عوارض جراحی افزایش قد

عوارض جراحی افزایش قد-مشاوره 09170024615

ریسک ها و خطرات عمل جراحی افزایش قد


عوارض و خطرهای اصلی

شکستگی و یکپارچه نبودن استخوان

در تمام روش های افزایش قد یک یا چند استخوان به دو بخش (استئوتومی یا شکستن استخوان) تقسیم و سپس دو بخش شکسته شده به آهستگی از هم جدا می‌شود. در مجموع تمام این روش‌ها بر توانایی طبیعی استخوان برای رشد و احیا متکی است. چنانچه سرعت جدا شدن از سرعت رشد استخوان بیشتر باشد، احتمال این که دو بخش استخوان کاملاً جدا از یکدیگر بماند و به صورت یکپارچه رشد نکند، بالا خواهد بود. این مورد گونه‌ای شکستگی و عارضه‌ای جدی است که منجر به معکوس شدن افزایش قد می‌شود و گاهی اوقات باید پیوند استخوان برای جبران و ترمیم آن انجام شود.

آسیب‌دیدگی عصب‌ها و رگ‌های خونی

پی‌آمد جراحی افزایش قد کشیده شدن رگ‌های خونی و اعصاب است که به نوبه خود به آسیب‌دیدگی آنها منجر می‌شود که برای درمان آن باید جراحی انجام شود یا داروهای خاصی تجویز گردد.

هر چند این نوع آسیب دیدگی متداول‌تر از شکستگی است، اما می‌توان با اطمینان از این که سرعت افزایش قد در حدی است که بدن قادر به مدیریت آن است، امکان بروز این عوارض را کاهش داد.

به هم پیوستگی پیش از موعد

چنانچه سرعت افزایش طول استخوان بیش از حد آهسته باشد، التیام و جوش خوردن استخوان پیش از تکمیل فرایند افزایش قد رخ می‌دهد و به این ترتیب هدف انجام عمل محقق نمی‌گردد. با نظارت دقیق بر رشد استخوان می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد، اما در صورت مواجهه با آن، جراحی خارج از برنامه باید انجام شود.

عوارض و خطرهای جزیی 

عفونت

زمانی که دستگاه مخصوص افزایش قد در بدن قرار داده می‌شود، احتمال بروز عفونت در ناحیه‌های تماس آن با بافت‌های بدن وجود دارد. عفونت ناحیه‌های قرار گرفتن پین، یعنی محلی که پین پوست و استخوان را به یکدیگر متصل می‌سازد، در روش‌های بیرونی بسیار شایع است. حال آن که عفونت در روش‌های درونی نادر است، اما اگر بروز یابد، بسیار وخیم و جدی خواهد بود، چون عفونت درون بدن محبوس خواهد شد و گاهی تا مدت‌ها تشخیص داده نمی‌شود.

جای زخم

چون در جراحی افزایش قد برش‌های متعددی در پوست و گوشت ایجاد می‌شود، احتمال به جا ماندن اثر زخم بالا است. جای زخم به ویژه در صورت انجام روش‌های بیرونی ناخوشایند است، چرا که چندین جای زخم بر روی بدن باقی می‌ماند که بعضی از آنها بسیار طولانی و عمیق است.

دیگر عوارض 

هر روش با خطرها و عوارض منحصر به فرد خود همراه است و پیش از هر گونه تصمیم‌گیری جراح باید بیمار را کاملاً از خطرهای احتمالی‌ هر عمل مانند شکستگی پین در روش‌های بیرونی آگاه کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *