انحراف تیغه بینی

جراحی انحراف تیغه بینی چگونه است

جراحی انحراف تیغه بینی یا سپتوم چیست؟

عمل انحراف تیغه بینی یا سپتوم به طور رسمی به عنوان سپتوپلاستی شناخته می شود. جراح از داخل بینی بیمار برای ایجاد یک برش کوچک در سپتوم کار می کند. پس از ایجاد برش، جراح می‌تواند غضروف یا استخوان اضافی را برداشته یا مجدداً تراشیده کند تا فضاهای تنفسی هم در سوراخ‌های بینی و هم در مجرای بینی صاف شود.

اغلب در حین جراحی انحراف تیغه بینی، جراح شما همچنین هرگونه التهاب شاخک، فروپاشی دریچه یا مشکلات سینوسی را که ممکن است وجود داشته باشد به منظور به حداکثر رساندن تنفس شما از طریق هر دو مجرای بینی برطرف می کند.

برخی از بیماران همچنین ممکن است در حین جراحی انحراف سپتوم، ظاهر خارجی بینی خود را تغییر دهند یا هرگونه تغییر شکل زیبایی را ترمیم کنند. به این عمل رینوپلاستی می گویند. شاید شنیده باشید که از جراحی بینی به عنوان عمل بینی یاد می شود. اینها به بهبود ظاهر بیرونی بینی کمک می کنند. این روش کامل به عنوان سپتورینوپلاستی شناخته می شود.

تفاوت میان انحراف بینی با کجی بینی چیست

بیشتر افراد انحراف تیغه بینی با کجی بینی را اشتباه می گیرند.

جراحی انحراف بینی برای برطرف کردن حالت خمیدگی و انحراف داخل بینی انجام می شود، که در طی عمل ، جراح بینی سعی در بهبود عملکرد تنفسی دارد.

در اکثر مواقع کجی بینی با انحراف بینی اشتباه گرفته می شود و افراد فکر می کنند که در جراحی انحراف بینی  ظاهر بینی هم تغییر می کند.

 باید گفت که در جراحی انحراف بینی فقط قسمت  داخل بینی که دچار انحراف شده را اصلاح خواهند کرد و طی عمل درمانی ظاهر بینی تغییری نخواهد کرد.

اما اگر فرد بخواهد که جراحی زیبایی بینی هم انجام دهد و ظاهر بینی تغییر کند همزمان میتواند جراحی زیبایی هم انجام دهد.

آیا انحراف سپتوم بعد از جراحی می تواند برگردد؟

انحراف سپتوم کمتر از 3-5٪ بدون ضربه بعدی به بینی است. با این حال، تا 25٪ از بیماران احتقان بینی یا انسداد را پس از جراحی انحراف تیغه بینی گزارش می کنند. این به این دلیل است که احتقان اغلب ممکن است به دلایل دیگری غیر از مسائل ساختاری مرتبط با بینی باشد. این علل شامل آلرژی های شدید و/یا التهاب شدید ناشی از محرک ها (مانند سیگار کشیدن، بخار، بخار و غیره) یا سینوزیت مزمن است. بنابراین این نیست که سپتوم انحرافی ممکن است پس از جراحی عود کند، بلکه ممکن است علائم آن پس از جراحی باقی بماند (یا برگردد).

 

آیا انحراف سپتوم نیاز به جراحی دارد ؟

پاسخ: به طور کلی انحراف تیغه بینی که علائم جزئی ایجاد می کند نیازی به درمان ندارد. اما اینکه آیا ارزش جراحی دارد یا خیر، تصمیم شماست. اگر علائم شما آزاردهنده نباشد و کیفیت زندگی شما را مختل نکند، ممکن است خطر درمان بیشتر از فایده باشد.

آیا جراحی انحراف تیغه بینی خطرناک است؟

خطرات مانند هر جراحی بزرگ، سپتوپلاستی خطراتی مانند خونریزی، عفونت و واکنش نامطلوب به ماده بیهوشی را به همراه دارد. سایر خطرات احتمالی مخصوص سپتوپلاستی عبارتند از: ادامه علائم، مانند انسداد بینی.

آیا سوراخ کردن تیغه بینی می تواند باعث انحراف سپتوم شود؟

نه واقعا. سوراخ کردن مناسب تیغه بینی، قسمت غشایی گوشتی بین سوراخ های بینی شما را سوراخ می کند، نه غضروف واقعی بینی را.

 

آیا انحراف تیغه بینی دردناک است؟

میتونه باشه! بیش از هر چیز، انحراف تیغه بینی ناراحت کننده است – آنها می توانند زندگی روزمره شما را دشوار کنند.

 

چه چیزی باعث انحراف سپتوم می شود؟

انحراف سپتوم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی موارد، فرد با انحراف تیغه بینی متولد می شود که در طول رشد جنین ایجاد می شود، اما در بسیاری از موارد دیگر، انحراف تیغه بینی ممکن است در هنگام آسیب دیدگی مانند زمین خوردن، آسیب ورزشی، تصادف رانندگی یا ضربه در کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی ایجاد شود.

هر فردی در هر سنی ممکن است آسیبی را تجربه کند که باعث انحراف سپتوم شود. به عنوان مثال، نوزادان ممکن است در حین زایمان آسیب ببینند که منجر به انحراف سپتوم می شود. بزرگسالان در معرض خطر طیف گسترده ای از حوادث آسیب زا (مانند سقوط، حملات خشونت آمیز، و تصادفات رانندگی) هستند که ممکن است باعث انحراف سپتوم شوند.

انحراف سپتوم می تواند با گذشت زمان و با افزایش سن، بدتر شود. فرآیندهای طبیعی پیری بر بینی، از جمله سپتوم و سوراخ های بینی تأثیر می گذارد.

چگونه بفهمیم که سپتوم منحرف شده است؟

شما ممکن است متوجه علائم یا نشانه های خاصی شوید که نشان می دهد شما انحراف تیغه بینی دارید. در زیر، به برخی از رایج ترین علائمی که انحراف تیغه بینی می تواند ایجاد کند اشاره کرده ایم. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم انحراف تیغه بینی می توانید آنجا را بررسی کنید.

همچنین ممکن است افزایش درد صورت و آگاهی از چرخه بینی را تجربه کنید. بینی ما مرتباً به طور متناوب از یک طرف یا طرف دیگر مسدود می شود – اما با انحراف سپتوم، این فرآیند (به نام چرخه بینی) می تواند بیش از حد آشکار شود.

نکته اینجاست: بسیاری از ناهنجاری‌های سپتوم علائمی ایجاد نمی‌کنند. این ممکن است تشخیص انحراف سپتوم را در هنگام بروز مشکل کند.

آیا انحراف سپتوم می تواند بدتر شود؟

برای برخی افراد، انحراف سپتوم در طول زمان تغییر می کند. پیری طبیعی که در صورت و بینی ما اتفاق می افتد، این پتانسیل را دارد که انحراف تیغه بینی را بدتر کند. حتی اگر انحراف واقعی سپتوم فردی بدتر نشود، ممکن است علائم تغییر یا تشدید شود.

آیا بیمه جراحی انحراف سپتوم را پوشش می دهد؟

بله، بیشتر بیمه‌ها جراحی انحراف تیغه بینی را پوشش می‌دهند، اگر بخواهند داخل بینی را صرفاً به دلایل تنفسی یا عملکردی بدون تغییر ظاهر خارجی یا زیبایی بینی تغییر دهند. با این حال بهترین راه برای یافتن پاسخ این سوال این است که با بیمه خود تماس بگیرید. سپتوپلاستی یکی از متداول ترین روش هایی است که توسط بسیاری از بیمه ها تحت پوشش قرار می گیرد. اغلب به دلیل توانایی آن در ایجاد مشکلات خواب و تنفس، عفونت های سینوسی و سردردهای سینوسی ضروری تلقی می شود. برای پوشش بیمه ای، بیماران معمولاً باید از اسپری های استروئیدی داخل بینی (مانند فلوناز، ناساکورت و غیره)، آنتی هیستامین ها (مانند کلاریتین، زیرتک و غیره)، شستشوی سینوسی و ضد احتقان ها (مانند سودافد و غیره) استفاده ناموفق داشته باشند.

چگونه می توانید انحراف سپتوم را رفع کنید؟ آیا انحراف تیغه بینی به خودی خود بهبود می یابد؟

غیرممکن است که سپتوم منحرف شده به خودی خود بهبود یابد. با این حال، درمان انحراف سپتوم بسته به شرایط و شدت آن متفاوت است. بسته به شدت انحراف تیغه بینی، آنها می توانند کاندیدای یک روش جزئی در مطب برای رفع آن باشند که اغلب سپتوپلاستی جزئی نامیده می شود، که می تواند تحت بی حسی موضعی انجام شود. برای موارد شایع تر و شدیدتر، یک جراحی کوچک سرپایی بهترین راه برای ترمیم آن تحت بیهوشی عمومی است.

اقدامات دیگری که اکثر پزشکان قبل از انجام عمل جراحی به بیماران توصیه می کنند عبارتند از:

  • داروهای کاهش تورم:
  • استروئیدهای داخل بینی (مانند فلوناز، ناساکورت و غیره)
  • آنتی هیستامین ها (مانند کلاریتین، زیرتک و غیره)
  • داروهای ضد احتقان (یعنی قرص های سودافد یا فنیل افرین)
  • گشادکننده بینی یا نوارهای تنفسی برای باز کردن مجرای بینی
  • سینوس ها را شستشو می دهد

جراحی انحراف سپتوم چقدر طول می کشد؟

سپتوپلاستی معمولا بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. آنها جراحی های طولانی مدت نیستند. اگر رینوپلاستی با این عمل ترکیب شود، در مجموع 90 تا 180 دقیقه طول می کشد.

چه مدت بعد از جراحی انحراف سپتوم از بینی فرد خونریزی می کند؟

برای کمک به جمع آوری تراوش خونی که پس از جراحی انحراف سپتوم از بینی شما می چکد، یک پد قطره ای دریافت خواهید کرد. ممکن است 2 تا 3 روز پس از عمل تراوش کند، اما خونریزی شدید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

چه مدت طول می کشد تا پس از جراحی انحراف سپتوم بهبود پیدا کنید؟

زمان بهبودی پس از جراحی انحراف تیغه بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اکثر بیماران در عرض 2-3 هفته به طور کامل بهبود می یابند و بعد از 3-5 روز پس از جراحی به سر کار باز می گردند. علاوه بر این، با ترمیم ساده انحراف سپتوم، هیچ کبودی یا تورم بیرونی وجود ندارد

بیماران سپتورینوپلاستی در 3-6 هفته بهبود می یابند اما 7-10 روز پس از جراحی به سر کار باز می گردند. کبودی و تورم بیرونی ممکن است تا 3 هفته ادامه داشته باشد

برخی از بیماران ممکن است بی حسی در نزدیکی نوک بینی و از دست دادن خفیف بویایی را تجربه کنند. این همیشه در عرض 1-2 ماه به حالت عادی باز می گردد

ورزش بعد از سپتوپلاستی بعد از 7-10 روز و بعد از سپتورینوپلاستی بعد از 3 هفته خوب است.

آیا می توانید بدون جراحی انحراف سپتوم را اصلاح کنید؟ چگونه می توان بدون جراحی به انحراف سپتوم کمک کرد؟

چند جایگزین برای سپتوپلاستی وجود دارد که ممکن است به فرد کمک کند علائم انحراف تیغه بینی یا انسداد بینی را کاهش دهد. استروئیدهای بینی و داروهای آلرژی ممکن است به برخی افراد کمک کند. برخی دیگر از نوارهای بینی یا شستشوی بینی برای باز کردن مجرای بینی خود استفاده می کنند.

 

آیا انحراف تیغه بینی می تواند باعث خروپف یا آپنه خواب شود؟

این یکی از دلایل بسیار شایع خروپف است و خروپف‌ها قطعاً می‌توانند با ترمیم انحراف سپتوم در بلندی و شدت آن کمک کنند. با این حال بعید است که آپنه خواب را درمان کند. این یک تصور غلط رایج است. کاری که سپتوم انحرافی می تواند انجام دهد این است که آپنه خواب شما را بدتر یا درمان آن دشوارتر می کند.

آیا انحراف تیغه بینی می تواند باعث آبریزش بینی شود؟

بله، می‌تواند باعث آبریزش بینی و همچنین ترشح پس از بینی شود که هر دو از علائم رایج انحراف تیغه بینی هستند. انحراف تیغه بینی نیز باعث گرفتگی بینی و مشکل در تنفس می شود

آیا انحراف تیغه بینی می تواند باعث خونریزی بینی شود؟

بله؛ هنگامی که سطح تیغه بینی خشک می شود، می تواند منجر به خونریزی بینی شود

آیا انحراف تیغه بینی می تواند باعث گرفتگی گوش شود؟

 انحراف سپتوم می تواند منجر به پر شدن گوش شود و بر تهویه گوش میانی تأثیر منفی بگذارد

آیا انحراف تیغه بینی باعث بوی بد دهان می شود؟

می تواند! به خصوص اگر الگوهای تنفس شما در جایی که دائماً از دهان نفس می‌کشید تحت تأثیر قرار گرفته باشد

آیا انحراف تیغه بینی می تواند باعث سردرد شود؟

بله معمولا یک طرفه

آیا انحراف تیغه بینی باعث خروپف می شود؟

 اغلب اوقات، بله. معمولاً انحراف تیغه بینی باعث خروپف می شود. بسیاری از مردم هنگام خواب با انحراف تیغه بینی، تنفس بلند و خروپف را تجربه می کنند. اما به یاد داشته باشید، فقط به این دلیل که شما خروپف نمی کنید، به این معنی نیست که سپتوم منحرف نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *