آناتومی پروستات در مردان و همه چیز درباره آن

آناتومی پروستات در مردان و همه چیز درباره آن

پروستات بخشی از دستگاه تناسلی مرد است که شامل آلت تناسلی، پروستات، وزیکول‌های منی و بیضه‌ها می‌شود. پروستات درست زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. اندازه آن به اندازه یک گردو است و مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه تخلیه می کند) را احاطه کرده است.
مایعی تولید می کند که بخشی از مایع منی را تشکیل می دهد. با بالا رفتن سن، پروستات بزرگتر می شود. این می تواند باعث باریک شدن مجرای ادرار و کاهش جریان ادرار شود. به این حالت هیپرپلازی خوش خیم پروستات می گویند و با سرطان پروستات یکی نیست. مردان همچنین ممکن است تغییرات دیگری در پروستات داشته باشند که سرطانی نیستند.

یکی از شایع ترین نوع سرطان ، پروستات است . بدون در نظر گرفتن سرطان پوست، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان آمریکایی است.

بیشترین مشکلات پروستات

پروستاتیت: التهاب پروستات که گاهی به دلیل عفونت ایجاد می شود. معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می شود.

بزرگ شدن پروستات: به نام هیپرتروفی خوش خیم پروستات یا BPH، رشد پروستات تقریباً همه مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم مشکل ادرار کردن با افزایش سن بیشتر می شود. داروها یا جراحی می توانند BPH را درمان کنند.

سرطان پروستات: این شایع ترین نوع سرطان در مردان است (غیر از سرطان پوست)، اما از هر 41 مرد تنها یک نفر بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست می دهد. برای درمان سرطان پروستات می توان از جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی استفاده کرد. برخی از مردان تصمیم می گیرند که درمان را به تعویق بیندازند که به آن انتظار مراقبه می گویند.

آزمایشات پروستات

معاینه دیجیتالی رکتوم (DRE): پزشک یک انگشت روغن کاری شده و دستکش دار را وارد راست روده می کند و پروستات را احساس می کند. DRE گاهی اوقات می‌تواند بزرگی پروستات، توده‌ها یا گره‌های سرطان پروستات یا حساسیت ناشی از پروستاتیت را تشخیص دهد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): پروستات پروتئینی به نام PSA می سازد که با آزمایش خون قابل اندازه گیری است. اگر PSA بالا باشد، احتمال سرطان پروستات بیشتر می شود، اما بزرگ شدن پروستات نیز می تواند باعث PSA بالا شود. توصیه هایی در مورد اینکه آیا یک مرد باید غربالگری شود یا نه و در چه سنی متفاوت است. با پزشک خود در مورد اینکه آیا به آزمایش نیاز دارید و فواید و خطرات احتمالی آن صحبت کنید.

سونوگرافی پروستات (سونوگرافی ترانس رکتال): یک پروب اولتراسوند در رکتوم قرار داده می شود و آن را به پروستات نزدیک می کند. سونوگرافی اغلب با بیوپسی برای آزمایش سرطان پروستات انجام می شود. بیوپسی پروستات: یک سوزن به داخل پروستات وارد می شود تا بافت را برای بررسی سرطان پروستات خارج کند. این معمولا از طریق رکتوم انجام می شود.

درمان های پروستات

درمان بزرگی پروستات

آلفا بلوکرها: آلفا بلوکرها عضلات اطراف مجرای ادرار را در مردان با علائم بزرگ شدن پروستات شل می کنند. سپس ادرار آزادتر جریان می یابد.

مهارکننده های 5 آلفا ردوکتاز: این داروها سطح خاصی از تستوسترون (DHT) را کاهش می دهند. پروستات با وجود DHT کمتر کوچک می شود و جریان ادرار را بهبود می بخشد.

جراحی برای بزرگ شدن پروستات: معمولاً داروها علائم بزرگی پروستات را برطرف می کنند، اما برخی از مردان برای بهبود علائم و جلوگیری از عوارض به جراحی نیاز دارند.

درمان سرطان پروستات

پروستاتکتومی: جراحی سرطان پروستات که پروستاتکتومی نامیده می شود، پروستات را با هدف از بین بردن تمام سرطان ها خارج می کند.

پرتودرمانی: پرتودرمانی سلول های سرطانی پروستات را از بین می برد در حالی که آسیب به سلول های سالم را به حداقل می رساند.

رادیواکتیو: به جای تابش پرتوهای خارج از بدن به سمت پروستات، می توان دانه های رادیواکتیو را در پروستات کاشت تا سلول های سرطانی را از بین ببرد.

کرایوتراپی: کرایوتراپی شامل کشتن سلول های سرطانی پروستات با انجماد آنها می شود.

هورمون درمانی: سلول های سرطان پروستات در پاسخ به هورمون ها رشد می کنند. هورمون درمانی به جلوگیری از این اثر کمک می کند.

شیمی درمانی: زمانی که سرطان پروستات پیشرفته است، شیمی درمانی ممکن است به کاهش گسترش سرطان کمک کند.

انتظار: از آنجایی که سرطان پروستات اغلب آهسته رشد می کند، برخی از مردان مسن و پزشکان آنها درمان را متوقف می کنند و منتظر می مانند تا ببینند سرطان در حال رشد است یا خیر.

کارآزمایی‌های بالینی: از طریق آزمایش‌های بالینی سرطان پروستات، محققان تأثیر داروهای جدید را بر روی گروهی از داوطلبان مبتلا به سرطان پروستات آزمایش می‌کنند.

درمان پروستاتیت

پروستاتیت حاد و مزمن: بسته به نوع پروستاتیت، درمان شامل آنتی بیوتیک ها، سایر داروها و یا جراحی است.

سرطان پروستات

همه مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. از هر 100 مرد آمریکایی، حدود 13 نفر در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شوند و حدود 2 تا 3 مرد بر اثر سرطان پروستات می میرند. شایع ترین عامل خطر سن است. هر چه مرد مسن تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می شود. برخی از مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند.
اگر آفریقایی-آمریکایی هستید یا سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات یا مرگ در اثر آن هستید.

سابقه خانوادگی (عوامل خطر ژنتیکی) برای برخی از مردان، عوامل ژنتیکی ممکن است آنها را در معرض خطر بالاتر سرطان پروستات قرار دهد. اگر بیش از یک خویشاوند درجه اول (پدر، پسر یا برادر) مبتلا به سرطان پروستات داشته باشید، ممکن است خطر ابتلا به نوعی سرطان پروستات ناشی از تغییرات ژنتیکی که ارثی است، افزایش یابد.
از جمله اقوام در سه نسل از طرف مادر یا پدر شما در خانواده. در سن 55 سالگی یا کمتر به سرطان پروستات تشخیص داده شد. سرطان پروستات برای شما تشخیص داده شده است و سایر اعضای خانواده شما به سرطان سینه، تخمدان یا پانکراس مبتلا هستند.

علائم سرطان پروستات چیست؟

افراد مختلف علائم متفاوتی برای سرطان پروستات دارند. بعضی از مردها هیچ نشانه ای ندارند.

اگر شما هر یک از علائم زیر :

  • مشکل در شروع ادرار کردن.
  • جریان ضعیف یا قطع شده ادرار.
  • ادرار مکرر، به خصوص در شب.
  • مشکل در خالی کردن مثانه به طور کامل.
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن.
  • خون در ادرار یا منی.
  • درد در پشت، باسن، یا لگن که از بین نمی رود.
  • انزال دردناک .

به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است ناشی از شرایطی غیر از سرطان پروستات باشد.

غربالگری سرطان پروستات

غربالگری سرطان به معنای جستجوی سرطان قبل از ایجاد علائم است. هدف از غربالگری سرطان پروستات، یافتن سرطان هایی است که در صورت عدم درمان ممکن است در معرض خطر بالایی برای انتشار باشند و قبل از انتشار زودهنگام آنها را پیدا کنیم. اگر به فکر غربالگری هستید، با فواید و مضرات احتمالی غربالگری آشنا شوید.
تشخیص، و درمان، و با پزشک خود در مورد عوامل خطر شخصی خود صحبت کنید. هیچ آزمایش استانداردی برای غربالگری سرطان پروستات وجود ندارد. دو آزمایشی که معمولاً برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می شود در زیر توضیح داده شده است.

‏تست آنتیژن اختصاصی پروستات (PSA)‏

‏یک آزمایش خون به نام یک آزمایش آنتیژن خاص پروستات (PSA) سطح PSA در خون را اندازه گیری می کند. PSA ماده ای است که توسط پروستات ساخته می شود. سطح PSA در خون می تواند در مردانی که سرطان پروستات دارند بیشتر باشد. سطح PSA همچنین ممکن است در شرایط دیگری که پروستات را تحت تاثیر قرار بالا می برد.‏

‏به عنوان یک قاعده، هر چه سطح PSA در خون بالاتر باشد، احتمال وجود یک مشکل پروستات بیشتر است. اما عوامل زیادی مانند سن و نژاد می توانند بر سطح PSA تأثیر بگذارند. برخی از Glands پروستات را PSA بیشتر از دیگران اند.

  • ‏روش هاي پزشکي خاصي .‏
  • ‏داروهاي خاصي .‏
  • ‏يه پروستات بزرگ شده.‏
  • ‏عفونت پروستات .‏

‏از آنجا که بسیاری از عوامل می تواند سطح PSA تاثیر می گذارد, دکتر شما بهترین فرد برای تفسیر نتایج آزمون PSA می باشد. اگر تست PSA غیر طبیعی است, دکتر شما ممکن است نمونه برداری توصیه برای پیدا کردن اگر شما سرطان پروستات.‏

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) زمانی است که یک پزشک یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را در راست روده مرد قرار می دهد تا پروستات را برای هر چیز غیر طبیعی مانند سرطان احساس کند.

آیا باید برای سرطان پروستات غربالگری کنم؟

مردانی که 55 تا 69 سال سن دارند باید در مورد غربالگری سرطان پروستات با آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) تصمیم گیری کنند. قبل از تصمیم گیری،مردان باید در مورد فواید و مضرات غربالگری سرطان پروستات، از جمله فواید و مضرات سایر آزمایش ها و درمان، با پزشک خود صحبت کنند. مردانی که 70 سال به بالا هستند نباید به طور معمول از نظر سرطان پروستات غربالگری شوند.

این توصیه برای مردانی اعمال می شود که – در معرض متوسط ​​​​خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. علائم سرطان پروستات را ندارید. هرگز سرطان پروستات تشخیص داده نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *