آیا جراحی تاندون انگشت شست پس از تاخیر چند هفته کمکی به من می کند؟

من دچار بریدگی شست دست راست زیر بند اول که ناخن در آن قرار گرفته شدم و متاسفانه بدون بررسی لازم بخیه شد. حالا بعد از چند هفته قادر به خم کردن بند اول که همان ناخن در این بند هست نمی باشم. آیا جراحی و پیوند تاندون بهبودی را بر میگرداند و چه عوارضی خواهد داشت؟

بریدگی های عمقی انگشتان شست همیشه مهم هستند. وقتی عمق بریدگی مشخص نیست باید همیشه به پزشک مراجعه کرد. بریدگی انگشت ممکن است همراه با آسیب عصب یا تاندون باشد و عدم درمان این آسیب ها میتواند به کارکرد انگشت صدمه بزند. حتی اگر بیمار بعد از بریدگی انگشت میتواند بندهای آن را خم و راست کند ممکن است تاندون آن انگشت آسیب دیده باشد. پس همیشه بعد از هر بریدگی انگشت باید به آسیب عصب و تاندون آن شک کرده و برای اطمینان یافتن از وجود یا عدم وجود مشکلات احتمالی باید به پزشک مراجعه کرد.

تاندون فلکسور یا خم کننده بلند انگشت شست در قسمت کف دستی آن است. در بند آخر انگشت شست تنها این تاندون وجود دارد. وظیفه تاندون خم کننده بلند شست خم کردن بند آخر این انگشت بوده و عدم توانایی بیمار در خم کردن بند آخر نشانه آسیب این تاندون است.

بریدگی تاندون را باید هر چه زودتر درمان کرد و هر چه از زمان بریدگی مدت زمان بیشتر گذشته باشد درمان آن مشکل تر میشود. جراحی و ترمیم تاندون میتواند تا حدود زیادی مشکلات بیمار را حل کرده و حرکات را به انگشت برگرداند. البته احتمال عوارضی مانند محدودیت حرکتی مفصلی وجود دارد ولی در صورت درمان زود هنگام این احتمال کمتر میشود.

در صورتیکه مدت زمان زیادی از بریدگی گذشته باشد ممکن است امکان ترمیم و بخیه تاندون وجود نداشته باشد و در این موارد معمولا از عمل جراحی تاندون ترانسفر یا انتقال تاندون استفاده میشود. در این عمل جراحی از تاندون های کمکی که در انگشتان دست وجود دارد برای کمک به حرکت انگشتان دیگر استفاده میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *