راهنمای انتخاب پروتز مناسب لگن

راهنمای انتخاب پروتز مناسب لگن | hip prosthesis

پروتز هیپ یا لگن یک وسیله پزشکی مصنوعی قابل کاشت است که از سه قسمت ساقه فمور( اِستم )، سر استخوان ران و کاپ استابولوم تشکیل شده است. این سه عنصر جایگزین مفصل آسیب دیده لگن برای بازگرداندن تحرک و تسکین درد بیمار می شوند.

اجزای پروتز هیپ چیست؟

پروتز هیپ از سه جزء اصلی تشکیل شده است: استم: سر استخوان ران بیمار برداشته می شود، کانال استخوان ران برای وارد کردن آن اصلاح می شود. اِستم را می توان سیمانی کرد یا سیمانی نکرد (تکنیک پرس فیت)، این بستگی به سن بیمار، مورفولوژی،
هد یا سر استخوان ران: یک سر کروی ساخته شده از فلز، پلیمر یا سرامیک در انتهای بالایی ساقه فمور قرار می گیرد تا جایگزین سر آسیب دیده قدیمی استخوان ران شود که برداشته شده است.
پروتز استابولوم (یا کاپ): غضروف آسیب دیده سقف استابولوم که سر قدیمی استخوان ران در آن قرار داشت برداشته می شود. پروتز استابولوم مخروطی جایگزین آن می شود. برای ثابت نگه داشتن آن می توان از پیچ یا سیمان استفاده کرد. در داخل این کاپ یک درج پلاستیکی، سرامیکی یا فلزی وجود دارد.
که با سر استخوان ران پروتز در تماس خواهد بود.

مواد اصلی پروتز HIPاز چه چیزی ساخته شده است؟

پروتزهای هیپ را می توان با توجه به موادی که برای ساخت آن ها استفاده می شود، متمایز کرد. در حال حاضر این مواد به سه نوع تقسیم می شوند:

  • فلز: از فلزات خاصی مانند فولاد ضد زنگ، کبالت-کروم یا تیتانیوم برای ساخت ساقه فمورال استفاده می شود.
  • پلیمرها: پلی اتیلن که یک پلاستیک بسیار سخت است و بیشترین استفاده را در جهان دارد، ماده اصلی مورد استفاده در این دسته است. این ماده بی اثر و کاملاً زیست سازگار است که در ارتوپدی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان جزء پروتز استابولوم سیمانی معرفی شد. امروزه این ماده هنوز برای برخی بیماران استفاده می شود اما نقطه ضعف خطر سایش پلاستیکی در طول زمان و در نتیجه طول عمر پروتز کوتاه تر است. با این حال، این خطر همچنان کاهش یافته است زیرا برخی از بیماران توانسته اند این نوع پروتز را به مدت ۳۰ سال و برخی دیگر تنها برای چند سال نگه دارند.
  • سرامیک ها: سرامیک ها به دلیل قدرت شان جایگزین خوبی هستند. یک کاپ تیتانیوم می تواند با درج سرامیک مورد استفاده قرار گیرد. منطقه منقول بین سر فمورال و کاپ چیزی را تشکیل می دهد که ما آن را اصطکاک می نامیم. شکننده ترین بخش پروتز به ویژه از نظر سایش است.

چهار جفت ممکن وجود دارد:

  • سرامیک – پلی اتیلن
  • سرامیک -سرامیک
  • فلز-پلی اتیلن
  • فلز-فلز 

هر جفت اصطکاک دارای مزایا و معایب است و این نظر جراح ارتوپدی است که مناسب ترین آن را بر اساس معیارهای متعددی مانند سن بیمار، فعالیت بدنی، ویژگی استخوان و غیره انتخاب کند.باید توجه داشت که به طور کلی استفاده از فلز بر روی ایمپلنت های فلزی توصیه نمی شود. برخی از شرکت هایی که آن ها را ساختند در سال ۲۰۱۰/۲۰۱۱ تصمیم گرفتند بازاریابی آن ها را متوقف کنند و به نفع بیماران، کسانی را که مورد استفاده قرار نمی گیرند به یاد بیاورد. مشکل ناشی از اصطکاک بین عناصر مختلف ایمپلنت است که می تواند ذرات فلزی کوچکی را که سپس وارد جریان خون می شوند وارد کند. در مفصل لگن ، این ذرات کوچک می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند که منجر به درد و آسیب های محلی شده می شود.

راه های اصلی رفع پروتز ران چه هستند؟

پروتز ها را می توان یا با سیمان جراحی یا با رشد مجدد استخوان ثانویه (تکنیک غیر سیمانی یا پرس فیت) به استخوان ران یا استابول متصل کرد. معمول است که یک ساقه استخوان فمور سیمانی را با یک کاپ بدون تردید مرتبط کنیم.

با سیمان جراحی: سیمان جراحی شده یک پلیمر اکریلیک است. در طول عمل در ۱۵ دقیقه سخت می شود و تثبیت آن بلافاصله جامد است.

با تکنیک غیر سیمانی یا پرس فیت: پروتزهای بدون سیمان (استم یا کاپ ) پس از شش تا دوازده هفته به لطف پدیده رشد مجدد استخوان تثبیت می شوند. برای ترویج رشد مجدد این استخوان، سطح پروتز اغلب با لایه نازکی از هیدروکسی آپاتیت که جزء معدنی استخوان است، پوشش داده می شود. سپس استخوان مجاور هیدروکسی آپاتیت را به عنوان یکی از اجزای آن شناسایی می کند و به سرعت دوباره بر روی پوشش استئورسانای پروتز رشد می کند. هیدروکسی آپاتیت را می توان از نظر شیمیایی ساخت.

طول عمر پروتز لگن چقدر است؟

در سال های اخیر بهبودی در طول عمر پروتز ها وجود داشته است: نسبت پروتز هایی که پس از ده سال استفاده هنوز عملکردی دارند در بیماران زیر ۵۰ سال حدود ۹۹٪ است. درافراد مسن تر، و در نتیجه بی حال تر،بیماران، ارقام مشابهی نیز می توانند مشاهده شوند. بنابراین تعویض ران هنوز برای بیماران در تمام سنین امکان پذیر است.طول عمر پروتز عمدتاً به عوامل زیر بستگی دارد:

  • سن، BMI و درجه فعالیت یک بیمار
  • قطر سر مصنوعی
  • نوع اصطکاک:

اصطکاک (“سخت نرم” یا “سخت سخت”) در مورد اخیر این مهم است که توجه داشته باشید که طول عمر یک پروتز به دلیل ترکیب آن بسیار است. مزایای اصلی جفت شدن «سخت سخت» (زمانی که سر فمورال و کاپ های مصنوعی هر دو از فلز یا سرامیک ساخته می شوند) نرخ سایش بسیار پایین و توانایی استفاده از سرهای گسترده تر فمورال است که خطر در رفتگی را محدود می کند. باید توجه داشت که با جفت شدن های فلزی-فلزی و سرامیکی-سرامیکی، خطر پراکنده شدن آوار در بافت های اطراف پروتز وجود دارد (به سوال ۲ نگاه کنید). اگرچه پروتزهای سرامیکی-سرامیکی دچار شکست کمتری می شوند و در برابر فرسایش ناشی از اصطکاک مقاوم تر از جفت شدن های فلزی-فلزی هستند، اما استفاده از آن ها هنوز خواستار احتیاط است.

خطرات مربوط به پروتز لگن چه هستند؟

علاوه بر خطرات ذاتی به هر گونه مداخله جراحی (خطرات بی احساسی، بیماری های اجتماعی) ، عوارض می تواند رخ دهد:

خطر دررفتگی: این یک عارضه عمده برای بیمار است و خطر با زمان متفاوت است. به ویژه در طول چند ماه اول پس از عمل جراحی بالا است و سپس یک بار در سال اول کاهش می یابد. سپس به آرامی در طول زمان دوباره افزایش می یابد. عوامل متعددی می توانند باعث درفتگی شوند. آن ها می توانند مربوط به بیمار، جراحی و ایمپلنت ها، یا پیگیری های پس از عمل باشند. به دنبال اولین اپیزود درجا، خطر عود به طور قابل توجهی بیشتر است.

خطر عفونت: هر روش جراحی شامل یک خطر عفونی است، اما این خطر زمانی افزایش می یابد که یک پروتز وارد شود زیرا یک عضو خارجی به بدن معرفی می شود. سپس سیستم ایمنی بدن منحرف می شود و می توان یک منطقه نقص ایمنی محلی شده ایجاد کرد. باکتری هایی که به طور معمول هیچ شانسی برای زنده ماندن و سپس موفق به رشد بر روی این پروتز مصنوعی شوند. این خطر عفونت می تواند در سالمندان شیوع بیشتری داشته باشد زیرا سیستم ایمنی آن ها کمتر مؤثر است. عوامل دیگری مانند چاقی که مداخلات را پیچیده می کند، یا دیابت که ایمنی را کاهش می دهد و همچنین تنباکو می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

خطر واکنش آلرژیک: خطر واکنش آلرژیک مربوط به مواد خاصی وجود دارد که پروتز از آن ساخته شده است.

خطر جراحی تجدید نظر: خرابی، سایش یا پارگی ایمپلنت ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشد.

پروتز لگن را از کجا بخریم ؟

به لطف خداوند پزشکی طب دائم در زمینه ارائه انواع پروتزهای ارتوپدی و مشاوره در زمینه بیماریهای ارتوپدی ، پاسخگوی هموطنان بوده و می باشد. شما در بخش پشتیبانی می توانید دغدغه های خود را بیان کنید و کارشناسان ما پاسخگو شما خواهد بود.

انواع پروتزهای لگن

پروتز تعویض مفصل زانو مدل Unity Knee

پروتز تعویض مفصل زانو مدل Unity Knee

پروتز تعویض مفصل زانو مدل Unity Knee Unity Knee is clinically proven1 with a strong correlation to patient satisfaction2. Soft tissues are balanced to drive knee kinematics using modern surgical principles either manually or with the OMNIBotics™ robotic platform. Unity…

پروتز سیمانی تعویض مفصل لگن Zimed

پروتز سیمانی تعویض مفصل لگن Zimed

پروتز سیمانی تعویض مفصل لگن Zimed زیمد

پروتز سیمانی هیپ مدل Dedienne

پروتز سیمانی هیپ مدل Dedienne

مجموعه ای از کل ایمپلنت های هیپ شامل 6 نسخه از استم های فمورال (استاندارد یا جانبی، با یقه یا بدون یقه، با یا بدون سیمان)، کاپ های تحرک دوگانه و کاپ های سرامیکی.

پروتز تعویض مفصل لگن Waston

پروتز تعویض مفصل لگن Waston

طراحی محصول بر اساس مکانیک مهندسی انسانی، زیست شناسی انسانی و تحقیقات پاتولوژی بالینی طولانی مدت است. این از مواد شناخته شده در زمینه پزشکی جهان ساخته شده است، که بیش از 30 سال است که از نظر بالینی تأیید…

پروتز تعویض مفصل لگن مدل CoreHip

پروتز تعویض مفصل لگن مدل CoreHip

CoreHip® System TEN Lines of Indication. ONE Instrumentation. MORE Individuality. ONE RADIUS ONE RASP DESIGN TEN LINES OF INDICATION The CoreHip® stem series enables independent and separate realization of the individual offset and leg length, as well as reconstruction of…

مشاهده بیشتر پروتزها

#انتخاب پروتز مناسب لگن #انتخاب پروتز مناسب ران #تعویض مفصل لگن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *