پای ضربدری

عمل پای ضربدری چگونه انجام میشه ؟

ژنووالگوم (پای ضربدری، Knee Valgus) ژنووالگوم، نوعی اختلال در راستای طبیعی اندام تحتانی است، که در آن زانوها به هم نزدیک تر و مچ پاها از یکدیگر فاصله پیدا می کنند. به طور طبیعی زانوی افراد بالغ حدود ۲تا ۶ درجه به سمت داخل انحراف دارد.

افزایش انحراف زانو بیش از ۶ درجه والگوس نامیده می شود که بیشتر موارد مربوط به ضایعات دیستال استخوان فمور است. استئوتومی دیستال فمور معمولا در کدام بیماران انجام می شود؟ برای بیمارانی که دچار آرتروز در قسمت خارجی زانوی خود شده اند و قسمت داخی سطح غضروف مفصل زانویشان سالم است، می توان به جای جراحی تعویض مفصل زانو از این جراحی استفاده نمود.

انجام استئوتومی دیستال فمور در این بیماران باعث می شود وزن بیمار بیشتر از قسمت سالم سطح مفصلی زانو منتقل شود و فشار روی سطح مفصلی آسیب دیده کاهش یابد. بیمارانی که نیاز به پیوند منیسک خارجی دارند. احتمال موفقیت جراحی پیوند منیسک پس از اصلاح راستای زانو افزایش می یابد.

بیمارانی که دچار پارگی مزمن رباط MCL شده اند. دیده شده در بیمارانی که دچار ژنووالگوم هستند و جراحی بازسازی MCL برایشان انجام می شود بسیار بیستر در خطر پارگی مجدد MCL قرار دارند. روش جراحی استئوتومی دیستال فمور روش جراحی ممکن است برش بطور قوس باشد و استخوان از محل قوس چرخانده شود که به آن Dome Femoral Osteotomy میگویند.

مزایای این روش : مزایای این روش عدم تغییر طول اندام تحتانی و بهتر جوش خوردن استخوان می باشد. در سال های اخیر از این روش کمتر استفاده می شود. روش دیگر medial closing wedge است که یک مثلث به اندازه زاویه انحراف از استخوان برمیدارند و مابقی استخوان را بهم می چسبانند. مزیت این روش : مزیت این روش جوش خوردن زودتر استخوان است اما مشکل آن نقص استخوانی ایجاد شده و نیز کوتاهی استخوان می باشد.

رایج ترین روش lateral opening wedge است که استخوان فمور از سمت خارج در محل مناسب بریده شده و تا میزان اصلاح انحراف جابجا میشود و در محل بازشدگی استخوان از گرافت استخوانی برای پر نمودن فاصله استفاده می شود. ایراد این روش : اشکال این روش ریسک جوش نخوردن است اما ظاهر بهتر و دقت بیشتر در تنظیم زاویه راستای اندام تحتانی در هنگام جراحی از مزیت های این روش می باشد. طب دائم ارائه دهنده انواع پیچ و پلاک ها .و پروتزهای ارتوپدی

جهت مشاوره با شماره 09170024615 تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *