موزائیک پلاستی چیست

موزائیک پلاستی چیست | مزایا و معایب

نقایص غضروف مفصلی (مفصلی) درمان نشده در نهایت می تواند منجر به انحطاط مفصل و ناتوانی از نظر عملکرد مفصل شود. چندین تکنیک ترمیم غضروف برای درمان نقایص غضروف وجود دارد. در این میان، موزاییک پلاستی در سال 1992 وارد عمل بالینی شد و بر اساس موزاییک-مانند پیوند چند شاخه کوچک و استوانه ای شکل از استخوان و غضروف، که به عنوان “گرافت استئوکندرال” شناخته می شود، تا یک ناحیه یکنواخت را ایجاد کند.

این مقاله برای افرادی است که از آسیب به غضروف مفصلی خود رنج می برند و خانواده های آنها که مایلند در مورد موزاییک پلاستی اطلاعات کسب کنند و همچنین علاقه مندان به مشکلات غضروفی.

موزائیک پلاستی چیست؟

موزاییک پلاستی تکنیکی است که در آن ضایعات غضروفی («غضروفی») و ضایعات استخوانی و غضروفی («استئوکندرال») با برداشت و پیوند پلاگ‌های استوانه‌ای استخوان و غضروف ترمیم می‌شوند. در زانو، این شاخه‌ها از مناطقی که وزن کمتری تحمل می‌کنند گرفته می‌شوند که به آنها «محل اهداکننده» می‌گویند.

و وارد تونل های حفر شده در قسمت معیوب غضروف می شود. غضروف هیالین پیوندی قادر به زنده ماندن است و سطح بادوام تری نسبت به بافت ترمیم فیبری ایجاد می کند که اگر غضروف معیوب به خودی خود ترمیم می شد تشکیل می شد.
ترمیم محل اهدا کننده از طریق فرآیندهای بهبودی طبیعی انجام می شود. تونل ها با استخوان اسفنجی پر می شوند و سطح آن با فیبرو غضروف ساخته شده توسط سلول های مشتق از مغز استخوان پوشانده می شود. کاشت گرافت ها به روش موزاییک مانند امکان مدیریت موثر عیوب کوچک و متوسط ​​موضعی یا “کانونی” را فراهم می کند.

تجربه بالینی نشان می دهد که اکثر عیوب کانونی متعلق به این دسته هستند. موزاییک پلاستی در اکثر موارد نتایج خوبی را تضمین می‌کند و یافته‌های آرتروسکوپی‌های تجربی و ارزیابی‌های آزمایشگاهی آنچه را که از نظر بالینی در بیماران تحت این روش مشاهده شده است تأیید می‌کند.

توسعه تکنیک موزاییک پلاستی در ابتدای دهه 1990 آغاز شد و اولین کاربرد بالینی در فوریه 1992 بود. در طول سال‌های بعدی، داده‌های بالینی توسط نویسندگان مختلف گزارش شده است که نتایج مشاهده شده در مدل‌های حیوانی را تأیید می‌کند. از سال 1995،این روش با موفقیت مشابهی در چندین موسسه در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. ضایعات تک کانونی کوچک در کندیل های فمورال نشانه اصلی برای روش های موزاییک پلاستی هستند. با این حال، نقص در سطوح تیبیا، کشکک و تروکلئر نیز می تواند با پیوند استئوکندرال درمان شود.

علاوه بر نقایص استئوکندرال زانو، یکی از نشانه های مکرر برای موزاییک پلاستی، ضایعات تالوس است. در دسترس بودن مکان‌های اهداکننده و ملاحظات فنی خاص، اندازه بهینه نقص را که می‌توان با موفقیت پوشش داد، به ۱ تا ۴ سانتی‌متر مربع محدود می‌کند. به دلیل کاهش ظرفیت تعمیر،50 سالگی حداکثر سن توصیه شده برای موزاییک پلاستی است. در صورت وجود استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید یا ضایعات ناشی از عفونت یا تومور، موزاییک پلاستی توصیه نمی شود. این به این دلیل است که بقای غضروف هیالین پیوند شده در محل گیرنده توسط این شرایط مانع می شود.

موزائیک پلاستی چیست؟

مزایا و معایب موزائیک پلاستی چیست؟

موزائیک پلاستی چه مزایایی دارد؟

مزیت اصلی موزاییک پلاستی این است که با از بین بردن شکایات ناشی از ضایعات استئوکندری غضروفی به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک می کند. مزیت دیگر این است که وخامت بیشتر وضعیت را به تاخیر می اندازد.
در طول عمل، از استخوان و غضروف خود بیمار برای نمایاندن مجدد ضایعه استفاده می شود. بنابراین پس از موزاییک پلاستی نمی توان واکنش های آلرژیک یا ایمونولوژیک را انتظار داشت. میکرو شکستگی می تواند یک روش جایگزین برای درمان این ضایعات باشد، اما ناحیه نقص را با فیبروغضروف می پوشاند.
که خواص بیومکانیکی و نتایج بالینی ضعیفی دارد. در مقابل، موزاییک پلاستی با هدف ایجاد غضروف هیالین یا هیالین مانند است.

معایب موزائیک پلاستی چیست؟

عوارض عمومی که پس از جراحی اندام تحتانی شایع هستند مانند عوارض سپتیک یا ترومبوآمبولی را می توان با شرایط سخت آسپتیک، آنتی بیوتیک های تک شات و داروهایی برای جلوگیری از ترومبوز پیشگیری کرد. عمل جراحي-
عوارض خاص می تواند شامل مشکلات پس از برداشتن غضروف در محل اهدا کننده باشد، مانند شکایت کشکک رانی، درد یا تورم به دنبال فعالیت بدنی شدید. اینها عوارض مکرر نیستند – یک مطالعه روی موزاییک پلاستی با 17 سال پیگیری نشان داد که کمتر از 3٪ از تمام موارد عمل شده طولانی مدت بوده است.
موربیدیتی سایت اهداکننده خونریزی بیش از حد پس از عمل از تونل های اهدا کننده نیز یک عارضه بالقوه پس از عمل است و می تواند در 7 تا 8 درصد موارد رخ دهد. درناژ بعد از عمل، استفاده از کمپرس یخ و بانداژ الاستیک می تواند فراوانی این عارضه را کاهش دهد.

سوالات متداول درباره موزائیک پلاستی

چه زمانی می توانم به کار ،ورزش ، فعالیت های روزانه برگردم؟

هدف نهایی توانبخشی، امکان بازگشت بیماران به تمام فعالیت های روزانه و ورزشی است. تقریباً 4 تا 5 ماه طول می کشد تا یک سطح کامپوزیت هیالین مانند در ناحیه پیوند شده ایجاد شود که بتواند نیروهای برشی را تحمل کند.
بازگشت به فعالیت های ورزشی به عمق و وسعت نقص و وضعیت سیستم عصبی عضلانی بستگی دارد. اگر قدرت، توان، استقامت، تعادل و انعطاف بیمار کافی نباشد، فعالیت ورزشی باید به تعویق بیفتد. لازم به ذکر است که موزاییک پلاستی معمولاً با درمان سایر مشکلات مفصلی ترکیب می شود.
مانند بازسازی رباط، برداشتن اصلاحی استخوان (استئوتومی)، برداشتن منیسک (منیسککتومی)، یا بخیه / جایگزینی منیسک پاره شده. درمان آسیب شناسی های همراه در بیشتر موارد نیاز به انطباق ویژه پروتکل توانبخشی دارد و می تواند دوره های زمانی ذکر شده در بالا را تغییر داده و افزایش دهد.

چقدر قبل از اینکه بتوانم دوباره راه رفتن را شروع کنم؟

راه رفتن با دو عصا بدون تحمل وزن را می توان بلافاصله شروع کرد. پیاده روی با دو عصا و بارگذاری جزئی (معمولاً با 25٪ وزن بدن شما شروع می شود) معمولاً بعد از 2 تا 4 هفته شروع می شود و تحمل وزن کامل بدون عصا می تواند بعد از 3 تا 5 هفته از سر گرفته شود. با این حال،
جراح شما بر اساس آسیب شناسی و درمان شما در مورد وضعیت تحمل وزن شما تصمیم می گیرد.

چه مدت در بیمارستان بعد از موزائیک پلاستی خواهم بود؟

این معمولا یک روش سرپایی است و شما در همان روز به خانه خواهید رفت.

چه اتفاقی برای سوراخ‌های غضروفی زانوی من می‌افتد که گرافت‌ها از آنجا برداشته شده‌اند؟

حفره های اهداکننده از طریق فرآیندهای بهبود طبیعی بدن انجام می شود: در نهایت تونل ها با استخوان پر می شود و سطح توسط بافت غضروف فیبرو پوشیده می شود.

آیا می توان از جراحی اجتناب کرد یا به تاخیر انداخت؟

ترمیم غضروف یک جراحی فوری نیست. مطمئناً می توان آن را به تعویق انداخت و بیماران این انتخاب را دارند که به هیچ وجه تحت درمان جراحی قرار نگیرند. البته لازم به ذکر است که این ضایعات توانایی بسیار ضعیفی در بازسازی دارند و بدون جراحی، وضعیت بدتر شده و باعث شکایات بیشتری می شود.

خرید ابزار و ست موزائیک پلاستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *