علائم، علل و درمان انگشتان دست

علائم، علل و درمان ضرب دیدگی انگشت دست

با توجه به آناتومی انگشتان دست، هنگام وارد شدن فشار و ضربه ناگهانی به انگشت، بندهای انگشتان (دیستال،پریگزیمال، میدل) و استخوان ها و مفاصل دست دچار آسیب شده و بافت های نرم و الیاف عضلات انگشتان کشیده و یا پاره می شوند و دچار ضرب دیدگی می گردند. در نتیجه در فعالیت و حرکت انگشتان اختلال ایجاد می شود.

علائم ضرب دیدگی انگشت دست

انگشت دست به هنگام آسیب و ضرب دیدگی دچار علائم و نشانه هایی می شود که این نشانه ها با توجه به میزان آسیب و درجهت ضرب دیدگی، متفاوت می باشند. علائم ضرب دیدگی انگشت دست عبارتند از:

  1. تورم و التهاب
  2. درد شدید و مداوم
  3. حساس شدن به لمس انگشت
  4. خون مردگی و کبودی
  5. کاهش دامنه حرکتی و عدم توانایی حرکت انگشت

علل ضرب دیدگی انگشت دست

انگشت دست به دلایل مختلفی دچار پارگی بافت های عضلانی و یا کشیدگی می شود. این دلایل موجب ضرب دیدگی انگشت دست شده و در فعالیت و حرکت انگشتان دست اختلال ایجاد می کنند:

  1. فشار و ضربه هنگام برخورد با اشیا (در، دیورا، میز و…)
  2. فشارهای ناگهانی
  3. افتادن شی بر روی انگشت از جمله لیوان، موبایل و…
  4. ورزش هایی از جمله تکواندو، بستکتبال، والیبال و…
  5. تصادف و افتادن روی زمین

درمان ضرب دیدگی انگشت دست

جهت بهبود سریع تر انگشت ضرب دیده، باید از روش های زیر استفاده کرد:

  1. استفاده از اسپلینت آلومینیومی بین 5 تا 12 روز و ثابت نگه داشتن فوری انگشت
  2. استفاده از کمپرس های سرد و گرم بر روی انگشت
  3. ماساژ با آب ولرم و گرم
  4. تمرینات ورزشی مناسب
  5. فیزیوتراپی با روش های آن از جمله تیپینگ، لیزر، کایروپراکتیک و…

پماد مخصوص ضرب دیدگی

بعد از ضرب دیدگی و آسیب دیدن نواحی مختلف بدن، یکی از راه های درمانی در جهت بهبود و کاهش و تسکین درد و همچنین تورم ناحیه آسیب دیده، استفاده از پمادهای مخصوص ضرب دیدگی می باشد. یکی از پمادهای موثر در درمان ضرب دیدگی نواحی مختلف بدن، پماد تروماهرب می باشد. این پماد خاصیت ضد درد و ضد التهاب داشته و با نفوذ به بافت آسیب دیده موجب بازسازی بافت ها و تسکین درد و تورم ناحیه ضرب دیده می شود. این پماد از عصاره گیاهان همیشه بهار کوهی، مریم گلی، پودر کافر، شاه بلوط هندی، هاماملیس و تیمول تشکیل شده و مصرف آن برای افراد باردار و همچنین افرادی که به گیاهان بابونه و همیشه بهار آلرژی دارند، نامناسب بوده و توصیه نمی شود.

مراقبت های بعد از ضرب دیدگی

بعد از ضرب دیدگی هر کدام از اندام ها و عضو های بدن جهت بهبود سریع تر عضو آسیب دیده و همچنین جلوگیری از آسیب های جدی، فرد باید اقداماتی را انجام دهد. این اقدامات عبارتند از:

  1. در مرحله اول دقت کنید ممکن است یک ضرب دیدگی ساده نباشد و احتمال شکستگی وجود داشته باشد. بنابراین تا وقتی از وجود شکستگی اطلاع پیدا نکردید و مشخص نیست که آسیب فقط ضرب دیدگی است، عضو آسیب دیده را حرکت ندهید.
  2. بلافاصله بعد از ضرب دیدگی در سه ساعت اول از کمپرس سرد استفاده کنید.
  3. تا ۳ روز بعد از ضرب دیدگی، باید روی ناحیه ضرب دیده کمپرس گرم قراردهید. با گذاشتن کمپرس گرم بر روی ناحیه ضرب دیده، جریان خون افزایش یافته و بافت ها زودتر ترمیم می شوند.
  4. از استراحت دادن به عضله آسیب دیده در طولانی مدت بپرهیزید، چرا که این عمل موجب خشکی و گرفتگی عضلات و همچنین ضعف عضلانی می شود.
  5. قبل از انجام دادن هرگونه ورزش و فعالیت های ورزشی، حتما بدن خود را گرم کنید.
  6. استفاده از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و داروهای ضد درد مانند استامینوفن موجب تسکین درد و همچنین کاهش تورم عضو ضرب دیده می شود.
  7. تقویت عضلات با ورزش های مناسب
  8. یکی دیگر از روش های مراقبتی استفاده از آب گرم و ولرم و قراردادن ناحیه ضرب دیده درون آن می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *