همه چیز درباره پی آر پی زانو PRP

همه چیز درباره پی آر پی زانو PRP

پی آر پی زانو به انگلیسی Platelet-Rich Plasma (PRP) به تزریق پلاسمای سرشار از پلاکت خون (PRP) در مفصل زانو می گویند یک درمان جدید برای تسکین درد مربوط به استئوآرتریت (سائیدگی) (OA) زانو است. از موادی از خون خود شما برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می کند.البته محققان هنوز در حال بررسی این گزینه درمانی هستند. برخی از نسخه های PRP تاییدیه سازمان غذا و دارو (FDA) را دارند، اما تایید هنوز استفاده از PRP در OA زانو را پوشش نمی‌دهد.

با این اوصاف،برخی از کلینیک ها ممکن است آن را “خارج از استاندارد” ارائه دهند. دستورالعمل‌های کنونی کالج آمریکایی روماتولوژی و منبع مورد اعتماد بنیاد آرتریت (ACR/AF) اکیداً توصیه می‌کنند از این درمان اجتناب کنید زیرا هنوز به طور کامل توسعه‌یافته و استاندارد نشده است. این بدان معناست که شما نمی توانید مطمئن باشید که دوز شما حاوی چه مقدار است. اما با تحقیقات بیشتر،
می تواند به یک گزینه درمانی مفید تبدیل شود.

آیا پی آر پی زانو واقعا موثر است؟

پلاکت های خون شما حاوی فاکتورهای رشد هستند. دانشمندان بر این باورند که تزریق فاکتورهای رشد PRP از خون خود به ناحیه آسیب دیده به بافت‌ها کمک می‌کند تا با ایجاد سلول‌های جدید، خود را ترمیم کنند.
به این ترتیب، PRP می تواند به معکوس کردن آسیب بافتی موجود کمک کند. شواهد در مورد استفاده از PRP برای درمان OA زانو هنوز تایید نکرده است که این یک گزینه ایمن و موثر است و مطالعات نتایج متناقضی را به همراه داشته است. در حالی که بسیاری از مطالعات استفاده از آن را تایید می کنند.
منبع قابل اعتماد یک مرور سال 2017 منبع مورد اعتماد 14 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را با مجموع 1423 شرکت‌کننده بررسی کرد. نتایج نشان داد که PRP ممکن است به مدیریت درد مرتبط با OA زانو کمک کند.

پی آر پی توصیه می شود؟

پی آر پی یک روش درمانی تجربی است و متخصصان در حال حاضر استفاده از آن را توصیه نمی کنند. اگر قصد تزریق PRP را دارید، با مشورت یک ارتوپد متخصص شروع کنید. از آنجایی که تزریق PRP تجربی است، شواهد محدودی در مورد میزان ایمن و موثر بودن آنها وجود دارد. علاوه بر این، بیمه ممکن است آن را پوشش ندهد. اطمینان حاصل کنید که هر ارائه دهنده ای واجد شرایط کامل برای ارائه این درمان است.

پی آر پی چگونه تزریق می شود؟

ابتدا پزشک مقدار کمی خون از بازوی شما می گیرد. سپس، نمونه خون را در یک سانتریفیوژ قرار می دهند تا اجزای آن جدا شود و یک سوسپانسیون غلیظ از پلاکت ها در پلاسما بدست آید. در این مرحله، تغییرات در روش ممکن است منجر به غلظت‌های متفاوت اجزای مختلف شود.
در مرحله بعد، پزشک زانوی شما را بی حس می کند و PRP را به فضای مفصلی زانو تزریق می کند. آنها ممکن است از اولتراسوند برای هدایت تزریق استفاده کنند. پس از مدتی استراحت، می توانید به خانه بروید. باید ترتیبی دهید که شخصی شما را به خانه برساند، زیرا ممکن است بعد از تزریق درد و سفتی ایجاد شود.

دوره نقاهت تزریق PRP چقدر است؟

پس از انجام این روش، پزشک ممکن است به شما توصیه کند: 20 دقیقه هر دو تا سه ساعت در سه روز اول روی زانوی خود را یخ بگذارید.
از آنجایی که ممکن است اثر PRP را مسدود کنند، استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت‌هایی که به زانوی شما فشار وارد می‌کنند اجتناب کنید، ممکن است لازم باشد برای چند روز از عصا یا واکر استفاده کنید تا فشار زانوی خود را کاهش دهید.

آیا PRP می تواند غضروف را بازسازی کند؟

PRP بافت های آسیب دیده را دوباره رشد می کند PRP روند بهبودی را تسریع و تقویت می کند، بنابراین بدن شما در واقع می تواند میزان قابل توجهی از آسیب هایی را که به تنهایی قادر به تحمل آن نیست، ترمیم کند. تحقیقات نشان داده است که PRP در واقع می تواند به شما در بازسازی غضروف هایی که توسط استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید تخریب شده اند کمک کند.

آیا PRP می تواند پارگی منیسک را درمان کند؟

در حالی که تزریق پی آر پی ممکن است به مدیریت علائم درد و کاهش عملکرد کمک کند، اما ممکن است برای بهبود کامل پارگی منیسک مفید نباشد. در این موارد، ممکن است استفاده از سلول درمانی از مغز استخوان، چربی یا بافت چربی مناسب تر باشد.

عوارض پی آر پی چیست ؟

PRP از خون خود شما استفاده می کند، بنابراین کارشناسان مطمئن می گویند که احتمالاً بی خطر است. با این حال، تزریق به مفصل زانو می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، از جمله: درد،عفونت موضعی در محل آسیب
و برخی افراد این موارد را تجربه کردند: درد و سفتی زانو ، ضربان قلب سریع ، سرگیجه تهوع و سردرد عرق کردن و ناراحتی معده.

متأسفانه هر روشی خطراتی دارد. خوشبختانه، در این روش از خون شما استفاده می کنند، بنابراین خطرات در مقایسه با سایر تزریقات مانند کورتیزون کمتر است. با این وجود، خطرات عفونت (1/10000)، نشانه های درد و پارگی (بسیار نادر) وجود دارد. تشدید درد شایع است و می تواند چند هفته طول بکشد.

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که این موارد غیراختصاصی بوده و از عوارض جانبی سایر تزریق‌ها مهم‌تر نیستند. علاوه بر این، هزینه این نوع درمان می تواند بالا باشد و بیمه گذاران ممکن است آن را پوشش ندهند. قبل از شروع کار، متوجه شوید که احتمالاً چقدر هزینه دارد. همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است اثرات نامطلوب غیر قابل پیش بینی وجود داشته باشد.

علاوه بر پی آر پی زانو راه های مختلفی برای مدیریت درد ناشی از OA و سایر علائم وجود دارد. مدیریت وزن و ورزش استراتژی‌های کلیدی بلندمدت هستند، اما گزینه‌های دیگر می‌توانند تسکین فوری بیشتری را ارائه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *