لنگش پا

دلایل لنگیدن پا در انسان

لنگیدن پا چیست؟

لنگیدن حالتی است که در آن بیمار در هر قدمی که برمیدارد مجبور است تنه خود را به یک طرف خم کند. شاید لنگش یا لنگیدن مشکلی برای بیمار ایجاد نکند اما از جمله مشکلات آزاردهنده ای است که می تواند تاثیرات بسیار بدی بر ظاهر و زندگی شخص داشته باشد.

دلایل لنگیدن پا

عوامل و دلایل متعددی در بروز این عارضه غیرقابل تحمل یعنی لنگیدن پا دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به:

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان نیز از دیگر اختلالاتی است که موجب تغییر شکل پیدا کردن مفصل و در نهایت لنگیدن پا می گردد. همان طور که اشاره شده بیماری ها و اختلالات در لگن نیز می تواند موجب تغییر شکل مفاصل شوند که از شایع ترین آنها می توان به:

  • دررفتگی مفصل ران
  • نیمه دررفتگی مفصل ران یا لگن
  • ساییدگی مفصل ران یا لگن

آرتروز

آرتروز که یکی از شایع ترین بیماری مفصلی است به مرور زمان موجب ساییدگی و در نهایت تغییر شکل مفصل می شود. این بیماری بیشتر مفصل زانو و لگن را درگیر می کند.

آرتروز زمانی موجب لنگش و لنگیدن پا می شود که در پی آن غضروف ها به طول کامل از بین بروند و دو استخوان تشکیل دهنده مفصل به یکدیگر سابیده شود.

ضعف در عضلات

شاید برای شما پیش بیاید که به صورت ناگهانی قدرت تحرک خود را از دست بدهید و نتوانید به درستی حرکت کنید. در این صورت بدن تان دچار ضعف ناگهانی شده است که این ضعف با استراحت کردن نیز بهبود نمی یابد. ضعیف شدن عضلات ناحیه ران و لگن از شایع ترین نواحی هستند که می توانند موجب لنگش و لنگیدن در پاها شود.

درد در استخوان یا مفصل

هرگونه درد در اندام های تحتانی از جمله ران و لگن می تواند موجب لنگیدن پا شود. البته درد استخوان با دردهای عضلانی و مفید متفاوت است؛ درد استخوان زمانی موجب لنگش یا لنگیدن پا می شود که بنا به چنین دلایلی رخ دهد:

  • جراحت و آسیب دیدگی شدید استخوان
  • سرطان استخوان
  • عفونت استخوان
  • سیاه شدن سر استخوان

بیماری آرتریت

شایع ترین علت خشکی مفصل که به مرور زمان موجب لنگش پا می شود، بیماری آرتریت است. علاوه بر آن بیماری ها و اختلالات دیگری در مفصل هستند که موجب خشکی مفصل می شود از شایع ترین آنها می توان به:

  • گیر کردن یک مینیسک پاره شده در داخل مفصل
  • استخوان سازی نابه جا در اطراف مفصل
  • کوتاه شدن بافت های اطراف مفصل

روماتیسم

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری هایی است که امکان ابتلا به آن در کودکان بسیار بالاست؛ زیرا علت این بیماری نوعی عفونت گلویی است که توسط یک نوع باکتری با نام استرپتوکوک پدید می آید. اولین علامت بیماری روماتیسم، ایجاد تورم در مفصل های اصلی بدن است که همین عامل به مرور زمان موجب اختلال در عملکرد طبیعی بدن و بروز اختلالات حرکتی می شود.

البته علت لنگش پا در کودکان همیشه مربوط به بیماری یا اختلالی در پاها نیست زیرا عواملی مانند وارد شدن ضربه در حین بازی، کشیدگی عضله نیز می تواند در بروز این نوع دردها دخیل باشد. پس اگر لنگش بیش از یک هفته باقی بماند و به مرور زمان شدیدتر شود باید هر چه سریعتر تحت بررسی قرار بگیرد.

فلج مغزی

یکی دیگر از مهم‌ترین علایم فلج مغزی در کودکان، ناتوانی‌های حرکتی در کودک است که تا آخر عمر با او همراه است. علائم ناشی از بیماری فلج مغزی قبل از سه سالگی نمایان می شود و کودک مبتلا به این بیماری در هنگام راه رفتن دچار لنگش می باشد.

عفونت مفصل ران

هرگاه میکروب بتواند خود را از طریقی به مفصل برساند و در آنجا تکثیر پیدا کند می تواند موجب عفونت مفصل شود. مهم ترین علائم عفونت مفصل، درد مفصلی است که با حرکت آن شدید تر می شود و کودک قادر نیست به درستی پای آسیب دیده خود را حرکت دهد و دچار لنگش می شود.

دررفتگی مادرزادی مفصل لگن

دررفتگی مادرزادی لگن در ناحیه ران جزو بیماری های مادرزادی سیستم حرکتی بدن است که در این بیماری سر استخوان ران از داخل حفره استابولوم لگن خارج می شود.

به دنبال این بیماری حرکت مفصل ران محدودتر می شود و کودک در هنگام قرار دادن پا بر روی زمین دچار لنگش می شود. همچنین در این کودکان مفصل ران طرف دررفته کوتاه تر به نظر می رسد و همین عامل موجب می شود کودک در هنگام راه رفتن دچار لنگش شود.

شناسایی علت لنگش پا در کودکان خصوصا کودکان نوپایی که به تازگی شروع به راه رفتن کرده اند؛ کمی مشکل می باشد. اما مادران باید توجه داشته باشند در صورت مشاهده چنین علامتی حتما با یک پزشک مشورت کنند. زیرا علت لنگیدن پا وابسته به چنین عواملی می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *