آمبولی چربی چیست؟

آمبولی چربی چیست؟

آمبولی چربی با وجود گلبول های چربی در گردش خون ریوی تعریف می شود. اصطلاح سندرم آمبولی چربی (FES) به سندرم بالینی اطلاق می شود که به دنبال یک حمله قابل شناسایی ایجاد می شود که باعث آزاد شدن چربی در گردش خون و در نتیجه علائم ریوی و سیستمیک می شود.

آمبولی چربی چگونه ایجاد می شود؟

آمبولی چربی زمانی اتفاق می‌افتد که در سیستم گردش خون، از جمله سیاهرگ‌ها یا شریان‌ها، چربی وجود داشته باشد. معمولاً پس از آسیب استخوانی اتفاق می‌افتد، زمانی که چربی اطراف استخوان و ماهیچه وارد رگ‌های خونی شکسته می‌شود. اگر علائمی در فردی ایجاد شود، به این معنی است که سندرم آمبولی چربی دارد.

آیا می توانید از آمبولی چربی جان سالم به در ببرید؟

FES یک بیماری جدی است. تقریباً 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به این سندرم بهبود نمی یابند. با این حال، زمانی که درمان سریع و دقیق باشد، اکثر افراد مبتلا به FES به طور کامل بدون عوارض جانبی پایدار بهبود می یابند.

آمبولی چربی بیشتر با تروما همراه است. شکستگی‌های استخوان بلند و لگن شایع‌ترین علل هستند و به دنبال آن جراحی ارتوپدی – به‌ویژه آرتروپلاستی کامل لگن – و آسیب‌های تروماتیک متعدد قرار دارند. آسیب بافت نرم و سوختگی می تواند باعث آمبولی چربی شود.اگرچه بسیار کمتر از شکستگی است.

آمبولی چربی آیا باعث مرگ می شود؟

این مکانیسم احتمالاً با تغییرات بیوشیمیایی در مراحل بعدی تغییر یا تقویت می شود. آمبولی چربی ریوی بیماری است که در صورتی که اثرات مکانیکی، سمی و شوک آور منجر به نارسایی سیستم قلبی تنفسی شود، ممکن است منجر به مرگ شود.

درمان آمبولی چربی

آمبولی چربی اگر شدید باشد با آمار مرگ و میر بالایی همراه است. درمان خاصی وجود ندارد و معمولا درمان حمایتی انجام می‌شود، مانند تجویز اکسیژن و کمک به بهبود وضع تنفسی بیمار و اصلاح کم‌خونی که جزء درمان‌های اولیه و اصلی است. برخی داروهای ضد انعقاد خون و کورتیکواستروئید‌ها نیز تاثیرگذار است.

تشخیص آمبولی چربی :

پزشک شما یک معاینه و آزمایش خون برای بررسی شرایط خاص برای تشخیص سندرم آمبولی چربی انجام می دهد.

برخی از شاخص هایی که آنها به دنبال آن هستند عبارتند از:

  • اشباع کم اکسیژن در خون شما.
  • تنگی نفس یا تپش قلب
  • تب
  • خواب آلودگی
  • تغییرات شبکیه، مانند شواهدی از خونریزی یا گلبول های چربی در چشمان شما.
تشخیص آمبولی چربی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *