چرخش لگن

انواع چرخش لگن و درمان آن

کمر درد می تواند دلایل مختلفی از قبیل تصادف، زمین خوردن و یا آرتروز را به همراه داشته باشد. در بسیاری از موارد، پوزیشن نامناسب بدن می تواند علت بروز درد در قسمت انتهایی پشت باشد. در چنین شرایطی، شاهد بروز کمر درد و درجاتی از چرخش لگن خواهیم بود.

در واقع، پوزیشن نامناسب لگن خود عاملی است در بروز مشکلاتی نه تنها کمر بلکه سایر قسمت های ستون فقرات را درگیر می کند.

چرخش لگن و کمر درد

لگن، استخوانی است که به ستون فقرات و هم چنین ران ها متصل می شود. لگن می تواند به سمت جلو و عقب چرخش داشته باشد، خم شود و یا به سمت بالا و پایین کشیده شود. ممکن است این قبیل حرکات لگن احساس نشود اما می تواند مشکلاتی را در نواحی مجاور ایجاد کند. قسمت انتهایی پشت بدن و کمر از جمله این نواحی می باشد.

چرخش لگن به سمت جلو و عقب

زمانی که لگن به سمت جلو و یا عقب چرخش پیدا می کند، تنها در یک مسیر به حرکت در می آید و هر چرخش می تواند اثرات متفاوتی را بر روی پشت و کمر داشته باشد. چرخش خلفی و قدامی لگن می تواند منجر به بروز درد شود.

چرخش لگن به سمت جلو

چرخش قدامی لگن می تواند باعث کشیدگی عضلات پشت شود، چرا که باعث ایجاد مقداری انحنا در ستون فقرات سالم می باشد. مشکلات پوزیشنی مرتبط با چرخش قدامی لگن میزان شیوع بیشتری نسبت به مشکلات چرخش خلفی لگن دارند.

اضافه وزن شدید در ناحیه شکم مانند زمان بارداری از جمله دلایل چرخش قدامی لگن می باشد.

چرخش لگن به سمت عقب

چرخش خلفی لگن از میزان انحنا در ناحیه پشت بدن کم می کند، اما باعث کشیده شدن عضلات پشت بیش از حد تحمل طبیعی خواهد شد.

اصلاح و درمان چرخش لگن

در بیشتر موارد، مشکلات پوزیشنی شدید که در پی چرخش قدامی و خلفی لگن ایجاد می شوند، به خوبی با برنامه های تمرینی اصلاح می شوند و این برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که انحراف به وجود آمده را هدف قرار می دهند.برنامه های تمرینی شامل حرکات کششی و استقامتی می باشد و نواحی مانند ران ها و پشت را درگیر می کند. توصیه می شود این قبیل حرکات تحت نظر فوق تخصص ارتوپد انجام شود تا پوزیشن بدنی به حالت طبیعی و اولیه خود برگردد.

مایل بودن لگن

چرخش لگن و یا بالا بودن یک سمت لگن با عنوان مایل بودن لگن شناخته می شود و تقارن لگن بر هم می خورد. در بیشتر موارد، زمانی که یک سمت لگن بالاتر از سمت دیگر است، شاهد متفاوت شدن طول پاها نیز خواهیم بود.

متفاوت بودن طول پاها می تواند عملکردی و یا آناتومی باشد. بیشتر افرادی که طول پاهای شان با هم یکی نیست، درگیر نوع عملکردی می شوند بدین معنا که این شرایط در پی طرز قرارگیری بدن و عدم تعادل و توازن عضلات و ماهیچه ها ایجاد می شود.

در کل، متفاوت بودن عملکردی طول پاها می تواند منجر به مایل شدن لگن شود. افراد با این شرایط، در معرض اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات خواهند بود. در چنین شرایطی، ابتدا شاهد مایل شدن لگن و در نهایت ناهم تراز شدن ستون فقرات و انحنای این ناحیه خواهیم بود.

متفاوت بودن طول پاها می تواند انجام فعالیت های روزانه مانند نشستن، ایستادن، راه رفتن و یا انجام کارهای خانه را برای فرد مختل سازد.

متفاوت بودن طول پاها از لحاظ آناتومی

در چنین مواردی، یکی از پاها از دیگری بلندتر است و استخوان های مفصل ران در راستای افقی قرار می گیرند. این شرایط با درد شدید همراه است و می تواند فعالیت های روزانه و اجتماعی را تحت الشعاع قرار بدهد.

در کل، این حالت با قرارگیری پد مخصوصی داخل کفش پایی که نسبت به دیگری کوتاه تر است، اصلاح می شود. برنامه استقامتی نیز می تواند به تسکین درد و افزایش توان فیزیکی کمک کند، چرا که نامتعادل بودن عضلات لگن را هدف قرار می دهد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که در صورت بروز تمام مشکلات مربوط به پوزیشن بدن باید به متخصص ارتوپدی مراجعه شود. چرا که این یک شرایط پزشکی در نظر گرفته می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *