باید و نباید های پس از تعویض مفصل زانو

روندهای تکمیلی درمان تعویض مفصل زانو

رفتار بیمار بعد از عمل جراحی در روند بهبود، بسیار موثر است. در ادامه مراقبت های لازم بعد از عمل بیان می شود.

بعد از انجام عمل جراحی باید کارهای زیر را انجام دهید:

– شرکت در تمرینات منظم و سبک ورزشی برای حفظ قدرت و حرکت مفصل جدید

– انجام احتیاط های لازم برای جلوگیری از آسیب وصدمه: دقت کنید اگر استخوان ران و یا ساق پای شما بشکند، شما مجبور به انجام عمل جراحی مجدد هستید.

– اگر به دندان پزشکی مراجعه می کنید ایشان باید بداند که شما عمل تعویض مفصل انجام داده اید تا قبل از هرگونه جراحی بر روی دندان  برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

دستورالعمل های انجام فعالیت های روزمره

استفاده از وسایل کمکی و توانبخشی می توانند زندگی روزمره شما را راحت تر کنند. لطفا با پزشک خود در رابطه با وسایلی که وی برای شما توصیه می کند و این که شما از کجا می توانید آنها را اجاره و یا خریداری کنید، صحبت نمایید.

لزوما همه بیماران پس از انجام عمل جراحی به کلینیک توانبخشی و فیزیو تراپی معرفی نمی شوند. در این شرایط امکانات لازم را جهت اقامت خود در خانه، فراهم آورید. در این مدت دوستان و آشنایان و یا حتی پرستاران خانگی میتوانند شما را در انجام امور روزانه یاری کنند.

هنگام راه رفتن در محیط خانه با دقت گام بردارید و سعی کنید نقاطی که میتوانند پر خطر باشند را شناسایی کنید. مخصوصا مراقب موانعی که میتوانند باعث افتادن شما روی زمین شوند، باشید.

از هر گونه حرکات شدید و ناگهانی که سبب ایجاد فشارهای آنی روی مفصل می شود، دوری کنید. فشار وارد شده را بین دو پا تقسیم کنید. حتی به پای جراحی شده خود اجازه دهید تا قسمتی از این فشار را تحمل کند چرا که سبب تسریع  بهبود و افزایش میزان ثبات مفصل زانو می شود.

برای هر فرد مدت زمانی که طول می کشد تا بهبودی کامل پیدا کند متفاوت از دیگری است اما در اینجا به برخی از دستور العمل های کلی برای بازگشت به زندگی عادی پرداخته شده است:

  • – انجام کارهای خانه: پس از 6-3 هفته
  • – برقراری رابطه جنسی: پس از 6-4 هفته
  • – بازگشت به کار: پس از 8-6 هفته
  • – شنا: پس از 8-6 هفته
  • – رانندگی: پس از 8-6 هفته اگر زانوی راست عمل شده باشد. اگر مورد عمل زانوی چپ باشد پس از 1 هفته می توانید دوباره رانندگی کنید.

تمرینات ورزشی

اکنون شما زندگی جدید خود را با مفصل زانوی جدید آغاز کرده اید. تعدادی از تمرینات منتخب جهت تقویت ماهیچه ها و بهبود حرکات شما جمع آوری شده است. لطفا با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی خود در خصوص تناسب تمرینات و مدت زمان لازم جهت انجام آن ها مشورت کنید. از صحت انجام این تمرینات، متناسب با تصاویری که در ادامه وجود دارد، اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که انجام این تمرینات سبب بروز هرگونه درد و ناراحتی در شما می شود، از انجام آن ها خودداری کنید.

1- بالابردن پای صاف:

این تمرین به تقویت عضله چهار سر ران کمک می کند و ثبات مفصل زانو را بهبود می بخشد. هر چه عضله چهار سر ران قوی تر باشد کنترل بیشتری بر روی زانوی مصنوعی خود خواهید داشت. (عضلات قسمت جلویی استخوان فمور را عضلات چهار سر ران می نامند)

به پشت بخوابید در حالی که پاهای خود را کاملا دراز کرده اید.  پای خود را حدود 15 تا 20 سانتی متر بالا ببرید و 10 ثانیه (در این حالت) نگه دارید.

2- مچ پا:

در حالی که بدنتان کاملا صاف است و به پشت دراز کشیده اید مچ هر دو پای خود را بالا ببرید طوری که نوک انگشتان پا به سمت خودتان باشد. سپس مچ پاهای خود را پایین ببرید به طوری که نوک انگشتان پا به سمت بیرون باشد. همانطور که این تمرین را انجام می دهید پای خود را در جهت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و در همان حال سرانگشتان پا را رو به بالا نگاه  دارید.

این تمرین به گردش خون و بازگشت آن به قلب، برای کاهش تورم و  کاهش خطر ایجاد ترمبوز ورید عمقی (DVT) یا لخته خونی که می تواند خطرناک باشد، کمک می کند

3- فشار به ران:

با بدن صاف به پشت دراز بکشید و عضلات جلوی ران را با فشار پشت زانو به پایین و به سمت زمین صاف کنید. این حالت را به مدت پنج ثانیه حفظ کنید و بعد عضلات را شل کنید.

این تمرین به کاهش تورم زانو کمک کرده عضله چهار سر ران در قسمت پایین را قوی می سازد. چنین چیزی برای ایستادن در حالی که زانو را قفل کرده ایم و همینطور برای راه رفتن بسیار مهم است

4- لغزاندن پا:

به پشت دراز بکشید و پای خود را در حالی که کاسه زانو رو به بالاست به سمت بیرون از مرکز بدن و به کنار خود بکشید. آنگاه پا را به وضعیت اول برگردانید.

این تمرین به فعال کردن عضلات دور کننده و بخصوص عضله گلوتئوس مدیوس کمک می کند.

5- خم کردن زانو:

روی یک صندلی ثابت بنشینید و پای خود را به گونه ای خم کنید که به زیر صندلی برود. در همان حال زانوی خود را تا آنجا که ممکن است خم کنید. این حالت را برای پنج ثانیه حفظ کنید، سپس پا را به وضعیت استراحت بازگردانید.

این تمرین می تواند به بهبود دامنه حرکت شما کمک کند.

6- لغزاندن پاشنه:

با بدن صاف به پشت دراز بکشید و سپس با بالا آوردن پا و پاشنه پا به سمت بالا و به طرف باسن، لگن و زانوی خود را خم کنید. سپس پا و پاشنه آن را به حالت اول بازگردانید. در طول کل تمرین، کاسه زانو را رو به بالا نگاه دارید.

این تمرین بر تقویت عضلات همسترینگ و بهبود دامنه حرکتی فعال خم شدن زانو تمرکز می کند که هر دوی آن ها برای کلیه فعالیت های زندگی روزانه اهمیت دارند

7- ضربه زدن با پا در حالت خوابیده:

این تمرین به ساخت عضله چهار سر ران از طریق یک دامنه حرکتی بزرگ تر کمک می کند. بر روی زمین یا یک تخت به پشت دراز بکشید و یک پتوی لوله شده یا قوطی بزرگ قهوه را زیر زانوی خود قرار دهید. ساق پای خود را صاف کنید و آن را برای 5 ثانیه در این حالت نگاه دارید. به آهستگی پای خود را پایین بیاورید و به آن استراحت بدهید. مطمئن شوید که پشت زانویتان تمام وقت در تماس با شیء زیر آن باقی بماند و بخش کوچکی از پشتتان روی زمین باشد

8- کشش راست کننده زانو:

این تمرین هم به افزایش دامنه حرکت صاف شدن نهایی زانو کمک می کند. می توانید زمان صاف بودن زانو را به بیش از 30 دقیقه افزایش دهید. صاف بر روی یک صندلی بنشینید و پایی که زانوی مصنوعی دارد را تا آنجا که ممکن است صاف روی یک صندلی که در جهت مخالف و روبروی شماست، قرار دهید. پا را به مدت 10 دقیقه در حالت دراز و صاف نگاه دارید. در حین تمرین انگشتان پایتان می توانند شل باقی بمانند. به آهستگی پا را از این حالت درآورید زیرا کمی درد خواهد گرفت. به پا استراحت بدهید ولی به حرکت دادن آن ادامه دهید. بعد از این حرکت کششی زمان خوبی برای انجام حرکت لغزیدن پاشنه خواهد بود.

رژیم های غذایی

یک رژیم غذایی مناسب شامل میوه و سبزیجات میتواند راه حل مناسبی جهت کنترل وزن شما باشد. داشتن وزنی متناسب با قد شما میتواند فشار وارد شده بر مفصل را کاهش داده و شما را به سمت سلامتی بیشتر  سوق دهد.

مراجعه به پزشک

شما باید به طور منظم و هر سال یکبار به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و با انجام معاینات و عکس برداری توسط اشعه ایکس از سلامت زانو های خود مطلع شوید. بیشتر از90 درصد از جراحی های تعویض مفصل تا 15 سال بعد از جراحی، کارایی دارد. عمل کردن به دستورات جراح ارتوپد و محافظت و نگهداری از مفصل جایگزین و سلامت عمومی بدن، راهکار مهمی است که میتواند شما را در بدست آوردن یک نتیجه موفق از عمل جراحی یاری کند.

جهت مشاوره و خرید با طب دائم با شماره زیر تماس بفرمایید .

شماره تماس : 09046285161

اینستاگرام : teb daem

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش کوچه 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *