سوالات متداول عمل جراحی ACL

سوالات متداول عمل جراحی ACL | درمان | هزینه

هزینه عمل ACL در سال 1400 چند است؟

هزینه جراحی ACL بسته به نوع بیمارستان و نوع بیمه و میزان شدت آسیب به رباط زانو بستگی دارد.و قیمت آزاد آن در سال 1400 حدود 20 تا 25 میلیون تومان است.هزینه های متفرقه شامل شامل تجهیزات پزشکی مانند زانوبند و عصا است.

عمل ACL چیست؟

بازسازی ACL جراحی برای جایگزینی رباط صلیبی قدامی پاره شده (ACL) – یک رباط اصلی در زانو است. آسیب های ACL بیشتر در طول ورزش هایی که شامل توقف های ناگهانی و تغییر جهت می شوند – بیشتر در فوتبال، بسکتبال و والیبال رخ می دهد.

بعد از جراحی ACL چقدر طول می کشد راه بروم؟

معمولا بیماران در عرض 4-2 هفته بدون عصا یا واکر راه می روند، اما برای دوره های کوتاه مدت. بعد از 10 تا 12 هفته، انتظار پیاده روی سریع، دویدن سبک و حتی ورزش پلایومتریک را داشته باشید. بهبودی کامل در بازسازی ACL 6-12 ماه یا بیشتر با فیزیوتراپی است.

ریسک جراحی ACL چقدر است؟

تمام جراحی ها دارای خطراتی از جمله خونریزی، عفونت و آسیب عصبی هستند. سن و سلامت شما نیز بر خطر شما تأثیر می گذارد. سایر خطرات جراحی یا مشکلاتی که پس از جراحی رخ می دهد و خیلی نادر است عبارتند از: از دست دادن حرکت مفصل زانو.

جراحی ACL چقدر درد دارد؟

پس از جراحی ACL، بیمار با اعمال وزن بر روی ساق، درد زیادی را تجربه می کند. بسته به نوع جراحی ترمیمی، بیمار ملزم به استفاده از عصا برای مدت مشخصی است.

بازسازی ACL چند سال طول می کشد؟

بازسازی شدن ACL برای ماندگاری نه تنها این روش موثر است، بلکه تاندون های ترمیم شده مانند تاندون قبلی عمل می کنند. بیماران بازسازی حتی 20 سال بعد عملکرد عالی را نشان دادند و بیش از 85٪ هنوز فعال بودند.

مدت زمان بهبودی جراحی ACL چقدر است؟

دوره نقاهت عمل جراحی ACL ، در چند هفته اول پس از جراحی، باید تلاش کنید تا دامنه حرکتی برابر با زانوی مقابل خود را به دست آورید. بهبودی به طور کلی حدود نه ماه 9ماه)طول می کشد. ممکن است 8 تا 12 ماه یا بیشتر طول بکشد تا ورزشکاران بتوانند به ورزش خود بازگردند.

آیا زانوی من بعد از جراحی ACL مانند قبل خواهد شد؟

در اکثر موارد، دامنه حرکتی بیماران 10 سال پس از عمل جراحی مانند دو سال بعد از عمل است . حدود 85 درصد از بیماران دارای زانوی ثابتی بودند که می توانستند روی آن بپرند.

سریعترین راه برای بهبودی پس از جراحی ACL چیست؟

راه های بهبودی سریع بعد از جراحی بازسازی ACL:

  • راه رفتن
  • انجام تمرینات تقویت چهارسرران
  • خم و راست کردن زانو
  • تکنیک RICE (شامل استراحت ، گذاشتن یخ ، فشرده سازی و افزایش ارتفاع پا)
  • استفاده از مسکن و داروهای ضدالتهاب

آیا تاخیر در جراحی ACL بد است؟

تاخیر بیش از شش ماه، خطر آسیب بیشتر و انحطاط زانوی درگیر را افزایش می دهد.

آیا می توانم بدون ACL زندگی کنم؟

بله اما بدون ACL، بعید است که زانو از فرود، پرش و چرخش تهاجمی پشتیبانی کند. زندگی با پارگی ACL ممکن است به معنای محدود کردن شرکت در ورزش، کار و فعالیت‌هایی باشد که باعث تورم زانو، خالی شدن یا احساس بی‌ثباتی می‌شود.

چگونه بعد از جراحی ACL توالت برویم؟

پای عمل شده خود را کمی به سمت جلو بلغزانید و به آرامی به سمت صندلی توالت پایین بیایید. برای ایستادن، از یک میله دستگیره استفاده کنید یا دست خود را در وسط میله مرکزی واکر قرار دهید.

چگونه بعد از جراحی ACL توالت برویم؟

آیا ام آر آی در مورد پارگی ACL اشتباه می کند؟

در اغلب موارد MRI برای تشخیص پارگی رباط ACL خوب عمل میکند.

آیا جراحی ACL می تواند شکست بخورد؟

جراحی ACL حتی در بهترین شرایط ممکن است با شکست مواجه شود. به طور کلی احساس می شود حدود 5٪ احتمال شکست به دلیل تروما باشد. شایع ترین علت شکست پیوند ACL یک خطای فنی با قرارگیری نادرست تونل های بازسازی اصلی ACL است.

با پارگی ACL کجا درد خواهد گرفت؟

در حین پارگی ACL احتمالاً در مرکز زانوی خود احساس درد خواهید کرد. از آنجایی که MCL در کنار زانوی شما قرار دارد، درد و تورم به جای وسط، در قسمت داخلی زانو قرار می گیرد.

بعد از جراحی ACL چگونه باید خوابید؟

در حالی که زانوی خود را بالا آورده اید، بخوابید، اما خم نشوید. یک بالش زیر پای خود قرار دهید. در چند روز اول تا جایی که می توانید پای خود را بالا نگه دارید. برای انجام کارهای روزانه می توانید از بریس و عصا برای حرکت در خانه استفاده کنید.

بعد از جراحی ACL از چه چیزهایی باید اجتناب کنم؟

در اینجا چیزی است که باید از آن اجتناب کنید:

فشار زیادی به زانو و بدن خود وارد نکنید. احساس بی تاب بودن در طول دوره توانبخشی آسان است.

زانوی خود را بیش از حد یخ نکنید.

از خوابیدن با زانو خم خودداری کنید.
اگر در مورد چیزی نگران هستید، از اطلاع دادن به پزشک خود نترسید.

در این پست اکثر سوالات متداولی که برای جراحی ACL موردنیاز بود را پاسخ داده ایم اگر سوالی داشتید در قسمت نظرات پاسخ خواهیم داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *