عمل جراحی تعویض مفصل ران چیست

چند بار می توانم تعویض مفصل لگن انجام دهم؟

تعویض مفصل ران یا لگن اگر به درستی انجام شود یکی از موفقیت آمیزترین اعمال جراحی ارتوپدی است که میتواند درد غیر قابل تحمل لگن ناشی از خرابی مفصل ران را از بین برده و تغییر کلی در زندگی بیمار ایجاد کند.

این که مفصل مصنوعی لگن تا چه مدت عمر میکند بسته به عوامل متعددی دارد که در مورد آن در این مقاله به تفصیل بحث شده است. در هر حال وقتی مفصل مصنوعی دچار مشکل میشود باید آن را عوض کرده و یک مفصل مصنوعی جدید کارگذاری کرد.

سوالی که برای بسیاری پیش میاید این است که خوب اگر من الان یک مفصل مصنوعی داشته باشم و بعد از مدتی مثلا بعد از بیست سال خراب شود و مجبور شوم آن را عوض کنم آیا میتوانم این کار را برای چند بار تکرار کنم. آیا میتوانم تا آخر عمرم هر بار که مفصل مصنوعی من خراب شد آن را به راحتی عوض کنم.

جواب این سوال تقریبا مثبت است. میتوان یک مفصل مصنوعی لگن را به دفعات تعویض کرد ولی البته نه به راحتی. بگذارید در این مورد قدری بیشتر توضیح دهم.

اصلا چرا باید مفصل مصنوعی مجددا تعویض شود

علل زیادی هستند که موجب میشوند یک مفصل مصنوعی نیاز به تعویض مجدد داشته باشد. مثلا اگر یک مفصل مصنوعی در برود پزشک جراح معمولا بدون جراحی و بصورت بسته آن را جااندازی میکند ولی اگر بعد از جااندازی بسته مفصل باز هم ناپایدار بوده و مجددا درد برود معمولا نیاز به جراحی مجدد و تعویض همه یا قسمتی از اجزاء تشکیل دهنده مفصل مصنوعی هست.

یا اگر بافت های اطراف مفصل مصنوعی دچار عفونت شوند معمولا لازم میشود تا مفصل مصنوعی خارج شده و مفصل دیگری جایگزین آن شود.

با این حال شایع ترین علت نیاز به تعویض مجدد یک مفصل لگن ضعیف شدن استخوان های اطراف مفصل مصنوعی است که میتواند موجب جابجایی مفصل مصنوعی و بروز درد در ناحیه لگن شود.

آیا جراحی مجدد تعویض مفصل به راحتی انجام میشود

در همه مواردی که ذکر شد و در غالب موارد دیگری که نیاز به تعویض یک مفصل مصنوعی بوجود میاید جراحی دوم مشکل تر از جراحی اول است. جراح با استخوان ضعیف تری سر و کار خواهد داشت که کار کردن روی آن مشکل تر خواهد بود و به همین علت معمولا نیاز خواهد بود تا از مفاصل مصنوعی خاص استفاده شود. این جراحی های بار دوم که به آنها جراحی رویژن میگویند نیاز به علم و مهارت و تجربه زیادی از جانب جراح دارد.

اگر مفصل مصنوعی که برای بار دوم کارگذاشته میشود بازهم بعد از گذشت مدتی دچار مشکل شود باز هم میتوان برای بار سوم و هر چند بار دیگر که نیاز باشد جراحی را تکرار کرد ولی هر بار که جراحی تکرار میشود معمولا جراح با وضعیت دشوارتری مواجه میشود.

البته این دشواری در جراحی همیشگی نیست. خیلی از اوقات یک جراح باتجربه میتواند در جراحی دوم استخوان های ضعیف شده را با پیوند استخوان تقویت کند به طوری که جراحی سوم تفاوت چندانی با جراحی دوم نداشته باشد.

پس جواب این سوال که چند بار میتوانم مفصل مصنوعی لگن خود را تعویض کنم این است که هر چند بار که لازم باشد. به دفعات میتوان جراحی تعویض مفصل لگن را انجام داد. البته در صورت در اختیار بودن جراح خوب و تجهیرات خوب.

توصیه کلی این است:

اولین جراحی تعویض مفصل مهمترین جراحی است. اگر این جراحی به درستی انجام شود مفصل ممکن است تا سه چهار دهه کار کند. پس برای اینکه حداکثر استفاده را از جراحی ببرید و عمر مفصل مصنوعی زیاد شود و نیاز به جراحی مکرر هم کم گردد باید بهترین کار در اولین کار انجام شود.

سوال دیگری که مطرح میشود این است که آیا شما میتوانید تصور کنید که چهار دهه دیگر چه تکنولوژی های بزرگی در اختیار بشر قرار خواهد گرفت؟ پاسخی که در مقاله بالا به سوال “چند بار میتواند تعویض مفصل کرد” داده شد با امکانات تکنولوژی فعلی است ولی امکانات بشر قطعا در همین حد باقی نمیماند.

زیاد بی ربط نخواهد بود اگر تصور کنیم میتوانیم بیست یا سی سال دیگر کل پا را با یک پای روباتیک که بسیار قویتر و سریعتر و کاراتر از پای خودمان است عوض کنیم یا شاید حتی با خوردن یک قرص یک پای طبیعی جدید به جای پای قبلی ایجاد شود.

جهت مشاوره وخرید تجهیزات پزشکی طب دائم در ارتباط باشید .

شماره تماس:09046285161

اینستاگرام:tebdaem

ادرس:شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *