سیستم مانیتورینگ علایم حیاتی

دستگاه مانیتورینگ علایم حیاتی (Monitoring)

علائم حیاتی چیست؟
علائم حیاتی اندازه گیری اساسی ترین عملکردهای بدن هستند. چهار علامت حیاتی اصلی که به طور معمول توسط متخصصان پزشکی و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نظارت می شود شامل موارد زیر است:

دمای بدن

ضربان نبض

تعداد تنفس (تعداد تنفس)

فشار خون (فشار خون یک علامت حیاتی در نظر گرفته نمی شود، اما اغلب همراه با علائم حیاتی اندازه گیری می شود.)

علائم حیاتی در تشخیص یا نظارت بر مشکلات پزشکی مفید هستند. علائم حیاتی را می توان در یک محیط پزشکی، در خانه، در محل اورژانس پزشکی یا هر جای دیگر اندازه گیری کرد.

دمای بدن چیست؟
دمای طبیعی بدن یک فرد بسته به جنسیت، فعالیت اخیر، مصرف غذا و مایعات، زمان روز و در زنان، مرحله سیکل قاعدگی متفاوت است. دمای طبیعی بدن می تواند از 97.8 درجه فارنهایت (یا فارنهایت، معادل 36.5 درجه سانتیگراد یا سانتیگراد) تا 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتیگراد) برای یک بزرگسال سالم متغیر باشد. دمای بدن افراد را می توان به یکی از روش های زیر اندازه گیری کرد:

شفاهی. دما را می‌توان از طریق دهان با استفاده از دماسنج شیشه‌ای کلاسیک یا دماسنج‌های دیجیتال مدرن‌تر که از یک پروب الکترونیکی برای اندازه‌گیری دمای بدن استفاده می‌کنند اندازه‌گیری کرد.

مقعدی دمایی که از طریق مقعدی گرفته می شود (با استفاده از دماسنج شیشه ای یا دیجیتال) 0.5 تا 0.7 درجه فارنهایت بیشتر از دمای دهانی است.

زیر بغل. دما را می توان با استفاده از دماسنج شیشه ای یا دیجیتال اندازه گیری کرد. دماهای گرفته شده از این مسیر 0.3 تا 0.4 درجه فارنهایت کمتر از دمایی است که از طریق دهان گرفته می شود.

با گوش. یک دماسنج مخصوص می تواند به سرعت دمای طبله گوش را اندازه گیری کند که دمای مرکزی بدن (دمای اندام های داخلی) را منعکس می کند.

توسط پوست. یک دماسنج مخصوص می تواند به سرعت دمای پوست روی پیشانی را اندازه گیری کند.

دمای بدن ممکن است به دلیل تب (درجه حرارت بالا) یا هیپوترمی (دمای پایین) غیر طبیعی باشد. به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکا، تب زمانی نشان داده می شود که دمای بدن حدود یک درجه یا بیشتر از دمای طبیعی 98.6 درجه فارنهایت افزایش یابد. هیپوترمی به عنوان کاهش دمای بدن به زیر 95 درجه فارنهایت تعریف می شود.

دستگاه مانیتورینگ علایم حیاتی (Monitoring)

دستگاه مانیتورینگ برای نمایش علایم حیاتی بیمار به طور مستمر به کار می رود. بیماران بستری در بخش های CCU,ICU و بیمارانی که تحت اعمال جراحی قرار می گیرند ، از جمله مواردی هستند که به استفاده از این دستگاه نیازمندند. این دستگاه به همراه ملحقاتی که دارد، می تواند موارد زیر را نمایش دهد:

– فعالیت الکتریکی قلب (ECG)

– دمای بدن(Temp)

– درصد اشباع اکسیژن در خون(SPO2)

– تعداد ضربان قلب (HR)

– فشار خون غیر تهاجمی (NIBP)

– فشار درون شریانی (IBP)

– و سایر پارامترهایی که در دستگاه تحت عنوان ماژول افزوده می شود.

به طور کلی می توان سیستم مانیتورینگ را به صورت مجموعه ای از سیستم هایی که برای کنترل علایم حیاتی بیمار در یک جا جمع شده اند، معرفی کرد و لذا سیستم جدیدی برای شناسایی به حساب نمی آید.

انواع سیستم های مانیتورینگ ( از نظر نحوه ی اتصال )

الف) سیستم مانیتورینگ کنار تختی (Bed Side)

ب) سیستم مانیتورینگ مرکزی (Central)

ج) سیستم تله مانیتورینگ (Tele Monitoring)

  • سیستم مانیتورینگ کنار تختی

معمولاً در کنار تخت بیمار قرار می گیرد و وظیفه ی آن ثبت و نمایش پارامترهای حیاتی بدن بیمار و کنترل آن ها به طور پیوسته می باشد. این مانیتورها ممکن است به صورت سیار استفاده شوند که در این حالت بر روی پایه ای قابل حمل نصب خواهند شد و یا ممکن است به صورت ثابت روی دیوار در کنار نخت بیمار نصب شوند.

اجزاء دستگاه

  1. صفحه نمایشگر
  2. کلیدهای کنترلی
  3. ماژول های مختلف
  4. سنسورها و پروب ها
  5. باطری
  6. برد تغذیه

آلارم های دستگاه

هنگامی که شرایط ویژه اتفاق می افتد و لازم است به کاربر اطلاع داده شود، دستگاه با استفاده از علامت های صوتی و تصویری ظهور شرایط آلارم را اعلام می کند. در هنگام وقوع آلارم، ادامه مانیتورینگ بیمار از طریق دستگاه امکان پذیر بوده و آلارم ها تنها برای اطلاع کاربر از وضعیت بیمار یا شرایط مانیتورینگ می باشد. آلارم صوتی موقع خروج از محدوده های تعیین شده برای هر پارامتر عددی و همچنین بروز خطاها فعال می شود. آلارم های تصویری همزمان با آلارم های صوتی فعال می شوند و برای پارامتری که از محدوده خارج شده است، مقدار عددی آن به صورت چشمک زن مشخص می گردد. چشمک زدن در زمان آلارم ، ثانیه ای یکبار اتفاق می افتد و برای مشخص شدن نوع خطا نیز پیغامی بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود.

  • سیستم مانیتورینگ مرکزی

حداقل اجزاء تشکیل دهنده ی یک سیستم مرکزی به شرح زیر می باشد:

1) مجموعه مانیتور جهت نمایش علایم حیاتی بیماران

2) سرور سیستم مرکزی

3) کانال های ارتباطی مناسب

  • سیستم تله مانیتورینگ

. جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *