شکستگی کف دست را جراحی کنم یا آتل بگیرم؟

من 25 ساله هستم حدود دو هفته پیش استخوان کف دستم مربوط به انگشت دوم دست چپ شکست و توسط پزشک جا انداخته شد و آتل بستم. یک دکتر به من گفت چون دو استخوان خوب روی هم قرار نگرفته عمل کنم ولی دکتری دیگر گفت نیاز به عمل نیست چون عوارض دارد و با فیزیوتراپی مشکلم حل می شود. من چه کار کنم؟ در ضمن من انگشتانم را می توانم خم و راست کنم. آیا در کارآیی دستم مشکلی پیش می آید؟

استخوان های کف دست را متاکارپ مینامند. در کف دست انسان پنج استخوان میله ای شکل بنام متاکارپ وجود دارند که هر کدام به یک انگشت دست مفصل میشوند. از میان آنها متاکارپ اول از بقیه بیشتر حرکت میکند. استخوان های متاکارپ میتوانند بر اثر ضربات مستقیم مانند اصابت جسم سخت به پشت دست و یا ضربات غیر مستقیم مانند مشت زدن شکسته شوند.

در مواردی که جایجایی این شکستگی ها کم است درمان آنها معمولا به وسیله گچ و آتل انجام میشود ولی وقتی میزان جابجایی زیاد است معمولا نیاز به عمل جراحی وجود دارد. این شکستگی ها تقریبا در عرض چهار هفته جوش میخورند. بعد از گذشت دو هفته روز از شکستگی استخوان به میزان زیادی جوش خورده است. اینکه بیمار میتواند انگشتان دست خود را بدون احساس درد خم و راست کند نشانه جوش خوردن شکستگی است.

در این موارد حتی اگر استخوان مقداری جابجایی هم داشته باشد معمولا توصیه به عمل نمیشود بلکه به شکستگی اجازه داده میشود که بطور کامل جوش بخورد. بعد از گذشت چهار هفته دست از آتل خارج شده و حرکات انگشتان دست شروع میشود. معمولا بعد از چند هفته حرکت دادن انگشتان دست تحت نظر فیزیوتراپ و یا متخصص ارتوپدی، دامنه حرکتی انگشتان باید به حد طبیعی برسد. در این زمان ممکن است به علت جابجایی اولیه شکستگی، برجستگی در پشت دست و در محل شکستگی حس شود ولی این برجستگی جز مسئله ظاهری، معمولا مشکلی در کارآیی دست بوجود نمیاورد.

در این موارد اگر بعد از گذشت چند ماه حرکات انگشتان با مشکل مواجه بود میتوان با انجام عمل جراحی استئوتومی متاکارپ امتداد استخوان را دوباره به حالت طبیعی برگرداند.

توصیه های ذکر شده البته تقریبی هستند و در مورد هر بیمار باید پزشک متخصص ارتوپدی بعد از معاینه نزدیک و بررسی تصاویر رادیوگرافی نظر دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *