آسیب زانو در والیبال

آسیب زانو در والیبال

والیبال هم مانند دیگر ورزش ها می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد. این یک ورزش پرتحرک و پرسرعت است که در آن احتمال زمین خوردن و برخورد بازیکنان با هم زیاد است. همچنین انجام حرکات بصورت غلط می‌تواند موجب فشار بر روی بافت‌های حرکتی و آسیب آنها شود. مفصل زانو یکی از مفاصلی است که در این ورزش بسیار در معرض مصدومیت قرار دارد. در این بخش به مصدومیت‌های رایج زانو در والیبال پرداخته شده است.

تاندینوپاتی کشکک

به تاندینوپاتی یا تاندنیت کشکک، زانوی جهندگان هم می‌گویند. این آسیب معمولا در ورزش‌هایی دیده می‌شود که در آنها ورزشکار زیاد جهش می‌کند. انقباض ناگهانی عضله چهارسر ران چه در موقع پریدن به بالا و چه در موقع فرود آمدن به زمین موجب اعمال کشش شدید به تاندون زیر کشکک و در نتیجه بروز این بیماری می‌شود. التهای تاندون کشکک موجب بروز درد در زیر کشکک می‌شود. انجام نرمش های کششی عضله چهارسر ران و تقویت این عضله می‌تواند از احتمال آسیب بکاهد.

آسیب رباط صلیبی

پارگی های رباط متقاطع یا صلیبی هم گرچه در ورزشکاران والیبال زیاد دیده نمی‌شود ولی در صورت بروز می‌تواند مشکلات جدی را برای ادامه ورزش آنها ایجاد کند. آسیب رباط صلیبی قدامی معمولا به علت فرود آمدن ورزشکار بر روی زمین بصورت غلط ایجاد می‌شود. پارگی این رباط معمولا نیاز به جراحی بازسازی دارد و بطور متوسط ۹-۶ هفته زمان نیاز است تا ورزشکار بتواند مجددا به ورزش بازگردد.

پارگی مینیسک

مینیسک یک غضروف بین مفصل زانو است که به جذب ضربات در هنگام دویدن و ورزش کردن کمک می‌کند. این غضروف مانند یک بالش عمل کرده و زانو را نیز پایدار نگه می‌دارد.
متأسفانه پارگی مینیسک در ورزش‌هایی که نیاز به پرش دارند مانند فوتبال و والیبال و همچنین ورزش‌های پربرخورد شایع است. وقتی که نفر به طور ناگهانی در هنگام دویدن تغییر جهت می‌دهد ممکن است دچار پارگی مینیسک شود. بسته به شدت و گستردگی پارگی ممکن است برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی باشد. برای درمان پارگی مینیسک به روش آرتروسکوپی، دکتر مهدی موید فر به عنوان جراح زانو، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

پارگی تاندون

تاندون زانو که به عنوان تاندون پاتلار شناخته می‌شود در کنار عضلات جلوی ران قرار داشته و به صاف شدن پا کمک می‌کند. در حالی پارگی تاندون پاتلار بیشتر در افراد میانسال و افرادی که ورزش‌هایی نظیر دومیدانی و پرش انجام می‌دهند دیده می‌شود اما گاهی والیبالیست‌ها نیزممکن است دچار پارگی این تاندون شوند.
پارگی کامل این تاندون یک عارضه ناتوان‌کننده است که بیمار باید برای درمان و بازگرداندن عملکرد کامل و طبیعی تحت عمل جراحی قرار گیرد. بیشتر پارگی‌ها فقط پارگی‌های جزئی هستند که برای درمان و تسهیل روند بهبود نیاز به استراحت و درمان‌های فیزیکی دارند.

شکستگی‌ها

کشکک زانو (پاتلار)، پوشش و سپر مفصل زانو محسوب می‌شود و از زانو در برابر ضربه خوردن یا آسیب‌دیدگی در هنگام زمین خوردن محافظت می‌کند. به همین دلیل، کشکک زانو ممکن است حین انجام ورزش‌های پربرخورد یا پس از زمین خوردن دچار شکستگی شود. شکستگی زانو به ندرت در ورزشکاران جوان اتفاق می‌افتد ولی احتمال آسیب‌دیدگی صفحه رشد در زانو وجود دارد. در صورتی که آسیب‌دیدگی زانو در فرزند شما باعث شده که وی نتواند وزن خود را روی پایش تحمل کند یا اگر درد او پس از چند روز بهبود نیافت باید وی را بری معاینه نزد پزشک ببرید. شکستگی‌های کشکک زانو از جدی‌ترین آسیب‌دیدگی‌های زانو هستند که معمولاً برای درمان آنها باید زانو ثابت و بی‌حرکت نگه داشته شود و در برخی موارد نیز باید بیمار برای ترمیم آن تحت عمل جراحی زانو قرار گیرد.

علائم مشکلات زانو ناشی از آسیب ورزشی

  • درد اولیه شدید
  • تورم پس از آسیب‌دیدگی
  • درد عمیق در زانو
  • احساس خالی کردن زانو
  • محدود شدن دامنه حرکتی
  • ممکن است زانو گرم شود
  • ناتوانی در تحمل وزن بدن
  • حساسیت به لمس در اطراف مفصل زانو
  • کبودی اطراف زانو
  • بی‌حسی
  • با این که برخی از علائم مانند تورم و حساسیت به لمس بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی احساس می‌شوند اما برخی دیگر از علائم مانند کبودی، ممکن است چند روز پس از آسیب‌دیدگی دیده شده یا تشدید شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *