دستگاه اوتوکلاو

دستگاه اتوکلاو چیست؟ انواع مدل های دستگاه اتوکلاو؟

هاضم بخار، نمونه اولیه اتوکلاو که امروزه بیشتر به عنوان زودپز شناخته می شود، توسط فیزیکدان فرانسوی الاصل دنیس پاپین در سال 1679 اختراع شد.1 تا اینکه در سال 1879 میکروبیولوژیست فرانسوی چارلز چمبرلند نسخه جدیدی به نام اتوکلاو را ایجاد کرد. در کاربردهای پزشکی استفاده شود.

علم ضد عفونی و استریلیزاسیون در سال 1881 با تحقیق رابرت کخ در مورد خواص ضد عفونی کننده بخار و هوای گرم آغاز شد. او قدرت نفوذ بیشتری را که توسط گرمای مرطوب (بخار) نسبت به گرمای خشک نشان می‌دهد، نشان داد. سرانجام، در سال 1933، فناوری مدرن اتوکلاو با اولین دستگاه استریل کننده بخار تحت فشار معرفی شد که عملکرد را با اندازه گیری دما در خط تخلیه محفظه (تله ترموستاتیک) کنترل می کرد. قبل از این تاریخ، فشار تنها نشانه کنترل بود که هیچ وسیله ای برای تأیید دما یا حذف هوا وجود نداشت.

با گذشت زمان، فناوری اتوکلاو جدید از جمله چرخه های پیش خلاء در سال 1958، و بخار شستشو با فشار پالس در سال 1987 توسعه یافته است که به علم اجازه می دهد تا به اتوکلاوها یا دستگاه های استریل کننده بخار که امروزه در بیمارستان ها استفاده می شود، تکامل یابد.

دستگاه اتوکلاو یکی از مهم ترین دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که با استفاده از حرارت بخار آب تحت فشار، برای استریل کردن به کار می رود. اتوکلاو در سترون سازی کاربرد دارد.

سترون سازی در واقع همان استریل کردن یا از بین بردن همه ی اشکال حیات (میکروبی) از طریق حرارت بخار آب تحت فشار و یا مواد غیرمتحرک که شامل روش های شیمیایی و غیرشیمیایی است می شود. این دستگاه بیشتر در کاربرد های پزشکی برای انجام استریلزاسیون و در صنایع شیمیایی برای به عمل آمدن پوشش ها و وکلانش لاستیک و سنتز هیدروترمال مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد اتو کلاو

دستگاه اوتوکلاو

اتوکلاوهای استرل سازی به‌طور گسترده‌ای در میکروبیولوژی، پزشکی، پودیاتری، خالکوبی، سوراخ‌کاری بدن، داروهای دامپزشکی، قارچ‌شناسی، عمل جراحی، دندانپزشکی و ساخت پروتز استفاده می‌شوند. آنها بسته به اندازه چیزی که استریل می‌کنند در اندازه و عملکرد متفاوت هستند و گاهی اوقات در صنایع شیمیایی و مواد غذایی قرع نیز نامیده می‌شوند.

بارهای معمول شامل ظروف آزمایشگاهی، تجهیزات و زباله، ابزار جراحی و زباله‌های پزشکی است. کاربرد جدید فزاینده ای از اتوکلاوها، عملیات پیش-دفع و استریلیزاسیون مواد زائد مانند زباله‌های بیمارستانی است. این دسته از اتوکلاوها عمدتاً تحت همان اصول اتوکلاوهای معمولی عمل می‌کنند که قادر به خنثی کردن عوامل بالقوه عفونی با استفاده از بخار فشار و بیش از حد آب است. نسل جدیدی از مبدل‌ها موجود است که می‌تواند ضایعات مانند رسانه‌های کشت، مواد لاستیکی، لباس، پانسمان، دستکش و غیره را بدون داشتن مخزن فشار استریل کنند. این امر به ویژه برای موادی که نمی‌توانند دمای بالای یک اجاق گاز را تحمل کنند بسیار حایز اهمیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *