hip ftacture

همه چیز درباره شکستگی لگن

درباره آناتومی لگن

قسمت بالایی استخوان ران و بخشی از استخوان لگن شما به هم می رسند تا باسن شما تشکیل شود. شکستگی مفصل ران معمولاً شکستگی در قسمت فوقانی استخوان ران ، یا استخوان لگن است.

مفصل نقطه ای است که دو یا چند استخوان بهم می پیوندد و مفصل ران مفصل توپی و سوکت است. توپ سر استخوان ران و سوکت قسمت خمیده استخوان لگن است که استابولوم نامیده می شود. ساختار مفصل ران از هر نوع مفصل دیگر بیشتر دامنه حرکتی را فراهم می کند. به عنوان مثال ، می توانید باسن خود را در چند جهت بچرخانید و حرکت دهید. مفاصل دیگر ، مانند زانوها و آرنج ها ، فقط حرکت محدود در یک جهت را مجاز می دانند.

مفصل ران

شکستگی مفصل ران در هر سنی یک موضوع جدی است. تقریباً همیشه به جراحی نیاز خواهد داشت. عوارض مرتبط با شکستگی مفصل ران می تواند زندگی را تهدید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر ، از جمله خطرات ، علائم ، درمان و چشم انداز شکستگی مفصل ران ، ادامه مطلب را از مجله طب دائم بخوانید.

شکستگی مفصل لگن کدام است؟

شکستگی لگن معمولاً در قسمت توپی (استخوان ران) مفصل ران شما ایجاد می شود و می تواند در مکان های مختلف ایجاد شود. در بعضی مواقع ، ممکن است شکاف یا استابولوم شکسته شود.

شکستگی گردن استخوان ران: این نوع شکستگی در استخوان ران حدود 1 یا 2 اینچ از جایی که سر استخوان به سوکت می رسد رخ می دهد. شکستگی گردن استخوان ران ممکن است با پاره شدن رگ های خونی ، گردش خون در قسمت باسن شما را قطع کند. شکستگی مفصل ران اینترتروکانتریک: شکستگی مفصل ران در فاصله دورتر اتفاق می افتد. فاصله آن از مفصل حدود 3 تا 4 اینچ است. جریان خون در استخوان ران را متوقف نمی کند.

شکستگی داخل کپسولار: این شکستگی قسمت های توپ و سوکت ران شما را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین می تواند باعث پاره شدن رگ های خونی شود که به سمت سر استخوان ران می روند.

علت شکستگی مفصل ران چیست؟


دلایل احتمالی شکستگی باسن عبارتند از:

  • افتادن روی یک سطح سخت یا از ارتفاع زیاد
  • ضربه صریح به ران ، مانند تصادف اتومبیل
  • بیماری هایی مانند پوکی استخوان ، بیماری که باعث از بین رفتن بافت استخوانی می شود
  • چاقی ، که منجر به فشار بیش از حد به استخوان های ران می شود

چه کسی در معرض شکستگی مفصل لگن قرار دارد؟


برخی جنبه ها می توانند خطر شکستن لگن را افزایش دهند.

این موارد شامل:

سابقه شکستگی مفصل ران: اگر قبلا از ناحیه ران دچار شکستگی شده اید ، در معرض خطر بیشتری برای این شکستگی هستید.

قومیت و نژاد : اگر از نژاد آسیایی یا قفقازی هستید ، بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارید.

جنسیت: اگر زن هستید ، احتمال شکستن لگن افزایش می یابد. این به این دلیل است که زنان بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

سن: اگر بالای 60 سال دارید ، ممکن است در معرض خطر شکستن مفصل ران قرار بگیرید. با افزایش سن ، قدرت و تراکم استخوان ها کاهش می یابد. استخوان های ضعیف می توانند به راحتی بشکنند. سن بالا همچنین اغلب مشکلات بینایی و تعادل و همچنین سایر مواردی را به وجود می آورد که احتمال سقوط(خوردن زمین) شما را بیشتر می کند.

سوء تغذیه: یک رژیم غذایی سالم شامل مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان ها مانند پروتئین ، ویتامین D و کلسیم است. اگر از رژیم خود به اندازه کافی کالری یا مواد مغذی دریافت نمی کنید ، می امکان دارد دچار سوءتغذیه شوید. این می تواند شما را در معرض شکستگی قرار دهد. تحقیقات نشان می دهد افراد مسن که دچار سوء تغذیه هستند بیشتر در معرض شکستگی مفصل ران قرار دارند. همچنین برای کودکان مهم است که برای سلامتی استخوان های آینده کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کنند.

علائم شکستگی مفصل ران چیست؟


علائم شکستگی لگن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در ناحیه ران و کشاله ران
  • پای آسیب دیده کوتاه تر از پای آسیب دیده است
  • ناتوانی در راه رفتن یا احساس درد در ناحیه ران و پای آسیب دیده
  • التهاب ران
  • کبودی
  • شکستگی مفصل ران می تواند زندگی را تهدید کند. اگر به شکستگی لگن خود مشکوک هستید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص شکستگی لگن


پزشک شما ممکن است علائم واضح شکستگی مفصل ران مانند تورم ، کبودی یا تغییر شکل را مشاهده کند. با این حال ، برای تشخیص صحیح ، پزشک ممکن است آزمایش های ویژه ای را برای تأیید ارزیابی اولیه تجویز کند.

آزمایشات تصویربرداری به پزشک کمک می کند تا شکستگی ها را پیدا کند. ممکن است پزشک برای گرفتن عکس از مفصل ران شما اشعه ایکس تجویز کند. اگر این ابزار تصویربرداری هیچ شکستگی را نشان ندهد ، ممکن است از روش های دیگر مانند MRI یا CT استفاده کنند.

شکستگی مفصل ران

MRI ممکن است شکستگی استخوان ران شما را بهتر از عکسبرداری با اشعه ایکس نشان دهد. این ابزار تصویربرداری می تواند بسیاری از تصاویر مفصل ناحیه ران را تولید کند. پزشک شما می تواند این تصاویر را روی فیلم یا روی صفحه رایانه مشاهده کند. CT یک روش تصویربرداری است که می تواند تصاویری از استخوان ران و عضلات ، بافت ها و چربی اطراف شما تولید کند.

درمان شکستگی لگن


پزشک شما ممکن است قبل از تهیه یک برنامه درمانی ، سن و شرایط جسمی شما را در نظر بگیرد. اگر پیر هستید و علاوه بر شکستگی مفصل ران ، مشکلات پزشکی نیز دارید ، ممکن است درمان شما متفاوت باشد. گزینه ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دارو
  • عمل جراحي
  • فیزیوتراپی
  • ممکن است پزشک برای کاهش ناراحتی شما داروی مسکن تجویز کند. همچنین ، جراحی رایج ترین روش درمانی برای ترمیم یا تعویض مفصل ران است. جراحی تعویض مفصل ران شامل برداشتن قسمت آسیب دیده مفصل ران و قرار دادن قسمت مصنوعی مفصل ران در محل آن است. در صورت جراحی ، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به شما در بهبود سریعتر توصیه کند.

طول درمان

چند روز پس از جراحی از بیمارستان خارج خواهید شد ، و ممکن است لازم باشد که وقت خود را در یک مرکز توانبخشی بگذرانید. بهبودی شما به وضعیت جسمی قبل از آسیب بستگی دارد.

اگرچه جراحی در اکثر موارد موفقیت آمیز است ، اما ممکن است پس از آن عوارضی داشته باشید. شکستگی مفصل ران می تواند توانایی شما را در راه رفتن برای مدتی مختل کند. این عدم تحرک می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • زخم بستر
  • لخته شدن خون در پاها یا ریه ها
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • پنومونی

برای کهنسالان

شکستگی لگن می تواند جدی باشد ، به خصوص اگر فردمسن تری باشید. این به دلیل خطرات جراحی برای افراد مسن و نیازهای جسمی بهبودی است.

اگر بهبودی شما پیشرفت نکرد ، ممکن است لازم باشد به یک مرکز مراقبت طولانی مدت بروید. از دست دادن تحرک و استقلال می تواند در برخی افراد به افسردگی منجر شود و این ممکن است بهبودی را به تاخیر بیندازد.

افراد مسن می توانند برای بهبودی از جراحی مفصل ران و جلوگیری از شکستگی های جدید اقدام کنند. یک مکمل کلسیم می تواند به ایجاد تراکم استخوان کمک کند. پزشکان برای جلوگیری از شکستگی ها و ایجاد قدرت ، ورزش های تحمل وزن را توصیه می کنند. قبل از انجام هرگونه تمرین ورزشی پس از جراحی مفصل ران ، تأیید پزشک خود را جویا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *