پارگی رباط صلیبی

مشاوره پارگی رباط صلیبی زانو در بوشهر-09170024615

درباره پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو : به طور کلی هر زانو دو رباط صلیبی دارد ؛ رباط صلیبی قدامی و خلفی. این رباط ها استخوان ران یا فمور را به تیبیا یا استخوان پایین پا وصل می کنند. وقتی یکی از این رباط ها در زانو به صورت جزئی یا به طور کامل پاره شود ، پارگی رباط صلیبی حادث می ­شود ؛ البته تصادف و افتادن می تواند هر دو رباط را پاره کند.

لازم به ذکر است که تصادفات رانندگی ­و جراحات ورزشی رایج ترین دلایل پارگی رباط صلیبی هستند ؛ به عنوان مثال ، رباط صلیبی قدامی اغلب در یک حرکت ناگهانی هنگام توقف اتفاق می کند ؛ طی این جریان ، زانو خم می شود و مختصری در وضعیت قفل شده قرار می گیرد و همزمان به سمت بیرون می چرخد ؛ که این حالت ، غالبا در اسکی ، فوتبال یا سایر ورزش های توپی­که مستلزم تغییرات ناگهانی در مسیر حرکت می باشند اتفاق می افتد.

پارگی رباط صلیبی خلفی ، در نتیجه فشارهای بیرونی می باشد ؛ برای مثال برخورد با داشبورد خودرو یا تصادف. این حرکات موجب می شود رباط صلیبی خلفی بیش از حد کشیده شده و به پارگی منتج شود.

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

وقتی رباط صلیبی پاره می شود ، صدای ترک واضحی شنیده شده و زانو سریعا متورم و دردناک می­شود ، اگرچه این درد بعد از مدت کوتاهی به نحوی خفیف می شود ، اما توجه داشته باشید که چنانچه فشار روی زانو قرار گیرد ، درد دوباره تشدید می گردد.

در صورت وقوع پارگی رباط صلیبی زانو ؛ زمانی که فرد راه می رود ، زانوی او بی ثبات بوده و به یک طرف خم می ­شود. همچنین فرد با رباط صلیبی پاره ، نمی تواند پای خود را خم کند یا بکشد.

ضمنا به دنبال پارگی رباط صلیبی زانو ، ممکن است کبودی شکل گیرد و گاهی اوقات خونریزی داخلی اتفاق بیفتد.

تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو

پزشک متخصص در ابتدا ، بر اساس معاینات فیزیکی مختلف مرتبط با پارگی رباط صلیبی اقدام به تشخیص این عارضه می کند و برای محرز نمودن تشخیص خود ، ام آر آی و اشعه ایکس تجویز می نماید.

درمان پارگی رباط صلیبی خلفی

در ورزشکاران و همه افراد فارغ از هر سنی که می خواهند به فعالیت های فیزیکی سخت ادامه دهند ؛ برای درمان پارگی رباط صلیبی خلفی ، جراحی بازسازی رباط صلیبی لازم است ؛ لذا می توان گفت که گزینه جراحی ، معمولا برحسب سبک زندگی بیمار خواهد بود.

از این رو اگر جراحت شدید نباشد ، در بعضی بیماران که ورزش های فشرده یا کار فیزیکی ­سخت انجام نمی دهند می توان بدون جراحی ، پارگی رباط صلیبی خلفی را درمان کرد.

هدف از درمان پارگی رباط صلیبی با جراحی ؛ تعویض و بازسازی قسمت آسیب دیده رباط صلیبی و بازیابی ثبات زانو است.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ، به شدت جراحت بستگی دارد ، تا جایی که تمام پارگی های رباط صلیبی به جراحی نیازی ندارند.

درمان اولیه بر کنترل درد ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، بازیابی طبق حرکت و جلوگیری از جراحت در آینده است.

لازم به ذکر است اقدام سریع به درمان ؛ می تواند به بازیابی سریع تر حرکت زانو و کمک به بهبودی زانو بسیار موثر واقع گردد.

تصمیم به درمان جراحی یا غیر جراحی برای پارگی رباط صلیبی قدامی ؛ به چندین فاکتور از جمله سن بیمار ، علائم موجود ، سطح فعالیت او و انتظارات وی از این جراحی ؛ بستگی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *