جلوگیری از پوکی استخوان

جلوگیری از پوکی استخوان

داشتن استخوان های قوی و محکم از مبتلا شده به پوکی استخوان جلوگیری می کند و کاهش تراکم استخوان باعث می شود که شما دچار کمر درد، شکستگی لگن، شکستگی دنده و مشکلات دیگری شوبد.

هر چه سن افزایش پیدا کند مشکلاتی که ممکن است باعث پوکی استخوان در افراد شود نیز طبیعتا بیشتر خواهد شد. پوکی استخوان از جمله بیماری هایی می باشد که بدون علامت روند پیشرفت خود را در پی می گیرد و به همین خاطر است که به آن بیماری خاموش گفته می شود.

برای جلوگیری از پوکی استخوان تا انتهای مقاله امروز با ما همراه باشید.

پوکی استخوان

بیماری شایعی است که باعث ضعیف شدن استخوان های بدن می شود و می تواند خطر شکستکی استخوان ها را نیز افزایش دهد.

زمانیکه که استخوان های شما ضعیف شود با هر حرکتی امکان دارد که دچار آسیب دیدگی شوید مثلا یک زمین خوردن ساده و یا حتی ضربه های بسیار معمولی که به استخوان شما وارد می شود.

استخوان ها دارای بافت های زنده ای می باشند که مدام جذب و جایگزین می شوند و اگر شما به بیماری پوکی استخوان مبتلا باشید تولید استخوان های جدید با مرگ استخوان های قدیمی برابر نمی شود. بیماری پوکی استخوان در خانم ها و آقایان بسیار متفاوت می باشد بنابراین باید روش های جلوگیری از پوکی استخوان را به خوبی بدانید و آنها را در زندگی روزمره خود به کار گیرید تا دچار این بیماری نشوید.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان

فاکتورهای خطرناک پوکی استخوان

برای جلوگیری از پوکی استخوان در ابتدا باید بدانید که چه فاکتورهایی وجود دارند که می تواند در روند پیشرفت این بیماری تاثیر گذار باشند.

از جمله فاکتورهای خطرناک بیماری خاموش یا همان پوکی استخوان عبارتند از: سن، ژن، جنسیت، افزایش وزن، رژیم های غذایی نامناسب، کمبود کلسیم، کمبود ویتامینD، مصرف الکل و کافئین

جلوگیری از پوکی استخوان

می دانید که استخوان مهم ترین و در واقع ضروری ترین عضو در بدن انسان می باشد و برای سلامت و تندرستی اندام های بدن تامین شده است پس نیاز به توجه و مراقبت بسیار دارد.

بهترین متخصص ارتوپد و کارشناسان بهداشت و سلامت به این موضوع بسیار تاکید دارند که میزان مناسب مصرف کلسیم در طول روز یکی از راه هایی می باشد که می تواند بافت استخوان ها را تقویت کرده و از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری کند. راه های بسیار دیگر نیز وجود دارد که در جلوگیری از پوکی استخوان بسیار موثر می باشند.

ما در ادامه مقاله امروز به برخی از سبزیجاتی که می توانند پوکی استخوان را کاهش داده و همچنین باعث تقویت استخوان های بدن می شوند اشاره کرده ایم.

گیاه مؤثر برای تقویت استخوان ها

  • اسفناج
  • تخم کتان
  • کلم بروکلی
  • کنجد

جلوگیری از پوکی استخوان
جلوگیری از پوکی استخوان

اسفناج

اسفناج سرشار از کلسیم می باشد و از بهترین گزینه هایی است که برای جلوگیری از پوکی استخوان می توانید آن را در برنامه غذایی خود جای دهید. همچنین دارای انرژی پایینی می باشد یعنی در هر 100 گرم اسفناج تنها 10 کیلو کالری انرژی وجود دارد.

فیبر خوراکی موجود در این سبزی خوشمزه 8.5 گرم در هر 100 گرم می باشد و برای آن دسته از افرادی که به بیماری قند و چربی بالا مبتلا می باشند نیز مناسب است.

اسفناج به خاطر برگ های سبز تیره ای که دارد دارای چندین فایتوکمیکال مهم از جمله لیپوئیک است که به بازسازی آنتی اکسیدان های موجود در بدن می پردازد و می توانید قند خون شما را نیز تنظیم نماید.

تخم کتان

دانه های تخم کتان کلسترول موجود در بدن شما را کاهش داده و میزان قند خون شما را نیز تثبیت می نماید و به همین خاطر می تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از پوکی استخوان باشد.

کلم بروکلی

میزان کلسیمی که در کلم بروکلی موجود می باشد با میزان کلسیم موجود در شیر برابری می کند و مصرف آن برای آن دسته از افرادی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند بسیارمفید می باشد.

لازم است این موضوع را نیز بدانید که کلم بروکلی غنی ترین منبع آهن در بین دیگر گیاهان و سبزیجات می باشد.

کنجد

مس، کلسیم، منیزیم و روی از جمله منابع مهم و موثری می باشند که در کنجد وجود دارد. مس به خاطر سیستم های آنزیمی ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که دارد نقش بسیار مهمی را در کاهش درد و التهاب های مربوط به بیماری آرتریت دارد همچنین آنزیمی موثر است که اتصال کلاژن و الاستین را نیز فراهم می آورد.

کلاژن و الاستین در قدرت قابلیت ارتجاع  رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل بسیار مهم می باشند.

کلسیم موجود در کنجد نیز از توده های استخوانی که در یائسگی و بیماری هایی همچون آرتریت مشاهده می شود جلوگیری می کند.

ویتامین دی و منیزیم و اثر بر جذب کلسیم

غذاهای غنی از ویتامین D مصرف کنید.

ویتامین D به جذب کلسیم، دستیابی به هموستاز و حفظ سلامت استخوان و معدنی شدن کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. بیشتر منابعی که بخشی از رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهند دارای ویتامین D کم هستند. با این حال، برخی از غذاهای غنی از ویتامین D نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید غذاهای زیر را برای تکمیل نیاز خود به ویتامین D تا حدی اضافه کنید:

  • غذاهای گیاهی مانند قارچ هایی که در معرض آفتاب قرار دارند به تولید ویتامین D2 کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • از منابع غذایی حیوانی حاوی ویتامین D3 مانند ماهی خال مخالی، ماهی تن، روغن کبد ماهی و شیر استفاده کنید.
  • شیر، نان (10 میکروگرم)، ماست، آب پرتقال (25 میکروگرم) و قارچ (100 میکروگرم) سرشار از ویتامین D هستند.

برخی دیگر از غذاهای غنی از ویتامین D عبارتند از:

  • کره
  • پنیر
  • مارگارین
  • صدف و میگو
  • جگر تخم مرغ
  • ماهی چرب
  • شیر غنی شده
  • غلات غنی شده

همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با مشورت پزشک خود مکمل ویتامین D مصرف کنید.

غذاهای غنی از منیزیم بخورید.

مصرف منیزیم و تامین میزان مورد نیاز آن در بدن برای جذب کلسیم بسیار مهم و ضروری است. به نحوی که افرادی که دارای کمبود منیزیم هستند، معمولاً دچار کمبود کلسیم نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. جذب روده ای و دفع کلیوی این دو یون به یکدیگر وابسته هستند. با در نظر گرفتن این واقعیت که بدن ما در ذخیره منیزیم مهارت چندانی ندارد، مصرف غذاهایی که دارای منیزیم فراوان هستند

درس:شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

جهت مشاوره وخرید تجهیزات پزشکی طب دائم در ارتباط باشید .

شماره تماس:09046285161

اینستاگرام:tebdaem

ادرس:شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *