معرفی دستگاه سیتی اسکن

سی تی اسکن چیست؟
توموگرافی کامپیوتری معمولاً به عنوان سی تی اسکن شناخته می شود. سی تی اسکن یک روش تصویربرداری تشخیصی است که از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی، اندام ها و رگ های خونی را نشان می دهد.

سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس استاندارد دارد. در اشعه ایکس استاندارد، یک پرتو انرژی به سمت قسمتی از بدن که مورد مطالعه قرار می گیرد، هدف قرار می گیرد. صفحه ای در پشت قسمت بدن تغییرات پرتو انرژی را پس از عبور از پوست، استخوان، ماهیچه و سایر بافت ها ثبت می کند. در حالی که اطلاعات زیادی را می توان از یک اشعه ایکس معمولی به دست آورد، جزئیات زیادی در مورد اندام های داخلی و سایر ساختارها در دسترس نیست.

در CT، پرتو اشعه ایکس به صورت دایره ای در اطراف بدن حرکت می کند. این اجازه می دهد تا بسیاری از نماهای مختلف از یک اندام یا ساختار یکسان و جزئیات بسیار بیشتری ارائه شود. اطلاعات اشعه ایکس به رایانه ای فرستاده می شود که داده های اشعه ایکس را تفسیر کرده و به صورت دو بعدی روی نمایشگر نمایش می دهد. فناوری جدیدتر و نرم افزارهای کامپیوتری تصاویر سه بعدی را ممکن می سازد.

سی تی اسکن ممکن است برای کمک به تشخیص تومورها، بررسی خونریزی داخلی، یا بررسی سایر آسیب ها یا آسیب های داخلی انجام شود. CT همچنین می تواند برای بیوپسی بافت یا مایع استفاده شود.

تاریخچه دستگاه سی تی اسکن

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری (Computed Tomography scan & CT scan) یکی از روش های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است. بعد از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن بیشترین کمک را به بررسی ضایعات سیستم حرکتی بدن انسان بخصوص استخوان ها میکند. امروزه استفاده از سی تی اسکن جزء جدایی ناپذیر در تشخیص و حتی درمان بسیاری از بیماری ها شده است.

معرفی و کارکرد دستگاه سی تی اسکن

یک دستگاه اسکن توموگرافی کامپیوتری از یک میز برای قرار گرفتن بدن بیمار، یک گانتری که سر بیمار در آن قرار می‌گیرد، یک منبع تولید اشعه ایکس، سیستمی برای آشکار کردن تشعشع خارج ‌شده از بدن، یک ژنراتور اشعه ایکس، یک کامپیوتر برای بازسازی تصویر و کنسول عملیاتی که تکنولوژیست رادیولوژی بر آن قرار می‌گیرد، تشکیل شده است. در سال 1917 میلادی یک ریاضیدان اتریشی به نام رادون (J. Radon) ثابت کرد که یک شیئی دو یا سه بعدی را می‌توان با گرفتن بی‌نهایت عکس از آن در جهات مختلف به تصویر کشید که پایه‌ای برای سی‌تی اسکن محسوب می‌شد.

در سال 1956 دانشمندی به نام بارسول (Barcewell) نقشه خورشیدی از تصاویر شعاع‌ها درست کرد. در سال 1961 الدندرف (oldendorf) و در سال 1963 آلن کورمارک (Allencormarck) اندیشه‌هایی از سی‌تی اسکن را فهمیده و مدلهایی در حد آزمایشگاهی ساخته‌اند. در سال 1968 کول (kuhl) و ادواردز (Edwords) یک دستگاه اسکن مکانیکی برای تصویری از هسته ساخته‌اند که موفق بودند. اما نتوانستند کار خود را در حد رادیولوژی تشخیصی، توسعه دهند. تا اینکه در سال 72-1970 اصول ریاضی گفته ‌شده توسط ریاضیدان انگلیسی (God feryhaunsfield) بکار گرفته شد و توانست یک دستگاه سی‌تی اسکن را بسازد و جهت مصرف بالینی معرفی کند. در سال 1979 جایزه نوبل بطور مشترک به پروفسور آلن کورمارک و گاد فری هانسفیلد تعلق گرفت. با استفاده از تصاویر سی تی اسکن میتوان بافت های درون بدن را مشاهده کرد و شکل آنها را بررسی نمود. با این اطلاعات میتوان از وجود بیماری های احتمالی آگاه شد. تصاویر سی تی اسکن سطح مقطع هایی از بدن را نشان میدهد. برای انجام سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده میشود. در این روش باریکه نازکی از اشعه ایکس (مانند باریکه اشعه لیزر) به اندام بیمار تابانده میشود. این اشعه از تمامی بافت هایی که سر راه آن قرار دارند عبور کرده و مقداری از آن که از طرف مقابل اندام خارج میشود به توسط دتکتور Detector یا آشکارساز های حساسی دریافت میگردد. این دتکتورها اشعه را به جریان الکتریکی تبدیل میکنند. این فرایند هزاران بار از زوایای گوناگون تکرار میشود یعنی باریکه اشعه ایکس از زوایای گوناگون به درون اندام تابانده شده و خروجی آن در طرف مقابل اندام اندازه گیری میشود. کاربرد های این دستگاه عبارتند از:

تشخیص بیماری با دستگاه سی تی اسکن

تشخیص بیماریهای مغز و اعصاب، نشان دادن موارد اورژانس بیماریهای مغزی، بیمارهای مادر زادی مانند بزرگی یا کوچکی جمجمه، تشخیص تومورهای داخل جمجمه‌ای و خارج مغزی، خونریزی در قسمت‌های مختلف مغز و سکته‌های مغزی و تشخیص بیماری اعضای داخل شکمی مانند کبد، لوزالمعده، غدد فوق کلیوی

. جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *