افزایش قد بعد از تعویض مفصل زانو

افزایش قد بعد از تعویض مفصل زانو

یکی از اهداف بسیار مهم در تعویض مفصل زانو به دست آوردن راستای ایده آل بعد از تعویض مفصل است.راستای ایده‌آل به این معنا که همه بیمارانی که نیاز به تعویض مفصل زانو دارند زانوهای آنها به سمت جلو خمیده شده و بیمار در اثر آرتروز زانو که بافت های نرم شامل عضلات لیگامانها رباط ها یا پوست  و غیره را درگیر کرده و یا به دلیل استئوفیتها که در ناحیه مفصل زانو اجازه نمیدهند قادر نیستند زانوی خود را کاملاً صاف کند . که این موضوع بعضا باعث و سوال در بیماران یا افراد دیگر میشود که آیا افزایش قد بعد از تعویض مفصل زانو خواهیم داشت !

مثلا تصور کنید بیماری که روی یک تخت نشسته است و هر دو پای خود را دراز کرده و قادر نیست زانوها را به تخته بچسباند بنابراین در این بیماران کاندید تعویض مفصل زانو زانو همواره کمی خمیده رو به جلو می ماند و باعث شده که قدرت آنها کمی کوتاه تر شود که این موضوع  همانطور که گفتیم در نتیجه اتفاقاتی است که بر اثر آرتروز در زانو رخ داده است .

بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی زانو نه‌ تنها راستای زانو کاملاً اصلاح می‌شود و پا را صاف می‌کنیم بلکه بعد از جراحی نیز در جلسات فیزیوتراپی برای بازتوانی کامل بعد از تعویض مفصل زانو تاکید بسیاری به بیماران می کنیم که هم خودشان در منزل و هم در جلسات  فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو برای بدست آوردن بازتوانی کامل  آنها علاوه بر خم کردن کامل زانو در صاف کردن کامل زانو نیز تلاش زیادی بکنند.

بنابراین آنچه که به صورت افزایش قد بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می شنویم به این معنی نیست که مفصل جدید یا همان پروتز که در زانو قرار میگیرد باعث افزایش قد میشود بلکه تنها اصلاح این دفورمیتی است که باعث میشود بیماران از حالت خمیده به صاف تغییر حالت بدهند و بنابراین کمی قد بلند شود.

 که در اینجا کمی علمی تر به آن می پردازیم.

بسیاری از بیمارانی که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند درجاتی از فلکسیون کونتراکچر متوسط دارند که در هنگام جراحی به طور کامل اصلاح می شود.

این دفرمیتی اغلب به دو دلیل است

  1. ناشی از وجود یک مانع از جنس استخوان که به علت  استئوفیت یا خارهای استخوانی که در اثر آرتروز ایجاد شده اند و در ناحیه مفصل زانو مانع باز شدن کامل زانو میشود
  2. ناشی از کونتراکچر بافت نرم اطراف می باشد.

فلکسیون کونتراکچر 

از دست دادن توانایی صاف کردن کامل زانو تا صفر درجه در اثر کوتاه شدن بافت نرم که می‌تواند شامل پوست،تاندون،لیگامانهاویا عضله باشد.

طبیعتاً با اصلاح این دفورمیتی بعد از جراحی زانوها کاملا صاف می شود و بنابراین قد بیمار چند سانت افزایش پیدا میکند.

درس:شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

جهت مشاوره وخرید تجهیزات پزشکی طب دائم در ارتباط باشید .

شماره تماس:09046285161

اینستاگرام:tebdaem

ادرس:شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *