACL دبس 
                                                                                           ACL ELEVATOR
                                                                                              پیچ درایور ACL
                                                                                     میکرو شکستگی AWL 30 درجه
                                                                                    میکرو شکستگی سوله 90 درجه
                                                                                            GLENOID RASP UP
                                                                                                پروب آرتروسکوپی
                                                                                          GRAFT Master board
                                                                                               کیس گرافیکی ACL

شرکت پزشکی طب دائم

جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید .

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

https://tebdaem.com/wp-admin/post.php?action=edit&post=6309

https://tebdaem.com/wp-admin/post.php?action=edit&post=12019

https://tebdaem.com/wp-admin/post.php?action=edit&post=96467

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *