دستگاه اسپیرومتر

آشنایی با دستگاه اسپیرومتر

اسپیرومتری نوعی تست عملکرد ریوی است. با اندازه‌گیری میزان هوای ورودی و خروجی هنگام تنفس، ریه‌های شما را تعیین می‌کند. اسپیرومتری بی خطر است، اگرچه ممکن است در اثر تنفس های عمیق مکرر احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما چند روز پس از آزمایش با شما تماس خواهد گرفت و نتایج شما را ارائه می دهد.

دستگاه اسپیرومتر

اسپیرومتر دستگاهی است برای اندازه‌گیری حجم هوای دم و بازدم. این دستگاه تنفس جهت اندازه گرفتن اکسیژن از هوای محیط و انتشار آن به سلول های بدن برای انجام فعالیت‌های سوخت‌وساز بدن و همچنین دفع دی اکسید کربن حاصل از سوخت وساز بدن است. ریه‌ها اعضای اصلی این دستگاه هستند. این دستگاه فعالیت‌های دیگری نیز از قبیل گرم و تازه کردن گازها در تماس با سطح (سطح تهویه‌ای)، محافظت غشاء های سطحی از عوامل مخرب محیطی مانند اجزاء سمی معلق در هوا، میکرو ارگانیسم ها، خشکی و دمای بسیار زیاد و همچنین خنثی کردن ناگهانی PH و مایعات بدن به کار می‌رود. جهت درک بهتر رفتار گازها در این دستگاه از قوانین رابرت بویل، چارلز و هنری استفاده می‌شود.

پارامترهای تنفسی

آشنایی با دستگاه اسپیرومتر

پارامترهای تنفسی، اندازه‌گیری‌هایی هستند که از بررسی آنها می‌توان، وضعیت عملکرد تنفس را نشان داد. این پارامترها شامل حجم‌های ریوی، ظرفیت‌های ریوی، مقاومت راه‌های هوایی. پذیرش و کشسانی ریوی و فشار داخل سینه‌ای است. تنها قسمتی از هوایی که به داخل دستگاه تنفس وارد می‌شود، به آلوئل‌ها می‌رسد و قسمتی از آن در فضای هدایتی باقی می‌ماند که در نتیجه برای تبادل گازی، با خون در دسترس نیست. به این هوا، هوای مرده گفته می‌شود. دلیل وجود چنین حجمی این است که همواره مقداری هوا در سیستم تنفسی وجود دارد که سیستم را باز نگه می‌دارد در نتیجه هربار نیروی زیادی برای بازکردن راه‌های هوایی و بخش تنفسی لازم نیست.

تست اسپیرومتری(تست تنفس)در چه مواردی انجام میشود؟

تست اسپیرومتری

-تشخیص زود رس و به موقع بیماریهای ریوی (آسم , COPD , برونشیت و…)وتعیین شدت انسداد راه هوایی

 2- درمان به موقع و جلوگیری از عوارض بیماریهای ریوی وناتوانی های تنفسی

3 – کمک به افتراق تنگی نفس های قلبی و ریوی

4- پیگیری و فالواپ بیماریهای ریوی برای ادامه یا تغییر نوع یا میزان درمانهای دارویی (اسپری ها )

5- معاینات قبل از استخدام جهت تعیین قابلیت فرد برای کار و شغل مورد نظرمنحنی کامل     6- معاینات دوره ای سالانه ی طب کار جهت بررسی بیماریهای شغلی و حفظ سلامت کارگران

7- در صورت نیاز توصیه برای تغییر شغل یا محدود کردن کارگران بیمار

 8- تعیین میزان خطر برخی اعمال جراحی با استفاده از تست عملکرد ریوی(اسپیرومتری

چگونه برای آزمایش اسپیرومتری آماده شوم؟
قبل از آزمایش، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از شما بخواهد:

مصرف داروهای تنفسی خود را برای مدت کوتاهی متوقف کنید.
لباس های گشاد و راحت بپوشید که به سینه شما فشار نیاورد.
حداقل دو ساعت قبل از آزمایش از خوردن یک وعده غذایی پرحجم خودداری کنید.
حداقل 30 دقیقه قبل از تست از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید.
این اقدامات احتیاطی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که نتایج اسپیرومتری شما دقیق تر است.

تست اسپیرومتری چگونه انجام می شود؟
ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش شما را در مطب یا در یک آزمایشگاه ویژه عملکرد ریه انجام دهد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما گیره های نرمی را روی بینی شما قرار می دهد. گیره ها به شما کمک می کنند فقط از طریق لوله ای که به اسپیرومتر متصل است، نفس خود را خارج کنید.

سپس یک نفس عمیق بکشید و در لوله ای که به اسپیرومتر متصل است دمید. اسپیرومتر میزان هوایی را که از ریه های خود خارج می کنید و مقداری که به ریه های خود بازدم می کنید را اندازه گیری می کند. تا جایی که می توانید محکم و سریع باد بزنید.

برای اطمینان از اینکه نتایج شما دقیق و قابل تکرار هستند، آزمایش را سه بار تکرار خواهید کرد.

همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد که دارویی را تنفس کنید که به باز شدن مجاری تنفسی شما کمک می کند. سپس دوباره به لوله متصل به اسپیرومتر بازدم می کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نتایج آزمایش های شما را قبل و بعد از استنشاق دارو مقایسه می کند. آنها سپس تصمیم خواهند گرفت که آیا می توانند از دارو در برنامه درمانی شما استفاده کنند یا خیر.

آیا آزمایش اسپیرومتری دردناک است؟
نه، آزمایش اسپیرومتری دردناک نیست.

با این حال، ممکن است از نفس کشیدن و خارج کردن بسیار عمیق احساس سرگیجه، سبکی سر یا خستگی داشته باشید. دمیدن در لوله نیز ممکن است باعث سرفه شود. این علائم باید مدت کوتاهی پس از تکمیل آزمایش از بین بروند. اگر در طول آزمایش نیاز به استراحت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اسپیرومتری همچنین می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. اگر در گذشته دچار حمله قلبی شده اید یا هر بیماری دیگری که بر قلب شما تأثیر می گذارد، به پزشک خود اطلاع دهید.

. جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *