نعویض مفصل لگن

سوالات متداول تعویض مفصل لگن

سوالات متداول جراحی لگن(تعویض مفصل لگن)

1-چه زمانی باید تعویض مفصل لگن انجام دهم؟

جراحی تعویض مفصل لگن و ران در کسانی استفاده میشود که درد لگن دارند ولی نه هر دردی در لگن. آن هایی که به علت خراب شدن مفصل ران ایجاد میشوند ولی نه هر خراب شدنی. آنهایی که مفصل شان چنان خراب شده که با راه های دیگر درد آن قابل کنترل نیست.

البته این جراحی در کسانی که مشکلات مفصل ران در آنها موجب کوتاهی پا یا محدودیت حرکتی یا لنگش شده است هم کمک کننده است ولی بیشترین کسانی که جراحی تعویض مفصل ران میکنند آنهایی هستند که درد لگن دارند.

پس می توان گفت در بیمارانی که مفصل ران آنها در ناحیه لگن خراب شده و این خرابی برای آنها درد ایجاد میکند و این درد با هیچ درمان دیگری قابل کنترل نیست باید عمل جراحی تعویض مفصل لگن انجام داد.

سوال بعدی که اینجا به ذهن میاید این است که چه بیماری هایی این توانایی را دارند که مفصل ران را به چنین وضعیتی درآورند. آن را آنقدر خراب کنند که نتوان با درمان های ساده تر درد آنها را کنترل کرد.

بگذارید ابتدا در زیر تعدادی از آنها را مثال بزنم و بعد در ادامه خواهیم دید که هر کسی که این بیماری ها را دارد لزوما نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن ندارد و انجام این جراحی الزامات دیگری را نیز طلب میکند.

چه بیماری هایی نیاز به تعویض مفصل لگن دارند

گرچه درد لگن علل زیادی دارد ولی جراحی تعویض مفصل لگن فقط برای درمان آن دسته از علل این دردها بکار میرود که منشا آنها در مفصل ران است. پس دردی که منشا آن در بافت های اطراف مفصل است یا در جای دیگر است با جراحی تعویض مفصل بهتر نمیشود.

مهمترین منشا درد در مفصل ران خراب شدن غضروف مفصلی است. خیلی از بیماری ها میتوانند غضروف مفصل ران را خراب کنند. شایعترین آنها سه بیماری سائیدگی و سیاه شدن و دیسپلازی مفصل ران هستند.

2-علائم ساییدگی لگن چیست؟

اولین علائم آرتروز یا ساییدگی لگن احساس خشکی و ناراحتی گنگی در ناحیه کشاله ران و باسن و یا حتی ناحیه ران است. این مشکلات بخصوص در صبح وقتی بیمار از خواب بیدار میشود بیشتر است و ممکن است بتدریج در طول روز کمتر شود.

بتدریج با شدت یافتن بیماری، این احساس بصورت درد در میاید. این درد در هنگام فعالیت های بدنی شدیدتر شده و با کمی استراحت بهتر میشود.

با شدیدتر شدن آرتروز لگن، درد دیگر حتی با استراحت هم خوب نشده و حرکت مفصل بشدت کم میشود به عبارت دیگر مفصل خشک میشود.

بتدریج ممکن است بیماری آنقدر شدید شود که لایه غضروفی کاملا از بین رفته و در سطح مفصل، استخوان روی استخوان حرکت کند.

در این وضعیت حرکت مفصل بطور طاقت فرسایی دردناک بوده و توانایی خم و راست شدن ران و یا چرخش ران بشدت کم میشود.

بیمار برای کاهش شدت درد مجبور میشود اندامش را کمتر حرکت بدهد و کمتر راه برود و همین امر موجب میشود بتدریج عضلات اطراف ران و باسن ضعیف شده که نتیجه آن ایجاد لنگش در حین راه رفتن است

در موارد پیشرفته آرترزو لگن، ممکن است طول اندام تحتانی کاهش یابد.

بیمار مبتلا به ساییدگی لگن در حین راه رفتن میلنگد. علت این لنگش میتواند درد، ضعف عضلات لگن، محدودیت حرکت مفصل و کوتاهی اندام باشد.

3-آیا بدون جراحی نیز مفصل آسیب دیده لگن بهبود پیدا می کند؟

گفتیم درد لگن ناشی از خرابی مفصل ران وقتی هنوز شدید نشده است را میتوان با اقدامات طبی و غیر جراحی از بین برد یا حداقل کم کرد. مهمترین این اقدامات عبارتند از

  • کاهش فعالیت های بدنی: با کمتر راه رفتن یا استفاده از عصا میتوان درد لگن را کمتر کرد. بیمار همچنین باید سعی کند از پله کمتر استفاده کند و در زمین هایی که سربالا و سرپایین هستند کمتر راه پیمایی کند. برای نشستن از صندلی و برای اجابت مزاج ار توالت فرنگی استفاده کند.
  • قوی تر کردن عضلات لگن: هرچه عضلات لگن قویتر باشند فشار کمتری به مفصل ران وراد شده و درد لگن کمتر میشود. بهترین ورزش برای قویتر کردن این عضلات شنا و راه رفتن در آب است.
  • کاهش وزن: هرچه وزن فرد کمتر باشد فشار کمتری به مفصل ران وارد شده و درد لگن کمتر میشود.
  • گرم نگه داشتن لگن: گرمای موضعی میتواند شدت درد لگن را کمتر کند. استفاده از یک شلوار گرم کن در فصول سرد سال و قرار نگرفتن در مقابل کولر در فصول گرم سال میتواند شدت درد لگن را کمتر کند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپ میتواند با کمک دستگاه هایی که در اختیار دارد شدت درد لگن را کم کند. البته باید به یاد داشت تاثیر این اقدامات فقط تا موقعی است که فیزیوتراپی انجام میشود و با قطع آن درد مجددا شروع خواهد شد.
  • مصرف داروهای ضد التهاب: استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند بروفن یا دیکلوفناک یا سلبرکس و استفاده از داروههای ضد درد مانند استامینوفن هم میتوانند شدت درد لگن را کم کنند. البته این کاهش درد فقط تا موقعی ادامه خواهد داشت که دارو مصرف شود و با قطع مصرف دارو درد مجددا شروع خواهد شد.

قطعا در صورتی که شدت درد لگن به این اقدامات کنترل نشود بیمار باید تحت عمل جراحی تعویض مفصل لگن قرار گیرد.

4- تعویض مفصل لگن در چه افرادی ممنوع است؟

کسانیکه مشکلات حاد پزشکی دارند.

5- آیا مشکلات طبی در افراد پیر ممنوعیت برای تعویض مفصل لگن است؟

مشکلات طبی که اختلال بی هوشی یا برای بهبود زخم ایجاد کند محدودیت هایی را ایجاد می کند .

6- آیا چاقی برای تعویض مفصل لگن ممنوعیت است؟

کاهش وزن شدیدا توصیه می گردد مخصوصا برای افراد داری وزن بالای 110 کیلوگرم

7- مدت زمان بستری برای عمل جراحی تعویض مفصل لگن چقدر است؟

معمولا بیمار یک تا دو روز در بیمارستان بستری می ماند، این بازه زمانی به روند پیشرفت و همچنین نوع جراحی بستگی دارد.

در صورتی که بیمار بدن سالم و آماده ای داشته باشد، یک روز در بیمارستان بستری می شود و همان روز می تواند شروع به راه رفتن کند.

8- تعویض مفصل لگن چه محدودیتهایی برای فرد ایجاد خواهد کرد؟

– حتی الامکان بیمار نباید از پله بالا و پایین برود و در صورت ضرورت ارتفاع پله ها باید کم باشد تا از خم شدن بیش از حد مفصل ران جلوگیری شود.

– از قرار گرفتن در وضعیت هایی که ممکن است به زمین بخورید به شدت خودداری شود.  

– از تشک های سفت هنگام خوابیدن استفاده شود.

– زمان خوابیدن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن از بالش بین زانوها استفاده شود.این کار جهت جلوگیری از چرخش پا به داخل می باشد.دقت شود که بالش ها زیر زانو قرار نگیرند.

– از چرخاندن شست پا به داخل به شدت خودداری شود.زیرا این عمل با چرخش مفصل هیپ همراه است و منجر به دررفتگی آن می شود.

– راه رفتن بعد از تعویض مفصل لگن حتما باید با واکر انجام شود.

9- بعد از تعویض مفصل لگن چه فعالیت های ورزشی مجاز هستند؟

برای تمام بیمارانی که جراحی تعویض مفصل لگن داشته اند، به مدت ۱۲-۶ ماه چرخیدن روی پاشنه ی پایین که جراحی شده است یا چرخ زدن دور خود ممنوع است.

همچنین اجازه ندارید پایی که جراحی شده است را عقبتر از خط وسط بدن ببرید حتی همان پا را بیشتر از ۹۰ درجه هم نباید بچرخانید. همچنین خم شدن به جلو، چرخش کمر و چمباتمه زدن نیز ممنوع است. متخصص فیزیوتراپیست شما با کمک تجهیزات و تکنیک هایی که دقیقا با نوع مشکل شما تطبیق یافته اند، به شما در پیشبرد صحیح فعالیت های روزمره و اقداماتی که نیاز به احتیاط دارند، کمک میکند. به یاد داشته باشید که اگر به توصیه های فیزیوتراپیست خود بی توجه باشید ممکن است در طی فعالیتها دچار دررفتگی مفصل جدید و حتی نیازمند جراحی مجدد شوید. حتی بعد از اینکه مفصل کاملا بهبود یافت باید از انجام ورزشهای خاص و فعالیتهای سنگین پرهیز کنید. مفصل جدید صرفا برای انجام فعالیتهای عادی و روزمره طراحی شده است؛ نه بیشتر.

10-اگر باید تعویض مفصل لگن برای بنده تجویز شده باشد و این کار را انجام ندهم چه عوارضی خواهد داشت؟

به تدریج محدودیت های حرکتی بیمار افزایش پیدا خواهد.

11-چه پروتزی مناسب است برای تعویض مفصل لگن و عمر آن چقدر است؟

غالب پروتزهای ارتوپدی که از شرکت های معتبر تهیه می شود مناسب است که عمر آن ها بین 15 تا 20 سال است.

پروتز مفصل لگن

12- آیا می توان به طور همزمان به تعویض مفصل هر دو لگن پرداخت؟

بله ممکن است البته بسته به شرایط بیمار، جراح و بیمارستان دارد.

13-هزینه عمل تعویض مفصل لگن چند است؟

بسته به نوع پروتز ، دستمزد پزشک و هزینه بیمارستان متغیر است. پروتزها بسته به قیمت دلار عوض می شوند و قیمت هزینه های بیمارستان و پزشک نیز متغیر است. که جمع کل هزینه بسته به این چند فاکتور است.

14- میزان موفقیت بعد از تعویض مفصل لگن چقدر است؟

جراحی تعویض مفصل لگن جز موفقیت آمیزترین جراحی های ارتوپدی به شمار می آید و یکی از ده پیشرفت برتر علم پزشکی در قرن 21 شناخته شده است. تاکنون صدها هزار نفر در سراسر جهان با این روش جراحی تحت درمان قرار گرفته اند و بعد از تحمل مدت ها رنج ناشی از آرتروز، آسیب دیدگی، عفونت، شکستگی لگن، وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شوند.

15- علت درد بعد از تعویض مفصل لگن چیست؟

دردی که قبل از جراحی احساس می شود، بلافاصله بعد از جراحی از بین خواهد رفت. البته ممکن است بعد از جراحی، مقدار جزئی درد احساس شود که با مصرف داروهای مسکن، آرام خواهد شد. توصیه می شود این داروها، طی 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی، به طور مرتب مصرف شوند.

16-بعد از چه مدت می توانم در حالت عادی راه بروم؟

عوامل مختلفی، از جمله:

  • سن
  • شرایط جسمانی
  • وضعیت مفاصل و ماهیچه ها
  • میزان فعالیت بدنی

در سرعت طی شدن دوره نقاهت دخیل هستند. طول دوره نقاهت، در هر بیمار متفاوت است. با این حال، بیمار تقریبا چهار هفته بعد از جراحی، قادر به انجام کارهای سبک خواهد بود. در صورتی که کاری سنگین باشد، این بازه زمانی کمی طولانی تر خواهد بود.

در خصوص زمان مناسب رانندگی باید بگوییم، توصیه می شود به مدت۴ هفته از رانندگی کردن خودداری شود.
توصیه می شود به مدت شش تا هشت هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری شود. حتی قرارگیری در پوزیشن های خاص نیز ممنوع می باشد.

17-تمرینات و یا جلسات فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن به چه صورت است؟

لازم به ذکر است که بدن شما پس از جراحی تعویض مفصل لگن در هیچ شرایطی نباید در حالت ۹۰ درجه و یا جلوتر از آن قرار بگیرد.

در حال نشستن روی مبل و یا توالت فرنگی و یا هنگام برخاستن از روی تخت و یا غیره تفاوتی ندارد.

هنگام نشستن روی مبل یا صندلی بعد از تعویض مفصل لگن باید نشیمنگاه را کمی جلوتر قرار دهید یعنی نزدیک به لبه صندلی و کمر را کمی عقب تر ببرید و پاها را به سمت جلو صاف کنید.

18-برنامه قبل و بعد از عمل به چه صورت است؟

قبل از انجام عمل جراحی مفصل لگن جراح و متخصص ارتوپدی معاینات و آزمایشات پزشکی را برای بیمار توصیه می کند. این آزمایشات به این دلیل گرفته می شود که جراح از تمام شرایط جسمی بیمار آگاهی پیدا کند.

آزمایشاتی که صورت می گیرد شامل موراد زیر می باشد:

  • برای اندازه گیری اندازه سلول های قرمز خونی آزمایش خون گرفته می شود.
  • موقعیت و وضعیت قلب را ارزیابی و مورد بررسی قرار می دهند.
  • برای تشخیص عفونت و یا بارداری آزمایش ادرار صورت می گیرد.
  • از شش ها تصویربرداری رادیولوژی انجام می شود.

برخی از مشکلات ویژه مانند: دیابت احتمال دارد در روند بهتر شدن و بهبود بیمار اختلالاتی به وجود بیاورد. به همین دلیل نیاز است که در صورت داشتن سابقه بیماری و استفاده از هر گونه داروئی به پزشک اطلاع داده شود تا از بروز عوارض جبران ناپذیر پیشگیری نمود.

19-آیا بیمه هزینه های عمل تعویض مفصل لگن را پرداخت می کند؟

بسته به شرایط و نوع بیمه(بیمه نیروهای مسلح و بیمه تکمیلی) بیمار، هزینه بعد از عمل جراحی قابل پیگیری است.

20-برای پیش گیری از ساییدگی لگن چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم این اتفاقات، قسمتی از روند طبیعی افزایش سن است ولی در افراد مختلف شدت و ضعف دارد.

در بعضی افراد زودتر ایجاد شده و یا شدیدتر است و بعضی دیگر از افراد آن را کمتر تجربه میکنند. بعضی عوامل مانند وزن زیاد یا انجام کارهای بدنی خاص میتوانند این روند را تسریع کنند.

گاهی اوقات شدت آرتروز لگن یا سائیدگی مفصل ران متناسب با سن بیمار نیست و تنها در این زمان است که میتوان به این روند نام بیماری را اطلاق کرد.

آرتروز لگن در زنان بیشتر از مردان دیده میشود و بعضی عوامل مانند شکستگی ها و یا عفونت ها و یا دیگر بیماریهای اسکلتال میتوانند ایجاد آن را سرعت دهند.

استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایعترین علل درد اندام در انسان ها است و ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد. یکی از مفاصل مستعد آرتروز مفصل ران یا هیپ است که ممکن است به علت نیروها و فشارهای زیادی باشد که به این مفصل وارد میشود.

21-بعد از تعویض مفصل لگن می توانم فوتبال بازی کنم؟

بسته به شرایط بله

22-بنده شغل سخت دارم آیا بعد از تعویض مفصل لگن می توانم کار کنم؟چه مدت به بنده مرخصی خواهند داد؟

ازگشت بیمار به سر کار بستگی به نوع کار او دارد. اگر کار نشسته و به اصطلاح پشت میزی است میتوان بعد از دو سه هفته به سر کار برگشت. بعد از حدود یکی دو ماه از جراحی هم میتوان رانندگی کرد.

معمولا لنگش بیمار چند ماه طول میکشد تا خوب شود. بعد از جراحی به بیمار نرمش هایی آموزش داده میشود تا با کمک آنها عضلات لگن را تقویت کند. این نرمش ها در طول چند ماه عضلات را تقویت کرده و این کار به تدریج موجب از بین رفتن لنگش میشود.

جهت مشاوره جراحی تعویض مفصل لگن با شماره 09170024615 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *