راهنمای خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی مناسب

راهنمای خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی مناسب

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟سانتریفیوژ دستگاهی است که از آن در آزمایشگاه ها برای جداسازی ذرات سبک تر و سنگین تر در یک محلول و یا هر نوع مواد دیگر استفاده می شود و اساس کار آن، جداسازی ترکیب های سبک و سگنین از هم، مانند جداسازی ذرات از محلول ها، گازها و یا جداسازی مایعات از هم با چگالی های متفاوت است.

سانتریفیوژ وسیله ای است که برای جداسازی مخلوط های ساخته شده از قطعات با چگالی متفاوت استفاده می شود. در زمینه پزشکی، سانتریفیوژها عمدتاً در آزمایشگاه ها برای آماده سازی نمونه ها برای تجزیه و تحلیل استفاده می شوند. به عنوان مثال، یک سانتریفیوژ برای جداسازی پلاسما از خون استفاده می شود. آنها مجهز به روتور هستند که نمونه های آماده سازی در آن قرار می گیرند.
انواع مختلفی از سانتریفیوژها در بازار وجود دارد. هر نوع به یک یا چند برنامه خاص مرتبط است. بنابراین توجه به این نکته در هنگام انتخاب سانتریفیوژ بسیار مهم است.

انواع مختلف سانتریفیوژها چیست؟

ما می توانیم بین سانتریفیوژهای “استاندارد” تمایز قائل شویم: اکثر مدل ها همه کاره هستند و می توانند برای آزمایش ادرار، آنالیز مدفوع و غیره استفاده شوند. آنها دارای سرعت چرخشی بین 5000 تا 15000 دور در دقیقه هستند.

میکرو سانتریفیوژها: معمولاً برای حجم‌های نمونه کوچک مانند لوله‌های مویین استفاده می‌شوند.
آنها عمدتاً برای کار خون استفاده می شوند. سرعت چرخش آنها بیشتر از 10000 دور در دقیقه است. این سانتریفیوژها طراحی فشرده ای دارند.

اولتراسانتریفیوژها: اینها سانتریفیوژهای بسیار پرسرعت هستند. آنها معمولاً برای تجزیه و تحلیل های پیشرفته در آزمایشگاه های تخصصی یا در زمینه تحقیقاتی استفاده می شوند. سرعت چرخش آنها بین 50000 تا 100000 دور در دقیقه است.

سانتریفیوژهای دستی: آنها با استفاده از میل لنگ که توسط یک فرد کار می کند کار می کنند. سرعت چرخش آنها حداکثر 3000 دور در دقیقه است.

سانتریفیوژ چه عملکردهای متفاوتی دارد؟

بسته به نوع سانتریفیوژ و کاربردهای مورد نظر، می تواند عملکردهای زیر را داشته باشد:

در همولوژی: سانتریفیوژهای هماتوکریت و سانتریفیوژهایی برای بانک خون وجود دارد. این سانتریفیوژهای فشرده به طور موثر کسر حجمی گلبول های قرمز خون را تعیین می کنند.
آنها اغلب می توانند 24 مویرگ را به طور همزمان در خود جای دهند و حداکثر سرعت چرخش آنها به طور کلی 12000 دور در دقیقه است.
در زیست شناسی مولکولی: ممکن است بخواهید به عنوان مثال خرید سانتریفیوژ برای استخراج DNA را در نظر بگیرید. در این مورد، بسته به نوع نمونه هایی که با آنها کار می کنید، ممکن است به یک سانتریفیوژ یخچالی نیاز داشته باشید.
از سانتریفیوژهای یخچالی برای پردازش نمونه هایی استفاده می شود که باید در دمای ثابت نگهداری شوند. بنابراین ضروری است که آنها با حداکثر سرعت کار کنند و در عین حال دمای یکسانی را حفظ کنند. در بیشتر موارد، محدوده دمایی ارائه شده توسط این سانتریفیوژها بین 20- تا 40- درجه سانتیگراد است.
که آنها را برای تجزیه و تحلیل DNA یا RNA ایده آل می کند.
در باکتری شناسی: به عنوان مثال از سانتریفیوژها برای سیتولوژی مایعات از منابع مختلف استفاده می شود.
در انگل شناسی: از سانتریفیوژها برای انجام آزمایش غلظت انگل استفاده می شود.
در سم شناسی، فارماکولوژی و غیره.

چگونه روتور مناسب را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از روتور موجود است. رایج ترین آنها عبارتند از:

زاویه ثابت: این روتورها از بلوک های فلزی با چاه های حفر شده در داخل و با زاویه 15 تا 35 درجه نسبت به افقی بسته به مدل ساخته شده اند. لوله هایی که قرار است سانتریفیوژ شوند در این چاهک ها رسوب می کنند. به طور کلی،این روتورها نسبتا جمع و جور هستند و به دلیل شعاع نسبتا کوتاهی که دارند، چرخش سریع آنها آسانتر است. ذرات عمدتاً در امتداد دیواره لوله و به سمت پایین لوله رسوب می کنند. اکثر سانتریفیوژهای سرعت متوسط ​​و بالا از این نوع روتور استفاده می کنند.

روتورهای چرخشی: آنها به لوله اجازه می دهند تا در طول ضربه زاویه خود را تغییر دهد.
سطل ها در حالت توقف عمودی و در هنگام کار افقی هستند. بنابراین ذرات می توانند مستقیماً در پایین لوله رسوب کنند بدون اینکه هرگز به دیواره های لوله برخورد کنند.
عیب اصلی این نوع روتور این است که نمی تواند به سرعت چرخش بسیار بالایی برسد زیرا سطل ها در موقعیت افقی از شعاع روتور خارج می شوند. آنها اغلب برای کاربردهای تحقیقاتی کم حجم استفاده می شوند.
برای انتخاب روتور مناسب، توجه به نکات زیر ضروری است:
ظرفیت: روتور چند نمونه می تواند نگه دارد
سرعت: بسته به نوع روتوری که انتخاب می کنید متفاوت است. سرعت های بسیار بالاتری را می توان با روتورهای زاویه ثابت نسبت به روتورهای چرخشی به بیرون (به پاراگراف قبلی مراجعه کنید) بدست آورد.
نوع نمونه ای که باید سانتریفیوژ شود

برای کاربردهای متنوع،
مهم است که مدلی را انتخاب کنید که با روتورهای مختلف کار کند. به این ترتیب، مهم است که اطمینان حاصل شود که روتور را می توان به راحتی تغییر داد. برخی از مدل ها مجهز به سیستم شناسایی خودکار روتور هستند.

چگونه بهترین پیکربندی سانتریفیوژ را انتخاب کنیم؟

فضای موجود در آزمایشگاه به طور کلی و روی نیمکت به طور خاص مهمترین عنصری است که هنگام انتخاب پیکربندی سانتریفیوژ باید در نظر گرفته شود.

بنابراین می توانیم بین:

نیمکت-بالا (فشرده یا غیر فشرده): این سانتریفیوژها کوچک هستند و قابل نصب بر روی میز آزمایشگاه هستند. قوی، بادوام و با ظرفیت نسبتاً بالا، می توانند در 5000/6000 دور در دقیقه کار کنند. آزمایشگاه های زیست شناسی بالینی عموما دارای این نوع سانتریفیوژ هستند.
برخی از مدل ها را می توان در یخچال نگهداری کرد و بنابراین اجازه سانتریفیوژ کردن مواد شکننده مانند برخی فاکتورهای انعقادی را می دهد.
سانتریفیوژهای بزرگتر عموماً روی زمین هستند: اگر آزمایشگاه بخواهد سازماندهی و فضای نیمکت را بهینه کند، یک سانتریفیوژ روی زمین انتخاب عاقلانه ای است.
این سانتریفیوژها اجازه می دهند که حجم زیادی یا تعداد قابل توجهی از لوله ها تحت درمان قرار گیرند. سرعت چرخش آنها زیاد است و معمولاً حدود 30000 دور در دقیقه است و عموماً در یخچال نگهداری می شوند. نقطه ضعف آنها این است که آنها بسیار سنگین هستند، که باید در هنگام نصب در نظر گرفته شود.
لازم به ذکر است که سانتریفیوژهای یخچال دار یا تهویه شده به فضای بیشتری نسبت به نمونه های معمولی خود نیاز دارند.

چه آپشن هایی برای سانتریفیوژها موجود است؟

ویژگی های مهم بسیاری هم برای ارگونومی و هم برای ایمنی کاربر و نمونه ها وجود دارد. گزینه های زیر برای سانتریفیوژها موجود است:

  • یخچالی، غیر یخچالی، گرمایشی
  • قفل کردن پوشش سانتریفیوژ
  • با باتری کار می کند
  • مدل های کم صدا یا مدل های مجهز به جعبه عایق صدا
  • مدل هایی با یا بدون تایمر برای تنظیم زمان سانتریفیوژ
  • سرعت سنج برای اندازه گیری سرعت چرخش
  • نمایشگر دیجیتال
  • امکان تنظیم سرعت چرخش (شتاب و ترمز)
  • روتور خود متعادل کننده
  • لوازم جانبی اتوکلاو

کلیدواژه ها :

سانتریفیوژ
قیمت دستگاه سانتریفیوژ
قیمت سانتریفیوژ صنعتی
پمپ های سانتریفیوژ
انواع سانتریفیوژ
دستگاه سانتریفیوژ
فن سانتریفیوژ
سانتريفيوژ يونيورسال
سانتريفيوژ يخچال دار
سانتریفیوژ و کاربرد آن
سانتریفیوژهای نسل جدید
سانتریفیوژ نیمه صنعتی
سانتریفیوژ موتوژن تبریز
مقاله سانتریفیوژ

. جهت مشاوره و خرید با ما در ارتباط باشید

شماره تماس 09046285161

اینستاگرام : TEB DAEM

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 زند ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *