پودر و گرانول استخوان جایگزین استخوان مصنوعیدندان پزشکی و دندانت پزشکی

پودر استخوان سنتتیک 1402 طب دائم

انواع پودر استخوانی

هم اکنون چهار نوع پودر استخوانی تولید ومصرف میشود که عبارت اند از :

1- پودر استخوان اتوگرفت :

 پیوندهای (گرفت‌های) استخوانی است که از بدن خود بیمار گرفته می‌شود. پیوند استخوانی اتوژن همواره نخستین انتخاب دندانپزشکان است، چون پیوندهای گرفته شده از بدن خود بیمار بهترین نتایج را از بین مواد مخصوص پیوند استخوان به دست می‌دهد.

دلیل موفقیت بالای این نوع پیوند این است که مغز استخوان بدن خود بیمار حاوی سلول‌هایی زنده است که به رشد مستمر استخوان و تسریع فرایند التیام کمک می‌کند. اما نقطه ضعف اتوگرافت این است که برای گرفتن پیوند استخوان باید جراحی دومی نیز بر روی نقطه دیگری از بدن انجام شود.

2-پودر استخوان الوگرفت :

پودر استخوانی الوگرافت ، پیوندهای استخوانی انسانی است که از بدن فرد دیگری گرفته می‌شود و معمولاً از بانک استخوان تامین می‌شود.

این نوع پیوند استخوان گزینه دیگری برای بیمارانی است که تمایلی به انجام دادن جراحی برای استخراج پیوند از بدن خودشان ندارند یا این که به مقدار استخوان بسیار زیاد نیاز دارند. که این پودر استخوان از اجساد گرفته میشود .

آلوگرافت نسبت به اتوگرافت عملکرد ضعیف‌تری در بازسازی استخوان دارد، به همین دلیل دوره درمان آن طولانی‌تر است. مزیت شاخص پیوند استخوانی آلوژن موجود بودن آن در مقادیر نامحدود و عدم نیاز به جراحی دوم برای استخراج پیوند است.

از معایب دیگر این پودر استخوان ان است که ممکن است باعث انتقال بیماری های همچون هپاتیت ایدز و… شود .

3-پودر استخوان زنوگرفت :

از حیوانات همچون خوک و گاو گرفته میشود . که در ایران از این پودر استخوان گاو استفاده می شود .

از آنجایی که ساختار مولکولی استخوان در تمامی موجودات یکسان است، می‌توان از استخوان منابع حیوانی برای پیوند استخوان لازم برای ایمپلنت دندان استفاده کرد و نتایجی قابل قبول گرفت.زنوگرافت فقط حاوی مواد استریل شده غیرآلی گرفته شده از استخوان‌های حیوانات است.

این پیوندها مانند داربستی عمل می‌کنند که برای بازسازی روی ساختمان زده می‌شود و بعد از مدتی پس از جایگزینی با استخوان طبیعی تخریب می‌شوند.

4-پودر استخوان الو پلاستیک یا سنتتیک:

از مواد صنعتی همچون کلسیم فسفات یا کلسیم اپاتایت ساخته می شود .پیوند استخوان لازم برای ایمپلنت دندان که از مواد سنتزی تهیه می‌شود بدن را تحریک می‌کند که استخوان طبیعی را در محل ایمپلنت دندان تولید کند. کارآمدی پیوند استخوانی آلوپلاستیک کمتر از پیوند اتوژن است، اما در عوض احتمال عفونت کردن آن نیز بسیار کمتر است.

کاربرد پودر استخوان

از پودر استخوان در عمل های کاربرد دارد :

جراحی ارتوپدی -عمل مغز و اعصاب – عمل ستون فقرات (اسپاین)- دنتال

که به نوع و اندازه مورد نیاز از وج و بلاک و پودر و چپس پودر استخوانی استفاده میشود .

پودر استخوان و عمل ارتوپدی

پیوند استخوان یک روش درمانی برای درمان شکستگی استخوان است. در طول جراحی که برای رفع آسیب انجام می گیرد، یک میله فلزی برای ثابت نگاه داشتن استخوان به کار می رود. زمانی که استخوان پیوندی در ناحیه ای که دچار شکستگی شده است قرار می گیرد و ترمیم استخوان و رشد استخوان را شبیه سازی می کند.

روش های جایگزین دیگری برای جراحی آسیب های استخوانی وجود دارد که از پیوند استخوان استفاده نمی کند. شما می توانید درباره گزینه های دیگر درمانی با پزشک خود صحبت کنید. ولی تنها پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا پیوند استخوان برای شما گزینه مناسبی است یا خیر.

قبل از این عمل متخصص ارتوپدی با آزمایش های مختلف، بررسی سوابق وراثتی بیمار و تجویز داروهای خاص شما را برای عمل پیوند آماده می کند. پس از انجام اقدامات اولیه و به منظور جلوگیری از هرگونه عوارض دیگر، بیمار باید سریعا تحت عمل پیوند قرار گیرد.

-پودر استخوان الو پلاستیک یا سنتتیک:
پودر استخوان الو پلاستیک یا سنتتیک:

همانطور که اشاره شد، این عمل باتوجه به نوع استخوان پیوندی انواع مختلفی دارد. در همه این روش ها استخوانی که برای پیوند گرفته شده است را خرد می کنند و در این عمل سلول های استخوانی می میرند.

سلول های استخوانی دارای نوعی پروتئین هستند که با تحریک بافت استخوان در محل آسیب دیده رشد سلول های استخوانی را در این قسمت افزایش می دهند و در نهایت باعث ترمیم بافت آسیب دیده می شوند.

در فاکتور های رشد همانگونه که از نامشان پیداست خود تحریک کننده و عامل رشد و بکثیر سلول های استخوان در بخش آسیب دیده هستند.

اما مواد جایگزین معمولا از ماده هیدروکسی آپاتیت که ماده معدنی اصلی سازنده استخوان هستند ساخته می شوند. استفاده از فاکتور های رشد و مواد جایگزین برای پیوند به جای گرفتن استخوان از خود فرد مناسب ترند. در این روش مدت زمان جراحی فرد کوتاه تر است و خون کمتری در طول جراحی از دست می رود.

البته میزان موفقیت در پیوند های انسانی با پودر استخوانی که پیوند از خود فرد یا شخص دیگری انجام می شود بیشتر است.

پیوند  با پودر استخوانی می تواند در استخوان های مختلفی مثل استخوان بازو، تنه ران ، جمجمه ، مچ دست ساق پا و حتی دندان انجام شود.

پودر استخوانی و عمل ستون فقرات

ز دیگر کاربرد های پیوند استخوان در جراحی های ستون فقرات است. در جراحی هایی همچون جراحی های گوژپشتی و اصلاح انحراف ستون فقرات از این جراحی برای ترمیم و بازسازی استفاده می شود.

دلایل استفاده از پودر استخوانی

  • ستگی جزئی، که بهبود آن  بدون پیوند استخوان امکان پذیر نباشد.
  • شکستگی که در گذشته با پیوند استخوان  بهبود نیافته و در حال حاضر نیز باعث آزار بیمار است.
  • بیماری های مربوط به استخوان و سرطان
  • ایمپلنت های دندانی (نیازمند اعمال جراحی و جایگزینی دندان از دست رفته هستند.)

پودر استخوانی و فاکتور های رشد

فاکتورهای رشد نوعی پیوند تزریقی هستند که به روش طبیعی و با کمک مهندسی ژنتیک از پروتئین استخوان در پودر استخوانی ساخته می‌شود. این پروتئین به نام Bone morphogenic protein فاکتور مهم در ترمیم و رشد استخوان است و به طور معمول با مقادیر کمی در بدن یافت می‌شود. 

پیوندهای تزریقی معمولاً در جراحی ترمیمی استفاده می‌شوند چون خطر انتقال بیماری ندارند، در بیشتر تحقیقات نتایج آن را مثبت اعلام شده و صدمات بزرگ استخوان‌ها را بهبود می‌دهند. 

البته این نوع پیوند برای بیماران مبتلا به عفونت فعال در محل صدمه، زنان باردار، افراد در معرض شیمی درمانی، پرتودرمانی، استروئید درمانی و افرادی که نقص سیستم ایمنی بدن دارند، نباید استفاده شود .

پودر استخوانی سنتیک

اکنون در کشور ایران پودر استخوانی سنتیک تولید و به مصرف می رسد و در دو نوع بافت استخوانی کنسلوس (اسفنجی) و کورتیکال (فشرده) استفاده میشود .بین 4 تا 9 ماه استخوان سازی با این پودر استخوانی زمان نیاز دارد .

از ویزگی های خوب این محصول می توان به این موضوع اشاره داشت که درصد تخلخل محصول حدود 60 تا 80 درصد است . خون ریزی کم تر و جذب خون در این پودر استخوانی بالست .

استحکام عالی از دیگر ویزگی های ان است.زمانی که این پودر استخوان حاوی کلسیم و فسفات و محرک رشد جذب بدن میشود و به رشد و استحکام و مقاوم سازی استخوان کمک میکند.

پودر استخوان سننتیک
گرافت پودر استخوان با منشاء سنتتیک در اندازه ذرات ۱۰۰µm و همچنین در حجم های۰٫۲۵ ، ۰٫۵، ۱ و ۲ سی سی ارائه می‌گردد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی بخش شرح محصولبا شرکت طب دائم تماس بگیرید

تصاور بالا انواع پودر استخوانی اند .

ترکیبات پودر استخوانی

 آن‌ها می‌توان به سیمان‌های کلسیم فسفات (CP) و سولفات کلسیم (CS) اشاره کرد. سیمان CP با تأثیر بر جذب پروتئین های ماتریکس خارج سلولی در سطح آنها نقش مهمی در چسبندگی سلولی و تشکیل بافت ایفا می کند . یون های کل از طریق کلسیفیکاسیون باعث تشکیل و بلوغ استخوان می شوند. 

همچنین بر بازسازی استخوان از طریق سیگنال دهی سلولی تأثیر می گذارد. کلسیم سلول های استخوانی بالغ را از طریق تشکیل اکسید نیتریک تحریک می کند و سلول های پیش ساز را برای بازسازی بافت استخوان تحریک می کند . 

کلسیم سنتز استخوان استئوبلاست را تحریک می کند، طول عمر استئوبلاست را افزایش می دهد و تشکیل و عملکرد جذب استئوکلاست ها را تنظیم می کند . 

از سوی دیگر، فسفات تمایز و رشد استئوبلاست‌ها و دودمان استئوبلاستی را تنظیم می‌کند. همچنین با تنظیم نسبت فعال کننده گیرنده لیگاند فاکتور هسته ای کاپا-B: استئوپروتجرین تمایز استئوکلاست ها و جذب استخوان را مهار می کند.

سیمان CP برای اولین بار به عنوان یک جایگزین استخوان مصنوعی در قالب سیمان CP آب گیر توسط Brown و Chow 35 سال پیش معرفی شد تترا کلسیم فسفات (TTCP) و دی کلسیم فسفات دی هیدرات (DCPD)، نوع دوم سیمان CP، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان نقایص استخوان غیر باربر تایید شد.

 CP خواص مکانیکی مانند شکنندگی بالا، مقاومت در برابر ضربه کم و تنش کششی کم را به دلیل وجود منافذ نشان می دهد . در ترمیم نقایص پریودنتال، تقویت استخوان آلوئول، لیفت سینوس، جایگزینی دندان و ترمیم نقایص استخوانی بزرگ ناشی از تومور استفاده می شود. 

همچنین به عنوان داربست در مهندسی بافت برای بازسازی استخوان یا عاج استفاده می شود. به طور سنتی، سیمان CP برای جایگزینی نقایص بزرگ استخوانی عروقی منع مصرف دارد زیرا فاقد خواص رگ زایی است. اخیراً، سیمان هیبریدی استرانسیوم-CP جدید با خواص استخوان زایی و رگ زایی افزایش یافته برای بازسازی استخوان عروقی معرفی شده است.

بسته به نسبت کلسیم و فسفات، انواع مختلف سیمان CP با خواص فیزیکوشیمیایی کمی متفاوت قابل تشخیص است. سیمان CP را می توان به گروه های مختلف با پایداری و/یا حلالیت متفاوت طبقه بندی کرد: (1) HA و α-تری کلسیم فسفات (α-TCP). (2) BCP، و (3) DCPD و β-تری کلسیم فسفات (β-TCP) .ترکیبات اصلی فسفات کلسیم مورد استفاده به عنوان جایگزین استخوان و نسبت کلسیم به فسفر آنها را فهرست می کند .

این پودر را می توان با هر اکسپندر پلاسما مخلوط کرد تا خمیر تزریقی درست شود. می توان آن را از طریق یک سوزن ضخیم (گیج 14) به محل تزریق کرد. برای عدم چسبندگی استخوان مفید است.

پیوند استخوان


پیوند استخوان و جایگزین‌های آن اغلب برای ایجاد حمایت، پر کردن حفره‌ها و افزایش ترمیم بیولوژیکی نقایص اسکلتی ضروری است. جایگزین‌های استخوان را می‌توان به گرافت‌های استخوان (اتوگرافت، آلوگرافت، زنوگرافت)، سرامیک/سنتتیک ( هیدروکسی آپاتیت، تری کلسیم فسفات، سولفات کلسیم) و عوامل رشد (ماتریکس استخوان غیر معدنی شده انسانی، مشتقات پلاکتی، پروتئین‌های مرفوژنیک جامع استخوان) طبقه‌بندی کرد .

پیوندهای استخوانی در دسترس تجاری اخیراً توسط ژائو و همکاران ارائه شده است . بنابراین، هدف این بررسی فعلی تکمیل گزارش آنها با توجه به به روز رسانی های اخیر در مورد مواد استخوان مصنوعی است.

در حالی که پیشرفت کمی در پیوند اتوگرافت، آلوگرافت و زنوگرافت انجام شده است، کشف اخیر عاج خودزاد دائمی شایسته ذکر مختصری است . عاج منبع بسیار خوبی از ماتریس ها، یون های فلزی و فاکتورهای رشد متعددی از جمله TGF-β (فاکتور رشد تبدیل کننده β)، FGF-2 (فاکتور رشد فیبروبلاست 2) و فاکتورهای رشد رگ زایی مختلف است که برای مهندسی بافت استخوان ضروری هستند. 

محصول فرآوری شده، که ماتریکس عاج دمینرالیزه شده انسانی (DDM) نامیده می شود، داربست محلول در اسید است که علاوه بر فاز معدنی، حاوی ماتریکس کلاژنی و فاکتورهای رشد استخوانی است.

 داربست های مبتنی بر DDM بازفرآوری شده، بدون سلول و نانومتخلخل هستند. علاوه بر این، DDM می تواند به عنوان حامل rhBMP-2 استفاده شود  مطالعات نشان داده اند که مولکول های عاج به عنوان سیگنال های تنظیم کننده برای بهبود و تحلیل بافت های دندانی و پریودنتال عمل می کنند. 

آنها به عنوان محرک های سیگنالی و مهاجرتی برای سلول های مزانشیمی و التهابی مختلف عمل می کنند

پودر استخوان در عمل ستنون فقرات پزشکی

در این عمل از پودر استخوان مخصوص به مهره های شکسته فرد تزریق می شود. هدف از این کار تسکین درد نخاعی افراد و بازگشت قابلیت جابجایی و حرکت فرد است.البته باید بگوییم که تمامی افراد، کاندیدای خوبی برای این پروسه درمانی خاص نیستند. وموارد زیر از این عمل در پزشکی استفاده می کنند .

  • روش های سنتی برای درمان مهره های شکسته در بدن و درد کمر تاثیری در بهبود وضعیت فرد نداشته باشند
  • فرد با مشکل درد شدید و طولانی مدت مواجه بوده و توانایی حرکت را از دست داده است
  • مهره های شکسته در نخاع منجر به بروز مشکلات جدی و خاصی شده اند که از جمله آن ها می توان به ترومبوز ورید عمیق ، تسریع پروسه پوکی استخوان ، مشکلات تنفسی ، کاهش یافتن قد و مشکلات عاطفی یا اجتماعی.

پودر استخوان و تعویض مفصل

پودر استخوان در مواردی که به دلیل آسیب بافت استخوانی ، فضای خالی وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد . پودر استخوان در عمل جراحی تعویض مفصل معمول نیست مگر این که به دلیل کج شکلی مفصلی ، جهت بازسازی آناتومی مفصل نیاز به بافت استخوانی اضافی باشد .

اما در عمل های بار دوم تعویض مفصل ممکن است نیاز به پیوند استخوان وجود داشته باشد . در این موارد پیوند استخوان به استحکام بافت موجود در اطراف پروتز کمک می کند .
گاهی اوقات استخوانی که در پودر استخوان مورد استفاده قرار می گیرد از بافت جسد تهیه و برای استفاده در اتاق عمل آماده می شود که در این صورت به آن آلوگرافت گفته می شود .در این صورت استخوان خارج شده از جسد از جهت وجود بیماری مورد آزمایش قرار می گیرد سپس فریز و استریل می شود و در بسته هایی توسط بانک استخوان آماده استفاده می شود .
نوع دیگر پیوند استخوان اتوگرافت است که در واقع قطعه ای از استخوان خود فرد می باشد . در حین عمل جراحی تعویض مفصل این استخوان می تواند قطعه ای از سر استخوان ران باشد که ممکن است در قسمت فوقانی کاپ مورد استفاده قرار گیرد تا به کاسه مصنوعی استحکام بیشتری دهد

از آنجایی که مقادیر بیشتری بافت استخوان از طریق آلوگرافت قابل تهیه است کاربرد آن از اتوگرافت بیشتر است یکی از انواع این گرافت ها Fermoral cortical struts می باشد که شامل یک پایه بلند از استخوان کورتیکال ران به پهنای محیط استخوان قرار می گیرد و به وسیله سیم های حلقه ای به استخوان محکم می شود تا بتواند ثبات استخوان را بالا ببرد . همچنین از این بافت در پر کردن سوراخ های به وجود آمده در استخوان هنگام عمل جراحی می توان استفاده کرد

. گاهی مثلا برای تخلیه سیمان از استخوان نیاز به باز کردن پنجره در استخوان است و از آلوگرافت Corticol strut جهت تقویت محل استئوتومی می توان بهره برد .
دیگر قطعات پیوندی مورد استفاده خرده های بافت اسفنجی است که گاهی اوقات جهت استحکام بخشیدن به کاسه جهت نگهداری پروتز به خصوص در دفکت های دیواره داخلی آن مورد اسفاده قرار می گیرند .از این خرده های استخوان همچنین در کانال مرکزی استخوان ران استفاده می شود تا استحکام آن را بالا ببرد . سپس به وسیله سیمان ارتوپدی ایمپلنت در جای خودش قرار می گیرد .

کاربرد پودر استخوان در دندان پزشکی

کاربرد پودر استخوان برای فک بسیار زیاد است که برخی از مهمترین کاربرد های آن به شرح زیر هستند:

کاربرد پودر استخوانی در لیفت دندان:

لیفت سینوس یک نوع جراحی مختص فک بالا است که برخی از انسان ها به آن نیاز پیدا می کنند تا حفره های سینوسی موجود در فک بالا به سمت بالاتر هدایت شوند. زیرا این حفره ها فاصله کمی با دندان های فک بالا دارند و در بسیاری از مواقع باعث بروز مشکل می شوند. به عنوان مثال: این امکان وجود دارد که ریشه دندان و یا روش های ترمیمی دندان در داخل حفره سینوس فرو برود و باعث آسیب دیدن آن شود.

در نتیجه با انجام جراحی سینوس لیفت این حفره ها به سمت بالاتر هدایت می شوند و سپس از پودر استخوان استفاده می شود تا فاصله ای بین حفره های سینوسی و دندان ها به وجود آید.

افزایش تراکم استخوانی با پودر استخوان:

بسیاری از انسان ها به دلایل مختلف تراکم استخوانی فک خود را از دست می دهند و با کمبود تراکم مواجه می شوند که این موضوع می تواند باعث لق شدن و یا کج شدن دندان های آنها شود. در چنین شرایطی از پودر استخوان برای فک استفاده می شود تا تراکم استخوانی آن افزایش یابد و دندان ها و لثه شرایط بهتری پیدا کنند.

لازم به توضیح است که مواردی مانند: استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، کهولت سن، کمبود کلسیم در بدن، پوکی استخوان، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و … میتوانند باعث از دست رفتن تراکم استخوانی فک باشند.

پر کردن فضای خالی لثه به دلیل از دست رفتن دندان:

برخی از دندان ها مانند: دندان عقل زمانی که از بین می روند و توسط دندانپزشک از دهان خارج می شوند، حفره عمیقی را به وجود می آورند. در چنین مواقعی از پودر استخوان برای فک استفاده می شود تا حفره ایجاد شده به دلیل از دست رفتن دندان پوشانده شود و یا عمق آن کاهش یابد.

پورد استخوان برای فک جهت انجام ایمپلنت:

یکی از مهمترین کاربردهای پودر استخوان برای فک، استفاده از ایمپلنت به منظور ترمیم دندان است که البته همه کاندیدای ایمپلنت به انجام این جراحی نیاز دارند بلکه فقط کسانی که تراکم استخوانی کافی در فک نداشته باشند باید پیوند پودر استخوان به کار ببرند.

زیرا برای قرار گرفتن ایپلنت فک، ابتدا پایه آن در دهان نصب می شود و پایه ایمپلنت نیز به تراکم استخوانی کافی نیاز دارد تا شرایط و استحکام خوبی پیدا کند. چنانچه تراکم فک کافی نباشد و از روش ایمپلنت استفاده شود، پایه در مدت کوتاهی لق می شود و استحکام خود را از دست می دهد و در نتیجه ایمپلنت با شکست مواجه می شود.

پودر استخوان برای فک اهمیت و کاربرد بسیار زیادی دارد که بر اساس مراجعه به پزشک متخصص میتوانید از نیاز به آن برای خود مطلع شوید و یا روش پیوند پودر استخوان را تعیین کنید.

نحوه تزریق پودر استخوان در دندان پزشکی

نحوه پیوند استخوان در ایمپلنت دندانپس از بی حسی پزشک ابتدا لثه شما را برای دسترسی به استخوان برش می دهد و محل را به خوبی ضد عفونی می کند. سپس پودر استخوان ها در محل قرار داده می شود و به کمک یک غشا در آن محل نگه داشته می شود. پس از پایان لثه بخیه زده می شود و باید مراقبت های پیوند استخوان برای ایمپلنت را انجام دهید.

معرفی محصولات پودر استخوان طب دائم

شرکت پزشکی طب دائم در زمینه پودر های استخوان محصولاتی خدمت شما ارائه داده است که عبارت از :

پودر استخوانGARNULE در حجم های 0.5 – 1- 2.5 -10- 15 سی سی

پودر استخوانWEDGE در ابعاد 20×15×14-20×15×12-20×15×10-20×15×8- 20×15×6-25×20×14-25×20×12-25×20×10-25×20×6-25×20×8 میلی متر

پودر استخوان BLOCK در ابعاد 5×5×5-10×10×10-20×10×10-20×20×10 میلی متر

پودر استخوان STLCK در ابعاد 5×5×20- 5×5×30 میلی متر

جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید .

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

https://tebdaem.com/wp-admin/post.php?action=edit&post=965080

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *