هالوکس والگوس

عمل جراحی انحراف شصت پا( هالوکس والگوس)

برجستگی که ناشی از ناهنجاری هالوکس والگوس به وجود می آید را معمولا به نام بونیون یا انحراف شصت پا نام برده می شود. زمانی که انگشت شصت پا انحراف از وضعیتی که باید باشد پیدا می کند، دچار ناهنجاری شده و این وضعیت منجربه درد مفصل و ناراحتی حتی درهنگام پوشیدن کفش خواهد شد. برای اصلاح کجی شصت پا، باید جراحی توسط بهترین جراح هالکوس و الگوس در شیراز انجام شود تا بیمار دچار عارضه های پس از آن نگردد.

به چه علتی ممکن است دچار انحراف شصت پا شویم؟ چگونه می توان هالوکس را درمان کرد؟  در این مقاله جواب همه این پرسش ها را خواهید فهمید.

بیماری هالوکس والگوس چیست؟

هالوکس والگوس (Hallux valgus) به معنی قوز شست پا یا کجی انگشت شست است. این مشکل که در اکثر زنان اتفاق می افتد، سبب قوز در انگشت شست می گردد و آن را بدشکل می کند.

انحراف شست پا چه علائم و نشانه هایی می تواند داشته باشد؟

  • در ناحیه پا احساس درد مداوم و پی در پی به وجود می آید.
  • یک برآمدگی آنرمال و متورم در بیزون از انگشت بزرگ پا (شست پا) به وجود می آید.
  • در فصل انگشت شست پا قرمزی و التهاب به وجود می آید.
  • انگشت شست پا دچار محدودیت حرکتی می شود. در این صورت می گویند که انگشت بزرگ پا به آرتریت دچار شده است.
  • وقتی انگشت اول و دوم روی هم قرار داشته باشد، پینه ایجاد می شود.
  • انحراف شست پا می تواند سبب انحراف دیگر انگشت های پا شود

چه عللی سبب انحراف شست پا می گردد؟

  • می تواند به دلایل ارثی و خانوادگی به وجود بیاید.
  • هالوکس والگوس می تواند به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب باشد.
  • عوامل محیطی بسیار موثر هستند.
  • پوکی استخوان نیز می تواند دلیل دیگری برای هالوکس والگوس باشد.

چه کفشی برای پا مناسب نیست؟

  • کفش هایی که انگشت پا را به مرور بزرگ کرده و یا تغیر شکل می دهند.
  • کفش هایی که پاشنه بیش از حد بلند دارند.
  • کفش هایی که استاندارد نیستند.
  • کفشی درست به اندازه پا نیست

این کفش ها در افرادی که زمینه ارثی دارند بیشتر اتفاق می افتد.

هالوکس والگوس چه مشکلاتی را سبب می شود؟

انگشت شست پا تاثیر زیادی بر تعادل هنگام راه رفتن دارد. در طول چرخه راه رفتن، باید محور قرراگیری پا پایدار باشد و این تعادل بین تثبیت کننده های استاتیک (استخوان ها و رباط ها) و تثبیت کننده های پویا (عضلات و تاندون ها) امکان پذیر است. اگر فرد به صورت ژنتیکی به این صورت باشد، احتمال بیشتری برای بر هم زدن تعادل وجود دارد.

آیا بونیون ژنتیکی است؟

بونیون ممکن است به علت ژنتیکی و ارثی به وجود بیاید اما به این معنی نیست که اگر فردی به این ناهنجاری دچار باشد، فرزندانش دچار بونیون می شوند. و همچنین انراف انگشت شصت در زنان بیش از مردان رایج است.

ممکن است بونیون در افرادی به وجود بیاید که از کفش های نامناسبی استفاده می کنند.

هالوکس و الگوس چه عوارضی را در بدن ایجاد می کند؟

هر مشکل و عارضه ای که در پا و یا انگشتان پا به وجود بیاید و درمان نگردد باعث ایجاد کمر درد، درد پا و دیگر درد مفاصل خواهد شد زیرا فشار به صورت نامتعادل به اندام های بدن وارد می شود.

چه روش های درمانی برای بونیون وجود دارد؟

برخی از روش های درمانی هالوکس والگوس عبارتند از :

  • استفاده از کفش های مناسب
  • استفاده از داروها
  • ورزش کردن
  • روش های جراحی

هر سه مورد اول، از روش های ساده و راحت برای درمان است که خود فرد نیز می تواند انجام دهد. در واقع فردی که دچار مشکلی در پا شده است، اگر تحت درمان قرار بگیرد و از آن پس به دنبال کفش هایی باشد که برای پا مناسب هستند و همینطور انگشتان پا در آن ها راحت هستند، باشد. اگر ناهنجاری هنوز شدید نشده باشد، به مرور درمان انجام خواهد شد. اما در غیر این صورت باید به دنبال روش های جراحی رفت.

ما قصد داریم درباره روش های درمانی که با استفاده از جراحی است، صحبت نماییم.

روش های جراحی

انواع جراحی های که برای اصلاح بونیون وجود دارد عبارتند از :

  • استئوتومی (Osteotomy)
  • برداشتن آرتروپلاستی (Resection Arthroplasty)
  • خشک کردن مفاصل (Arthrodesis)
  • بونیونکتومی (Bunionectomy)
  • ترمیم تاندون ها و لیگامان ها

استئوتومی (Osteotomy)

  1. استئوتومی نوعی جراحی است که استخوان های اطراف مفصل شکسته می شود و سپس همین مفاصل شکسته شده را به طور مناسب در کنار یکدیگر قرار می دهند.
  2. این عمل برای بونیون به صورت سرپایی انجام می گیرد، اما نیاز است که چند ساعت قبل از این جراحی در بیمارستان حاضر شده و بستری شد. این جراحی معمولا نیاز به بیهوشی ندارد.
  3. روش انجام این عمل برای هالوکس والگوس به این صورت است که ابتدا پزشک با تزریق داروهایی سبب بی حسی در ناحیه شست پا، سبب بی حسی آن می شود.
  4. سپس جراحی شروع می شود که در حین جراحی فرد هوشیار خواهئ بود چرا که صرفا از بی حسی استفاده شده است.
  5. مدت زمان جراحی 1 ساعت بوده و بعد از آن فرد به اتاق ریکاوری انتقال داده می شود و فرد بعد از چند ساعت از بیمارستان مرخص خواهد گردید.

برداشتن آرتروپلاستی (Resection Arthroplasty)

در این جراحی، هر دو طرف مفصل متاتارسوفالانژیال (مفصل بین شست و کف پا) از ناحیه شست پا پرداشته می شود. این جراحی برای افراد مسن بوده که ساییدگی شدید مفصل شست دارند و همچنین کسانی که قبلا جراحی انجام داده اند ولی بیماری آن ها درمان نشده است.

خشک کردن مفاصل (Arthrodesis)

در این روش جراحی، مفصل میان شست و کف پا، باید کاملا برداشته شود تا مفصل خشک شود. این نوع جراحی معمولا برای کسانی استفاده می شود که ساییدگی شدید مفصل شست پا داشته اند و یا جراحی های قبلی موفقیت آمیز نبوده است.

بونیونکتومی (Bunionectomy)

در این روش جراحی، برجستگی که کنار انگشت شست پا قرار گرفته است، برداشته می شود. این جراحی زمانی استفاده می شود که انگشت شست پا زیاد انحرافی نداشته باشد و فقط مشکل برجسته بودن استخوان شست پا مشهود باشد.

ترمیم تاندون ها و لیگامان ها

در بیماری هالوکس والگوس، بافت های نرم اطراف مفصل شست در بسیاری از اوقات در یک طرف مفصل شل بوده ولی در عوض، در طرف دیگر سفت می باشند. همین علت سبب منحرف شدن شست پا می شود. در جراحی ترمیم تاندون و لیگامان ها، بافت هایی که شل هستند سفت شود، و بافت هایی که غیر قابل انعطاف هستند، شل شوند.

نتایج جراحی انحراف شصت پا چگونه است؟

اگر پروسه درمانی توسط فرد حرفه ای و باتجربه و همینطور بهترین دکتر ارتوپد انجام شود ،معمولا بهترین نتایج دریافت خواهد شد.

هزینه جراحی هالوکس والگوس به چه صورتی است؟

انحراف انگشت شصت پا و یا هالوکس والگوس، ممکن است به علت های گوناگونی ایجاد شده باشد و یا به مرور این مشکل گسترش پیدا کرده  و عوارض جانبی بسیاری را پدید آورده باشد، بدین صورت برای تعیین هزینه جراحی هالکوس، باید توسط جراح هالوکس والگوس معاینه شوید و مشکلات ارتوپدی ایجاد شده بررسی گردد و سپس هزینه دقیق و پروسه درمانی مشخص شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *