کیفوپلاستی چیست

کیفوپلاستی چیست | مزایا و معایب

ترمیم مهره از طریق پوست و تقویت مهره های کمری، از جمله به روش های ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی یا کایفوپلاستی (Kyphoplasty) انجام می گیرد، به روش های مشابه از راه پوست ستون فقرات اطلاق می شود که در آن سیمان استخوان از طریق سوراخ کوچکی در پوست به مهره شکسته تزریق می شود تا کمردرد ناشی از شکستگی فشاری مهره را تسکین دهد.

کایفوپلاستی (Kyphoplasty) چیست ؟

کیفوپلاستی یک جراحی کم تهاجمی است که برای درمان شکستگی فشاری ستون فقرات استفاده می شود. شکستگی های فشاری ستون فقرات عمدتاً در مهره های ستون فقرات که در اثر پوکی استخوان ضعیف شده اند رخ می دهد.

در سال 1984، یک تکنیک جراحی طراحی شده برای کاهش درد و از دست دادن عملکرد به نام ورتبروپلاستی از راه پوست در فرانسه توسعه یافت. در سال 1998، سازمان غذا و دارو یک بالون مخصوص به نام KyphX Inflatable Bone Tamp را پاکسازی کرد.
برای استفاده در کاهش (تنظیم) شکستگی های شکنندگی برای کمک به بهبود آنها و ایجاد حفره در استخوان نرم داخلی در بدن مهره ها. بیش از 460000 شکستگی با کیفوپلاستی با بالون تا 30 سپتامبر 2008 درمان شده اند و تقریباً 12800 پزشک در سراسر جهان برای انجام این روش آموزش دیده اند.

هدف کیفوپلاستی :

اهداف جراحی کیفوپلاستی برای متوقف کردن درد ناشی از شکستگی ستون فقرات، تثبیت استخوان و بازیابی بخشی یا تمام ارتفاع از دست رفته بدن مهره ها به دلیل شکستگی فشاری طراحی شده است.

نحوه انجام کیفوپلاستی چگونه است؟

انجام جراحی کیفوپلاستی در طی جراحی کیفوپلاستی، یک برش کوچک در پشت ایجاد می شود که پزشک لوله باریکی را از طریق آن قرار می دهد. با استفاده از فلوروسکوپی برای هدایت آن به موقعیت صحیح، لوله یک مسیر از پشت به ناحیه شکسته از طریق پدیکول مهره های درگیر ایجاد می کند. با استفاده از تصاویر اشعه ایکس،پزشک یک بالون مخصوص را از طریق لوله و داخل مهره ها وارد می کند، سپس آن را به آرامی و با احتیاط باد می کند. همانطور که بالون باد می‌شود، شکستگی را بالا می‌برد و قطعات را به موقعیت طبیعی‌تری برمی‌گرداند. همچنین استخوان نرم داخلی را فشرده می کند تا یک حفره در داخل مهره ها ایجاد کند.
بالون برداشته می شود و پزشک از ابزارهای طراحی شده مخصوصی تحت فشار کم استفاده می کند تا حفره را با ماده ای سیمان مانند به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) پر کند. پس از تزریق، ماده خمیری به سرعت سفت می شود و استخوان را تثبیت می کند.

جراحی کیفوپلاستی برای درمان شکستگی ناشی از پوکی استخوان در بیمارستان تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. سایر تدارکات برای یک روش معمول کیفوپلاستی عبارتند از:

عمل کیفوپلاستی برای هر مهره درگیر حدود یک ساعت طول می کشد. بیماران بلافاصله پس از عمل کیفوپلاستی از نزدیک در اتاق ریکاوری تحت نظر قرار می گیرند. بیماران ممکن است یک روز را پس از عمل کیفوپلاستی در بیمارستان بگذرانند.
اگر در روز جراحی کیفوپلاستی مرخص شوند، باید ترتیب انتقال از بیمارستان را به خانه بدهند.

بهبودی بعد از کیفوپلاستی :

تسکین درد برای برخی از بیماران فوری خواهد بود. در برخی دیگر، از بین بردن یا کاهش درد در عرض دو روز گزارش می شود. در خانه، بیماران می‌توانند به فعالیت‌های عادی روزانه خود بازگردند، اگرچه باید از انجام فعالیت‌های سنگین، مانند بلند کردن اجسام سنگین، حداقل به مدت شش هفته اجتناب شود.
بیماران باید برای شروع یا بررسی برنامه درمانی پوکی استخوان، از جمله داروهایی برای جلوگیری از تحلیل بیشتر استخوان، به پزشک خود مراجعه کنند.

چه کسانی کاندیدای کیفوپلاستی هستند ؟

کیفوپلاستی نمی تواند تغییر شکل ثابت ستون فقرات را اصلاح کند و برخی از بیماران مبتلا به پوکی استخوان کاندیدای این درمان نیستند. بیمارانی که علائم دردناک یا ناهنجاری های ستون فقرات ناشی از شکستگی های فشاری اخیر پوکی استخوان را تجربه می کنند، احتمالاً کاندیدای کیفوپلاستی هستند.
این روش باید در عرض 8 هفته پس از وقوع شکستگی تکمیل شود تا بیشترین احتمال بازیابی قد وجود داشته باشد.

خطرات و عوارض کیفوپلاستی :

برخی از خطرات جراحی عمومی برای کیفوپلاستی اعمال می شود، از جمله واکنش به بیهوشی و عفونت.
سایر خطراتی که مختص عمل کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی هستند عبارتند از:

آسیب عصبی یا آسیب نخاعی ناشی از ابزارهای نامناسب قرار داده شده در پشت

آسیب عصبی یا فشرده شدن طناب نخاعی در اثر نشت PMMA به داخل وریدها یا فضای اپیدورال

واکنش آلرژیک به محلول مورد استفاده

مشخص نیست که آیا کیفوپلاستی یا ورتبروپلاستی باعث افزایش تعداد شکستگی ها در سطوح مجاور ستون فقرات می شود. مطالعات روی استخوان درمان شده نشان داده است که قرار دادن PMMA سفتی استخوان را تغییر نمی دهد، اما مطالعات انسانی انجام نشده است. پوکی استخوان یک بیماری مزمن و پیشرونده است.

همانطور که قبلا گفته شد،بیمارانی که به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی شده‌اند، به دلیل از دست دادن استحکام استخوان ناشی از پوکی استخوان، در معرض خطر بیشتری برای شکستگی‌های اضافی هستند.

آیا کیفوپلاستی یک جراحی باز است؟

کیفوپلاستی یک جراحی کم تهاجمی در نظر گرفته می شود زیرا از طریق یک سوراخ پوستی کوچک به جای یک برش بزرگتر (باز) انجام می شود. یک روش معمولی کیفوپلاستی، که در زیر توضیح داده شده است، 1 تا 2 ساعت در هر سطح مهره طول می کشد.

میزان موفقیت کیفوپلاستی چقدر است؟

این مطالعه میزان بقای بالایی را در گروه کیفوپلاستی در 1 و 3 سال (به ترتیب 85.2٪ و 59.9٪) و حتی در بیماران طبقه بندی شده بر اساس سن، در مقایسه با غیر عمل (به ترتیب 73.1٪ و 42.3٪) و ورتبروپلاستی (78.8٪) گزارش کرد. و به ترتیب 7/49 درصد) گروه ها.

آیا کیفوپلاستی یک روش دائمی است ؟

کیفوپلاستی درد را کاهش می‌دهد و تحرک را تا 3 سال بعد از عمل بهبود می‌بخشد. خطر طولانی مدت شکستگی های مهره های جدید پس از کیفوپلاستی شکستگی های مهره های دردناک مزمن در مقایسه با گروه کنترل کاهش می یابد.

آیا کیفوپلاستی برای افراد مسن بی خطر است؟

نتایج نشان داد که کیفوپلاستی با بالون یک درمان ایمن و بسیار موثر برای شکستگی های فشاری علامت دار، حتی برای بیماران بسیار مسن است. این روش را می توان با خیال راحت در یک محیط سرپایی انجام داد.

چند بار می توان کیفوپلاستی انجام داد؟

استاندارد فعلی این است که نباید بیش از 3 سطح در یک زمان سیمان تزریق شود زیرا احتمال افزایش عوارض وجود دارد.

هزینه متوسط ​​کیفوپلاستی چقدر است؟

این هزینه بسته به دستمزد پزشک ، نوع پوشش بیمه ای و شرایط بیمار و نوع مرکز درمانی (دولتی یا خصوصی ) متفاوت است.

خرید ست و ابزارهای کایفوپلاستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *