کیست آنوریسمی ABC استخوان اطراف زانو

کیست آنوریسمی استخوان  ABC) Aneurysmal Bone Cyst ) یک ضایعه کیستیک خوش خیم نادر اما مخرب استخوان است. این کیست استخوانی شامل حفرات مملو از خون می باشد که به سرعت رشد می کند و بافت استخوانی اطراف را از بین می برد.

علت دقیق و اتیولوژی تشکیل کیست آنوریسم استخوان مشخص نمی باشد، به طور کلی برخی از آسیب ها (ضربه ها) یا ضایعات استخوانی موجود (شامل تومور سلول ژانت ، کندروبلاستوما یا دیسپلازی فیبری ) از علل ایجاد این کیست ذکر شده اند.
این کیست استخوانی ۱ تا ۲ درصد تومورهای اولیه استخوان را شامل می شود .
بیشتر در دهه دوم عمر دیده شده و متوسط سن افراد مبتلا ۱۷ سال می باشد. شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.
کیست استخوانی آنوریسم ممکن است در هر استخوانی ایجاد شود ، اما بیشتر در اطراف زانو ، لگن یا ستون فقرات یافت می شود. در اطراف زانو عموما در متافیز استخوان های بلند تیبیا و فیبولا دیده می شود.

علائم کیست آنوریسمی استخوان

  •  درد اندام و توده در ناحیه کیست
  •  گاهی اوقات ابتلا به این کیست موجب ضعیف شدن استخوان و بدنبال آن ایجاد شکستگی پاتولوژیک در استخوانی که به علت تومور ضعیف شده است.
  •  پوست روی استخوان مبتلا به این تومور ممکن است گرم باشد.

تشخیص

  •  رادیوگرافی : کیست آنوریسمی استخوان در رادیوگرافی بصورت یک حفره استخوانی دیده می شود که مانند یک بادکنک برجسته شده و معمولا دیواره های نازکی دارد.
رادیوگرافی
  • MRI به تشخیص دقیق تر عارضه و افتراق آن از دیگر تومورها کمک می کند.
  • برای تشخیص این تومور بیوپسی الزامی است و از این طریق امکان افتراق آن از سایر ضایعات تخریب کننده استخوان (مثل تومور سلول ژانت مشکل می باشد) . در تعیین پاتولوژی این بیماری بیوپسی باز بر بیوپسی ارجحیت دارد

درمان

کیست آنوریسمی استخوان علیرغم آنکه توموری مهاجم و مخرب است در صورت اقدام به موقع و مناسب در اغلب موارد بدون جاگذاشتن عارضه خاصی قابل درمان می باشد .

درمان این عارضه در اغلب موارد بصورت کورتاژ محتویات داخل و جدار کیست و سپس پرکردن آن با گرافت استخوان و یا با سیمان استخوانی است. میزان موفقیت این درمان ۷۰ تا ۹۰ درصد می باشد .
بعد از جراحی در موارد کمی احتمال عود مجدد تومور وجود دارد. عود در بچه ها بیشتر از بالغین دیده می شود.

در صورت عود مجدد ، درمان بصورت کورتاژ مجدد و یا برداشتن کل کیست همراه با قسمتی از استخوان اطراف آن انجام می شود.

در موارد غیر قابل دسترس یا عود مکرر ممکن است از اشعه با دوز پائین استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *