شکستگی در استخوان لگن

شکستگی استخوان لگن در سالمندان

شکستگی لگنFRACTURE HIP ، شکستگی ای در قسمت انتهایی استخوان ران شما است. شکستگی در جایی رخ می دهد که استخوان ران در استخوان لگن قرار دارد.شکستگی های لگن در سالمندان یک آسیب جدی است. بیشتر در زنان بعد از یائسگی رخ می دهد.

شکستگی استخوان لگن در سالمندان معمولاً از زمین خوردن ناشی می شود. در صورت ابتلا به پوکی استخوان ، احتمال شکستن مفصل ران بیشتر است. پوکی استخوان، نازک شدن و تضعیف استخوانهاست که با بالارفتن سن می تواند اتفاق بیفتد. استخوان های ضعیف راحت تر می شکنند. سایر بیماری ها مانند سرطان و بیماری کلیوی نیز ممکن است استخوان ها را تضعیف کرده و شکسته شدن آنها را آسانتر کند.

علائم شکستگی استخوان لگن در سالمندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در لگن
  • شخص آسیب دیده قادر به قرار دادن وزن بدن خود بر روی پای مصدوم نیست.
  • سفتی ، کبودی و تورم در باسن
  • یکی از پاها کوتاهتر شده یا به سمت داخل یا خارج چرخیده است.

هر وقت شخصی که زمین خورده قادر به بلند شدن یا ایستادن روی هر دو پا نباشد ، باید به شکستگی لگن مشکوک شد. اگر زمین خوردید و نتوانستید تعادل خود را حفظ کنید ، از شخصی بخواهید که فوراً  با 115 یا خدمات فوریت های پزشکی تماس بگیرد. هیچ کس نباید سعی کند شما را منتقل کند تا زمانی که کمک پزشکی برسد.

ارائه دهنده خدمات درمانی یا فوریت های پزشکی ،تاریخچه پزشکی شما را بررسی کرده و محل آسیب دیده یا لگن بیمار را معاینه می کند. اغلب شکستگی از وضعیت غیرطبیعی لگن و پا مشهود است.

اشعه ایکس ممکن است شکستگی را نشان دهد. (در صورت وجود پوکی استخوان آن را نیز نشان می دهد.) بعضی اوقات برای دیدن شکستگی که در اشعه  ایکس وجود ندارد ، اسکن ام آر آی لازم است.

شکستگی استخوان لگن در سالمندان از دسته صدماتی است که در حالی که بسیار شایع است، مدیریت آن کار دشواری است. با افزایش سن ، ما شاهد شکستگی استخوان لگن در سالمندان هستیم .بیشترین موارد ثبت شده افراد بالای 85 سال بوده اند. در حالی که احتمال شکستگی استخوان لگن با افزایش سن در مردان و خانمها به طور تصاعدی افزایش می یابد ، زنان 3 برابر بیشتر از مردان در معرض شکستگی لگن هستند.

جراحی استخوان لگن:

علاوه بر مدیریت مرحله حاد شکستگی استخوان لگن در سالمندان وکمک به بیماران و خانواده در تصمیم گیری در مورد درمان بهینه ، کارهای زیادی برای تقویت احتمال ترمیم سریع و نتیجه موفقیت آمیز وجود دارد. برای اکثر بیماران ، روش جراحی ترجیح داده می شود.

اهداف اصلی درمان تثبیت لگن ، کاهش درد و ترمیم سطح عملکرد و پیشگیری است. جراحی روش درمانی مناسب برای شکستگی لگن است زیرا باعث تثبیت پایدار ، تحمل وزن کامل و کاهش خطر عوارض می شود. جراحی همچنین با کوتاه ماندن در بیمارستان و بهبود توانبخشی و بهبودی همراه است.

جراحی باید در اسرع وقت و به طور ایده آل ، در طی 24 ساعت اولیه انجام شود.مطالعات اخیر شواهد متناقضی از تأثیر جراحی با تأخیر، بر مرگ و میر نشان داده است اما نشان داد که جراحی در طی 24 ساعت از زمان وقوع حادثه ، میزان عفونت قفسه سینه ، عفونت ادراری، زخم های تحت فشار داخلی و همچنین مدت زمان بستری شدن در بیمارستان را به حداقل می رساند.

نکات کلیدی مراقبت و پرستاری از سالمند با شکستگی استخوان لگن:

– مبارزه با شکستگی لگن با رفع استرس های احتمالی

البته پیشگیری از شکستگی استخوان لگن در سالمندان روشی ایده آل برای کاهش بار روانی  بیمار برای مقابله با دیگر بیماری ها است. در امتداد این بحث ، روشهای زیادی وجود دارد که می توانید به این امر کمک کنید.

با کاهش دادن  احتمال زمین خوردن شروع کنید. شکستگی لگن 90٪ مواقع در اثر زمین خوردن افراد سالمند اتفاق می افتد.در اشخاصی که دچار شکستگی لگن شده اند احتمال به زمین افتادن مجدد بیشتر است. در اینجا چند پیشنهاد برای جلوگیری از حوادث آینده ارائه شده است:

  • برای کمک به سالمند آسیب دیده ی خود چراغ را روشن بگذارید و یا چیزهایی که او نیاز دارد را در ارتفاع پایین قرار دهید که تلاش برای برداشتن آنها موجب از دست دادن تعادل وی نشود.
  • در حمام از یک صندلی یا تخت مخصوص بیمار به همراه تشک های بدون لغزش استفاده کنید و میله هایی به عنوان دستگیره ی حفظ تعادل در نظر بگیرید.
  • هنگامی که سالمند شما از خواب بیدار شد، او را تشویق کنید که به آرامی از رختخواب خارج شود تا از سرگیجه ناگهانی جلوگیری شود.
  • مبلمان را طوری تنظیم کنید که هنگام قدم زدن در خانه، سر راه سالمند آسیب دیده نباشند.
  • فرش های لغزنده را از سطح زمین جمع آوری کنید و یا به وسیله ی ترمز و چسب های زیر فرش آنها را محکم کنید.
  • محل استراحت سالمند را در مکانی قرار دهید که هم سطح سرویس بهداشتی و آشپزخانه باشد تا او مجبور به رفت وآمد در راه پله ها نشود.
  • چراغ های شب را نصب کنید تا از تاریکی و تاری دید جلوگیری کنید.
  • اگر در محل نگهداری سالمند حیوان خانگی دارید ، باید از کجا بودن حیوان خانگی در همه اوقات آگاهی داشته باشید. حیوانات زیر پا می توانند باعث زمین خوردن سالمند بطور جدی شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که سالمند شما کفش هایی متناسب با محیط بپوشد و از پوشیدن دمپایی هایی که بر روی سطح کفپوش باعث لغزش و از دست دادن تعادل میشوند اجتناب کنید.
  • اگر روی سطح زمین (بیرون منزل) برف و یخ زدگی وجود دارد ، سالمند خود را از رفتن به بیرون منصرف کنید. پله ها و پیاده روهای لغزنده یکی از دلایل اصلی زمین خوردن است.
  • برنامه درمانی را که توسط ارائه دهنده خدمات درمانی و فیزیوتراپی تجویز شده است ، دنبال کنید.
  • اگرتوسط پزشک توصیه شده است از عصا یا واکر استفاده کنید.
  • اگر دارویی برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون برای سالمند شما تجویز شده است ، حتماً دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات درمانی خود را در مورد مصرف این دارو دنبال کنید.
  • توصیه های ارائه دهنده خدمات درمانی خود را برای کنترل پوکی استخوان دنبال کنید.

 فیزیوتراپی در شکستگی استخوان لگن:

در حالی که استخوان لگن یا لگن مجروح شروع به بهبودی کرده است ، یک فیزیوتراپیست می تواند به شما تمریناتی را آموزش دهد تا به شما در حفظ دامنه حرکت و قدرت در مفاصل و ماهیچه های اطراف آسیب کمک کند. به عنوان مثال بالابرهای پا و کشش همسترینگ می توانند مانع از ضعف یا سفت شدن عضلات شوند در حالی که از قرار گرفتن وزنه بر روی مفصل ران خودداری می کنید.

فیزیوتراپی همچنین باعث میشود که یک شکستگی سریعتر مداوا شود. ورزش باعث افزایش جریان خون می شود که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به قسمت های آسیب دیده استخوان منتقل می کند و این امر به بهبودی کمک می کند.

پزشکان معمولاً پس از بهبودی استخوان ، فیزیوتراپی اضافی را توصیه می کنند و می توانید مجدداً قدم بردارید تا ماهیچه ها در پاها ، کمر و شکم تقویت شود. در هنگام بهبودی استخوان ، فیزیوتراپی می تواند باعث افزایش انعطاف پذیری در عضلات غیرفعال شود. همچنین می تواند به بازگرداندن دامنه حرکت در مفصل ران کمک کند.پزشک و فیزیوتراپیست شما مدت زمان مناسب برای توانبخشی را تعیین می کنند. بستگی به محل و میزان آسیب دیدگی و مدت زمانی که شما وزن خود را به روی لگن خود تحمیل نکرده اید.

همانگونه که ذکر شد مراقبت و نگهداری از سالمندی که دچار شکستگی استخوان لگن شده است فعالیتی حساس و دقیق است که نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد تا از بروز مشکلات ثانویه برای سالمند جلوگیری نمود.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *