وبا از عراق به ایران رسید

وبا از عراق به ایران رسید | 13 مورد ابتلا در عراق و 4 مورد مشکوک در کردستان ایران

در حالی که متخصصان از افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور هشدار می‌دهند، وبا هم به نزدیکی ایران رسید.

هفته پیش صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشایی مرزهای ایران و عراق خبر داد.به گفته ی وی از این هفته روزانه 2500 زائر می‌توانند برای زیارت به عراق سفر کنند. البته این تعداد بیشتر هم می‌شود.

در همین حال ۱۳ مورد مبتلا به وبا در عراق شناسایی شده است. حالا در مریوان صحبت از 4 مورد مشکوک به این بیماری است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفته موارد مشکوک در حال پیگیری و بررسی است.

وبا چیست؟

وبا یک بیماری حاد اسهالی است که در اثر عفونت روده با باکتری سمی Vibrio cholerae از سروگروه O1 یا O139 ایجاد می شود.باکتری عامل وبا، توسط یکی از انگل های آن، ویروس CTX، بیماری زا می شود. این ویروس ویبریو را قادر می سازد تا سمی تولید کند که باعث اسهال کشنده وبا می شود.

اولین بیماری همه گیر وبا از دلتای گنگ با شیوع در جسوره هند در سال 1817 پدیدار شد که ناشی از برنج آلوده بود. این بیماری به سرعت در بیشتر مناطق هند، میانمار امروزی و سریلانکای امروزی با سفر در مسیرهای تجاری ایجاد شده توسط اروپایی ها گسترش یافت.در سال 1885، پزشک اسپانیایی جیم فارم که زیر نظر رقیب کوخ، لویی پاستور تحصیل کرد، اولین کسی بود که واکسن وبا را ایجاد کرد. او این کار را پس از کشت ویبریو وبا و کار با میکروب های زنده انجام داد.

درمان اولیه برای بیماران وبا، به بازیابی سریع مایعات و املاح از دست رفته اشاره دارد. درمان آنتی بیوتیکی نیاز به مایعات و طول مدت بیماری را کاهش می دهد و برای موارد شدید وبا توصیه می شود.

مگر هنوز وبا وجود دارد؟

وبا باعث اسهال شدید و کم آبی بدن می شود. در صورت عدم درمان، وبا می تواند در عرض چند ساعت کشنده باشد، حتی در افراد سالم قبلی. فاضلاب و تصفیه آب مدرن عملاً بیماری وبا را در کشورهای صنعتی از بین برده است. اما وبا هنوز در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و هائیتی وجود دارد. ولی در مدت اخیر در کشور عراق مواردی یافت شده است.

آیا آب جوش می تواند از ابتلا به وبا جلوگیری کند؟

جوشاندن آب یک راه بسیار موثر برای ضد عفونی کردن آب است. و نه تنها Vibrio cholerae، باکتری عامل وبا را می کشد، بلکه راه درستی برای اطمینان از عاری بودن آب شما از هر گونه پاتوژن، هر موجود زنده ای است که می تواند باعث عفونت یا بیماری شود.

#وبا به ایران رسید

#وبا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *