چطور بفهمم مفصل مصنوعی ران من خراب شده است

چطور بفهمم مفصل مصنوعی ران من خراب شده است

تعویض مفصل لگن یا ران، درد شدید بیمار که به علت تخریب این مفصل ایجاد شده است را از بین میبرد. در این جراحی بجای مفصل خراب شده یک مفصل مصنوعی کار گذاشته میشود.

چطور بفهمم مفصل مصنوعی ران من خراب شده است

در مواردی ممکن است این مفصل مصنوعی دچار مشکلاتی شود. مثلا در برود یا عفونت کند. با این حال اگر جراحی درست انجام شده باشد و بیمار هم نکاتی را که پزشک معالج به او گوشزد کرده رعایت کند در غالب موارد مشکل خاصی ایجاد نمیشود و مفصل مصنوعی چند دهه برای بیمار کار میکند.

بعد از چند دهه استخوان اطراف مفصل ممکن است به تدریج ضعیف شده و مفصل لق شود و کم کم جابجا شود. اینکه این اتفاق حتما میفتد یا خیر و در صورت اتفاق افتادن چه موقع بوقوع میپیوندد چیزی است که در مورد آن در این مقاله به صورت مفصل بحث شده است.

ولی اگر مفصل مصنوعی خراب شود چه علائمی دارد و بیمار از کجا باید متوجه آن شود.

مهمترین علامت خراب شدن مفصل مصنوعی که همانطور که گفتیم لق شدن آن است درد است. بیماری که بعد از جراحی اولیه سال های سال مشکلی در ناحیه لگن نداشته است ممکن است به تدریج متوجه شود دردی در ناحیه لگن احساس میکند. این درد معمولا در ناحیه کشاله ران یا خود ران احساس میشود ولی ممکن است در زانو یا کمر هم احساس گردد.

درد ناشی از خراب شدن مفصل مصنوعی لگن معمولا در ابتدا در شروع راه رفتن ایجاد شده و بعد از مدتی راه رفتن خوب میشود ولی به تدریج شدیدتر شده و ممکن است در تمام مدت راه رفتن و یا حتی در زمان استراحت هم وجود داشته باشد. پس هر زمان که درد در ناحیه لگن و بخصوص کشاله ران ایجاد شد باید در اولین فرصت به پزشک معالج مراجعه کرد.

گاهی اوقات خراب شدن استخوان های اطراف مفصل مصنوعی ممکن است بدون احساس درد باشد. به زبان دیگر بیمار ممکن است اصلا مشکل خاصی را احساس نکند. بنابراین هر کسی که جراحی تعویض مفصل ران انجام داده است باید هر چند وقت یکبار به پزشک خود مراجعه کرده و از صحت کارکرد مفصل و استخوان های اطراف آن اطمینان حاصل کند. زمان های مراجعه ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد و این زمان ها به توسط پزشک معالج مشخص میشود.

علائم دیگری که ممکن است نشانه اشکالی در کارکرد مفصل مصنوعی لگن باشد احساس لنگیدن، ضعف در حرکات پا، ورم در ناحیه جراحی، احساس صدا در ناحیه لگن یا محدودیت حرکتی در این ناحیه است.

در صورتیکه مفصل مصنوعی ران خراب شود بیمار باید تحت عمل جراحی مجدد قرار گرفته تا مفصل آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی دیگر تعویض شود. این عمل جراحی جدید را رویژن میگویند.

جهت مشاوره و خرید با طب دائم با شماره زیر تماس بفرمایید .

شماره تماس : 09046285161

اینستاگرام : teb daem

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش کوچه 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *