شکستگی استخوان پا

علائم شکستگی انگشتان پا

یکی از مناطقی از بدن که بطور شایعی آسیب می بیند پا است و در بین آسیب های پا، شکستگی انگشتان پا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علت های شکستگی انگشتان پا

شایع ترین علت های شکستگی انگشتان پا گیر کردن پنجه پا در بین اشیاء ثابت و افتادن اجسام سنگین بر روی پا است. وضعیت خاص قرار گرفتن انگشتان در جلوی پا آن ها را بیشتر در معرض ضربه و آسیب قرار می دهد. در بعضی از ورزش ها ضربات مکرر و طولانی به انگشت می تواند موجب شکستگی های مویی یا استرسی شود.

معمولا تشخیص شکستگی توسط افراد غیرمتخصص کار آسانی نیست، اما زمانی که مشکوک هستید فرض را بر شکستگی بگذارید.

 علائم  شکستگی انگشتان پا

درد و تورم انگشت شایعترین علامت شکستگی است. راه رفتن مشکل و دردناک میشود بخصوص بعد از شکسته شدن انگشت شست. انگشت شست پا بیش از دیگر انگشتان وزن بدن را تحمل می کند و در هنگام چرخش بدن به آن نیروهای زیادی وارد میشود. شکستگی انگشت کوچک پا گرچه دردناک است ولی معمولا تاثیر زیادی در راه رفتن نخواهد داشت.

کبود شدن پوست و تغییر شکل انگشت

صدا دادن انگشت پا در موقع راه رفتن

در موارد شکستگی های ساده گاهی اوقات فرد اصلا متوجه شکسته شدن انگشت نمی شود و آن را با یک کوبیدگی ساده اشتباه می گیرد.

 عوارض

آسیب ناخن : بدنبال شکستگی انگشت ممکن است زیر بستر ناحن خونریزی ایجاد شود که به آن هماتوم زیر ناخن Subungual Hematoma می گویند. این تجمع خون می تواند بسیار دردناک باشد و درصورتیکه زیاد باشد باید خارج شود. برای خارج کردن این خونریزی پزشک معالج سوراخ کوچکی در ناخن ایجاد کرده تا از طریق آن خون خارج شود. گاهی اوقات همراه با شکستگی انگشت پا، ناخن انگشت هم شکسته میشود که پزشک معالج برحسب اینکه بستر ناخن تا چه حد آسیب دیده است درمان مناسبی برای آن انجام میدهد.

انواع شکستگی

شکستگی باز : گاهی اوقات استخوان شکسته شده انگشت از پوست بیرون میزند. این نوع شکستگی که جزو شکستگی های باز طبقه بندی میشود باید بصورت اورژانس درمان گردد.

استئوآرتریت : به علت بد جوش خوردن شکستگی های داخل مفصلی ممکن است آرتروز و ساییدگی در مفاصل انگشت بوجود آید که میتواند موجب درد، تغییر شکل و محدودیت حرکت انگشت شود.

روش های درمان

درمان این شکستگی ها شامل دو مرحله است.

اقداماتی که فرد می تواند در منزل انجام دهد که عبارتند از :

استراحت : بصورت ممانعت از زیاد سرپا ایستادن و راه رفتن و استفاده از عصا تا فشار زیادی به انگشت وارد نشود

سرما : که بصورت استفاده از کیسه حاوی خرده های یخ هر ۲-۱ ساعت ۲۰-۱۵ دقیقه در چند روز اول. دقت کنید که بین کیسه حاوی یخ و پوست پا باید یک حوله نازک قرار داد تا پوست دچار سرما زدگی نشود.

 بالا نگه داشتن پا برای کاهش تورم. با گذاشتن چند بالشت در زیر پا باید آنرا بالاتر از سطح قلب نگه داشت.

درمان هایی که پزشک برای یک انگشت شکسته پا انجام میدهد عبارتند از

در صورت باز بودن شکستگی معمولا نیاز به عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک وجود دارد

در صورتیکه استخوان ها در محل شکستگی جابجایی زیادی پیدا کرده باشند پزشک معالج بعد از بیحسی موضعی انگشت اقدام به جااندازی بسته آن میکند. بعد از جااندازی معمولا انگشت شکسته شده با نوار چسب به انگشت کناری بسته می شود. این کار را buddy taping میگویند. برای این منظور ابتدا تکه کوچکی گاز در بین دو انگشت گذاشته شده تا بین انگشتان بر اثر سایش تاول نزند و سپس دو انگشت با نوار چسب ضد حساسیت بهم متصل می شوند. باید دقت کرد تا چسب به دور انگشت زیاد محکم بسته نشود وگرنه ممکن است موجب اختلال در جریان خون انگشت و تورم و کبودی آن شود. بعد از این کار پزشک معالج به بیمار توصیه میکند تا چند هفته از کفشی که کفی نسبتا سفت و محکمی دارد استفاده کند تا مانع حرکت زیاد انگشت و محل شکستگی شود.

در موارد خاصی ممکن است پزشک معالج اقدام به گچ گیری پا کند. وقتی شکستگی در انگشت بزرگ پا است، در شکستگی هایی که سطح مفصلی را درگیر کرده اند و یا در مواقعی که چند انگشت پا با هم شکسته شده اند ممکن است نیاز به گچ گیری پا وجود داشته باشد.

شکستگی انگشت پا معمولا در عرض ۶-۳ هفته جوش میخورد و در شکستگی های ساده معمولا عارضه ای بر جای نمی ماند.معمولا پس از باز کردن گچ ، پزشک متخصص از فیزیوتراپی انگشت برای بازگرداندن عملکرد انگشتان به حالت طبیعی خود بهره می گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *