راهنمای خرید اندوسکوپ پزشکی

راهنمای خرید اندوسکوپ پزشکی مناسب

رون‌بینی یا آندوسکوپی در پزشکی، عمل دیدن و مشاهدهٔ درون بدن با مقاصد تشخیصی یا گاهی درمانی است که با دستگاهی به نام درون‌بین صورت می‌گیرد. حفره‌ها و مجاری درون بدن امکان استفاده از دستگاه درون‌بین را برای معاینهٔ پزشکی درون بدن فراهم کرده‌است

اندوسکوپ endoscope  پزشکی به شما این امکان را می دهد که داخل یک اندام، یک مجرای طبیعی یا یک حفره بدن انسان را تجسم کنید. به طور کلی از یک میله کم و بیش انعطاف پذیر تشکیل شده است که بسته به ساختار آناتومیکی مورد بررسی می تواند اندازه ها و قطرهای متفاوتی داشته باشد.

انواع آندوسکوپ ها چه هستند؟

آندوسکوپی یک تکنیک حداقل تهاجمی برای تشخیص و جراحی است. آندوسکوپ را می توان از طریق دهان در هنگام کاوش در معده و یا لوله های برونش وارد; از طریق بینی برای حفره های بینی, تارهای صوتی و یا سینوس; و از طریق آنوس به بررسی روده بزرگ. برای معاینات دیگر ممکن است گاهی لازم باشد برش های کوچکی برای وارد کردن آندوسکوپ مثلاً در شکم (لاپاروسکوپی) انجام شود.

سه نوع اصلی آندوسکوپ وجود دارد:

  • اندوسکوپ نوری سفت و سخت: یک میله سفت و سخت با لنز است. یک انتهای آندوسکوپ دارای لنز است و در انتهای دیگر سوکت برای اتصال یک منبع نور و قطعه چشم وجود دارد. همچنین می توان یک سر دوربین ویدئویی را بر روی آن کلیپ کرد.
  • فیبرسکوپ (یا آندوسکوپ نوری انعطاف پذیر): بر روی همان اصل آندوسکوپ نوری سفت و سخت کار می کند با این تفاوت که ساقه آن انعطاف پذیر است زیرا از یک فیبر نوری ساخته شده است. این کار دسترسی به مناطق سینوس مانند بخش های خاصی از حنجره را آسان تر می کند. از سوی دیگر به دلیل ساقه نازک، انعطاف پذیر و شکننده، فیبرسکوپ نیاز به استفاده ظریف تر دارد.
  • ویدئو-اندوسکوپ: میله معمولاً انعطاف پذیر است و در انتهای آن یک حسگر CCD است که اجازه کسب تصاویر ویدئویی را می دهد. برای کاربردهای خاصی (مانند پلیپکتومی، هسته گذاری پروستات و غیره)، ساقه ممکن است یک یا چند کانال کاری برای ابزارهای اندوسکوپی داشته باشد. دست زدن به آندوسکوپ ویدئویی می تواند ظریف باشد، به خصوص به دلیل شکنندگی حسگر CCD در پایان آن. برخی از لارنگوسکوپ های ویدئویی را می توان سفت و سخت کرد. آنها از یک تیغه ساخته شده اند و می توانند مجهز به یک مانیتور ویدئویی یکپارچه برای فعال کردن مشاهده سریع، به خصوص برای لوله گذاری اضطراری به عنوان مثال.

اندوسکوپ سفت و سخت چه ویژگی هایی دارد؟

یک اندوسکوپ سفت و سخت اغلب برای کاربردهایی استفاده می شود که در آن دسترسی به منطقه بازرسی بسیار سینوزی نیست، مانند سینوس های کرانیال، کانال گوش، دستگاه های ادراری و غیره. به یک منبع نور همراه است و گاهی یک دوربین ویدئویی به لنز متصل می شود.

می تواند لنز زاویه پهن داشته باشد که اجازه قاب بندی گسترده اجسام نزدیک را می دهد. همچنین تصاویر با کیفیت بالا به لطف انتقال توسط لنزهای نوری ارائه می دهد. ساختار سفت و سخت آندوسکوپ به دلیل جانشینی لنزهای همتراز شده در لوله است. این اجازه می دهد تا پزشک یک تصویر روشن از منطقه بازرسی داشته باشد.

در نهایت آندوسکوپ های سفت و سخت می توانند یک یا چند کانال داشته باشد که یک ابزار آندوسکوپیک می تواند از آن عبور کند. این می تواند forceps به درک و یا حذف بدن خارجی و یا نمونه بافت; قیچی برای برش بافت; به عنوان مثال برس برای جمع آوری سلول ها یا توری برای گرفتن پولیپ.

مشکلات مربوط به اندوسکوپی چه هستند؟

هر نوع اندوسکوپی خطرات خاص خود را دارد، اما در مجموع این ها اساساً خطرات مربوط به عفونت هستند. برای محدود کردن این خطرات، اندوسکوپ قبل از اینکه به بدن وارد شود به طور سیستماتیک ضدعفونی می شود. لوازم جانبی دیگر نیز استریل می شوند یا گاهی به صورت مصرفی استفاده می شوند. بسته به بخشی از بدن مورد بررسی، ممکن است بیهوشی محلی یا عمومی توصیه شود. خطرات احتمالی مرتبط با هر بیهوشی بنابراین باید در نظر گرفته شود. مشاوره پیش از بی قراری اجباری است.در نهایت برخی عوارض می تواند ناشی از دستکاری خود آندوسکوپ باشد. پس از آن خطر ممکن است از سوراخ شدن مری، معده یا روده باشد. اما این نوع عوارض بسیار نادر است.

آخرین نوآوری ها در آندوسکوپی ویدئویی چه هستند؟

پیشرفت های انجام شده در تصویربرداری به آندوسکوپ های ویدئویی اعمال شده است که امکان جایگزین های جالبی برای روش های تشخیص سنتی را می دهد:

سونوگرافی اندوسکوپیک: عمدتا در گوارش استفاده می شود, به خصوص برای اکتشاف لوزالمعده و م مجرای صفرا, آن را تسهیل تشخیص تومورهای احتمالی, سنگ صفرا, و غیره با جفت کردن یک کاوشگر سونوگرافی به ویدئو آندوسکوپ. اغلب دقیق تر از ام آر آی یا سی تی برای انواع خاصی از تحقیقات است. این تکنیک که آندوسکوپی و سونوگرافی را با هم ترکیب می کند، تجسم نه تنها داخل کانال بلکه ساختارهای مجاور آن را نیز ممکن می سازد. کاوشگر همچنین به شما اجازه می دهد تا عروقی شدن بافت را تجسم کنید. سونوگرافی اندوسکوپی دارای برخی از محدودیت ها, با این حال, مانند در دسترس بودن تجهیزات, هزینه و وضوح سونوگرافی از نظر کیفیت تصویر. بنابراین می توان تکنیک های تصویربرداری نوری دیگری را برای غلبه بر این موانع توسعه داد.

انتهای میله یک گاستروسکوپ ویدئویی سونوگرافی المپوس
انتهای میله یک گاستروسکوپ ویدئویی سونوگرافی المپوس
  • افزایش کیفیت زوم الکترونیکی: قدرت زوم الکترونیکی بستگی به وضوح حسگر ویدئویی دارد. این قدرت به طور مداوم در حال افزایش برای نسل جدید ویدئو آندوسکوپ, با تشکر به ویژه به استفاده از سنسورهای مگاپیکسلی CCD.
  • تصویربرداری اتوفلوئورسانس: هنگامی که تابش بافت را در طول موج خاصی هیجان زده می کند، مولکول های خاصی (فلوروفورها) انرژی جذب شده را به صورت یک تابش بسیار خاص آزاد خواهند کرد. تجزیه و تحلیل طیف و اندازه گیری زمان انتشار تابش ساطع شده، مشخص کردن ماهیت آن را ممکن خواهد کرد. این تصویر فلورسنت، هنگامی که در بالای تصویر سنتی قرار می گیرد، به تشخیص قابل توجهی کمک می کند.

توسعه و کاربرد تکنیک های زیر در اندوسکوپی نیز شایان ذکر است: میکروسکوپ کنفوکال و توموگرافی همدوس نوری. توموگرافی همدس نوری (OCT) اجازه می دهد تا برای تجزیه و تحلیل سه بعدی وضوح بسیار بالا از بافت.

از کجا اندوسکوپ مناسب بخرم ؟

پزشکی طب دائم فعال در زمینه فروش انواع دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در این زمینه به صورت رایگان به شما مشاوره خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *